Розпочався другий тиждень навчання. І дорослі, і діти в цей період змушені пройти крізь етап адаптації — звикання до нових умов, шкільного навантаження і збільшення кола спілкування. І якщо дорослі вже мають певний досвід проживання подібних процесів і знають, як допомогти собі під час труднощів, то для дітей, які ще недостатньо володіють своїм тілом і емоціями, подолати його значно важче. Вони потребують нашої допомоги та підтримки.

Аби полегшити адаптацію до шкільного процесу учнів, дитячий і сімейний психолог Світлана Ройз, донечка якої пішла цього року до 1 класу, підготувала декілька терапевтичних практик і порад, які батьки і педагоги можуть застосовувати разом з дітьми.

Як допомогти дитині під час перших тижнів навчання?

Поради для полегшення адаптації школярів від Світлани Ройз - Learning.ua

1. Готуватися заздалегідь до навчального тижня

Психолог радить звечора продумати і проговорити з дитиною послідовність дій, які потрібно виконати вранці понеділка, заздалегідь підготувати одяг, зібрати рюкзак, залишити трохи більше часу на збори. Пам’ятайте, що звичка збиратися до школи в дитини ще не сформована, а її формування потребує зусиль і часу.

2. Продумати разом ритуали прощань

«У нашій культурі, на жаль, вважається, що „довгі проводи — зайві сльози“. Це дуже помилково і травматично. Варто пам’ятати, що дитина може відштовхнутися тільки тоді, коли вона відчуває себе в безпеці і тільки, коли є наповненою. При цьому міра цієї наповненості для кожної дитини є індивідуальною. І ми можемо створити спільні ритуали, які допоможуть нам наповнюватися», — рекомендує психолог.

Звісно, таке прощання потребуватиме часу. Але дуже важливо вкласти цей час у дитину. Світлана закликає батьків не перейматися тим, що подумають про вас інші, спостерігаючи таке прощання. Адже це вклад у безпеку дитини, в її імунітет і здоров’я — психологічне, емоційне і фізичне. Потім з цим станом наповненості дитині буде легше досліджувати світ і проявляти допитливість.

3. Підібрати деталь, яка буде показувати приналежність до шкільної спільноти (класу)

Зараз у школах не змушують носити шкільну форму. Однак Світлана відзначає, що такі деталі, як значок, краватка, герб, нашитий на піджак або кофту, пояс, тобто будь-які знаки відмінності і приналежності, допомагають вкоренитися у шкільній спільноті і відразу відчути себе частиною групи.

4. Дозволити дитині більше відпочивати

Діти повертаються з школи дуже втомленими, тому зараз їм потрібно буде більше часу на відпочинок. Дайте дитині можливість зробити «видих» (поспати, побігати, погратися) і перемкнутися з навчальної діяльності.

Дитина може також потребувати більше часу на самоті, може закриватися в кімнаті. Потрібно розуміти, що вона це робить не для того, щоб щось приховати, а тому що наша психіка має ліміт спілкування.

5. Бути уважними до поведінки й емоційного стану дитини

Психолог наголошує, що поки дитина не відчує себе вкорінено, в безпеці, її фокус уваги буде спрямований точно не на отримання знань. У цей час діти в класі можуть повертатися до тих занять, які для них звичні і нагадують про час стійкості і стабільності. Наприклад, дитина може гратися на уроці, ігноруючи навчальний процес.

Батькам потрібно розуміти, що за поведінкою школяра, яку ми сприймаємо як несприятливу, приховується щось глибше. Наприклад, страхи і тривоги дитини (захворіти, запізнитися, отримати погану оцінку, щось забути) часто маскуються агресією. І реагувати потрібно саме на цю глибину.

6. Спостерігати за тим, чого уникає дитина

Психолог відзначає, що уникнення однієї дії, яка не виходить і викликає негативні емоції, поширюється на багато інших сфер. Тому важливо спостерігати за тим, чого уникаємо ми і чого уникають наші діти. Спробуйте розібратися в тому, що викликає дискомфорт дитини і небажання йти до школи.

7. Завершувати день спільним ритуалом

Дуже важливо (особливо для першокласників) кожен день завершувати якимось спільним ритуалом, відзначенням того, що було в кожного учня сьогодні чудово, що вдалося і т.ін.

Які терапевтичні ігри можна використовувати під час адаптації?

Поради для полегшення адаптації школярів від Світлани Ройз - Learning.ua

Ці ігри можуть використовувати і вчителі, і батьки. Вони підходять для молодших школярів і для дітей середнього шкільного віку (крім гри «Чарівна паличка», яку доречно використовувати лише з молодшими школярами).

1) «Чарівна паличка»

Світлана зауважує: якщо до дитини молодшої школи звертатися, торкаючись або спрямовуючи «чарівну паличку» для того, щоб зняти «чари забуття», якщо вона говорить тихо або голосно — підвищуючи/знижуючи гучність голосу, «доторкатися» чарівною силою знань з математики (або з іншого предмета, з яким у дитини труднощі), — дитина, дійсно, «звільниться від чарів».

При цьому не обов’язково купувати чарівну паличку — можна взяти фломастер, обмотати фольгою указку тощо.

2) «Мильні бульбашки»

Психолог радить на перерві пропонувати гру в мильні бульбашки, якщо діти носять маски, якщо в класі задушливо і тоді, коли школярі відчувають тривогу. Вона зауважує, що, роблячи видих довшим за вдих, ми активуємо парасимпатичну нервову систему, заспокоюємось, відновлюємо дихання.
А ще це весело!

3) Листи від мами

4) Ігри з дзиґою

Запускання дзиґи та спостереження за нею — це одна з найпростіших вправ для тренування уважності. Гра допомагає і розслабитися, і сконцентруватися, і вчитися регулювати силу впливу.

5) Створення браслета «LEGO DOTs»

Одна з найновіших знахідок психолога — браслети «LEGO DOTs», які можна підібрати як для дівчаток, так і для хлопчиків.

Деякі варіанти браслетів можете переглянути за посиланням на сайті інтернет-магазину «Будинок іграшок».

6) Ручка з прозорим блоком і гліттером

Можна змахнути ручкою, і блискітки будуть красиво змішуватися та опускатися. Психолог зауважує, що спостереження за гліттером — це своєрідна «дитяча медитація», яка дає можливість розслабитися перед новою концентрацією.

7) «Чарівні намистинки»

«Я навчила дочку, коли потрібно заспокоїтися (дати собі підтримку), перебирати пальчиками намистинки і, торкаючись до кожної, говорити слово — стан, який зараз важливий (спокій, радість, увага та ін.)», — пояснює психолог.

8) Стискання іграшки-брелка «Антистрес»

Особливо сподобається така іграшка дітям-кінестетикам, які реагують на будь-які дії тілом, діями. Адже цим дітям важливо мати багато тактильних контактів, їм потрібні обійми, дотики, тому потрібно їм запропонувати щось, що могло б «відтягнути» на себе напругу.

Маємо надію, що поради психолога і терапевтичні ігри, які вона пропонує, допоможуть вашій дитині прожити непростий адаптаційний період. Розмовляйте з дітьми, діліться з ними своїми страхами і досвідом подолання труднощів.