Почав свою роботу новий освітній рівень «Дошкільнята». Для користувачів стали доступними завдання з математики, хоча насправді це — умовна назва, бо окрім, власне, комплексу вправ, які тренуються саме вміння працювати з цифрами, рахувати та виконувати математичні операції, цей рівень надає значно ширший спектр знань та тренує більше вмінь, ніж може здатись за самою назваою.
Мета рівня «Дошкільнята»
На рівні «Дошкільнята» містяться завдання, які присвячені тренуванню навичок дітей віком від чотирьох до шести років, тобто як раз за рік-два до того, як малюк піде у перший клас. Комплекс завдань, що був розроблений спеціалістами дитячого освітнього сайту Learning. ua, враховує всі особливості цього непростого періоду в житті дитини. Мета рівня двоскладна: з одного боку необхідно покращити та розвинути певні навички та вміння, формування яких стає можливим саме у цьому віці; і разом з тим треба підготувати дитину безпосередньо до початку шкільного життя. Але лейтмотивом освіти з Learning. ua, безумовно, залишається необхідність зробити так, щоб процес здобування нових знань був для дитини приємним. Але про які саме тонкощі йде мова? Чим є особливим цей період для дитини? Та які нюанси у поданні навчального матеріалу були враховані при створені завдань цього рівня?
Дитячі психологи виділяють три різні рівні сприйняття, три сторони, три грані дитячої свідомості, які водночас і вказують на готовність дитини до початку шкільного життя (про що вже йшлося у іншій статті), і є самодостатніми частинами внутрішнього світу маленької людини. Треба зазначити, що рівень «Дошкільнята» не просто містить вправи та завдання, які підходять для дітей певного віку. Цей рівень освітлює відразу кілька тем, кожна з яких має як академічне (тобто необхідна для успіхів у навчанні у школі), так і практичне значення. Аби дати нашим користувачам конкретні приклади того, як саме рівень «Дошкільнята» був підготовлений під потреби дітей своєї вікової категорії, маємо можливість співвіднести ці потреби з конкретними завданнями.
Розвиток інтелектуальних здібностей дитини у старшому дошкільному віці
Освіта дітей у віці від 4 до 6 років є питанням досить складним і в той же час — цікавим для педагогів, дитячих психологів та батьків. При складанні навчальної програми треба відштовхуватись не від ефемерних навчальних планів, а від особливостей сприйняття інформації, які притаманні дітям у певному віці. Коли дитина досягає віку восьми-десяти років, всі основні навички у неї вже сформовані, тож все наступне навчання зводиться лише до поліпшення рівня володіння тими чи іншими навичками, до надання нової інформаційної бази тощо. Але освіта дітей молодшого віку будується на зовсім інших засадах. Справа в тому, що спосіб світосприйняття в цілому і здатність тим чи іншим способом сприймати інформацію зокрема зʼявляються та формуються у дитячій свідомості поступово. І це треба враховувати при поданні матеріалу.
Розумові здібності дитини віком у 4-6 років переживають значний підйом. Вже впевнено володіючи мовленнєвим апаратом, дитина використовує слова для активного вираження своїх почуттів і також для пізнання оточуючого світу. Разом з цим можна виділити три інтелектуальні навички, які у дитини цього віку мають інтенсивний ріст рівня:
- Памʼять. Починаючи від 4-5 років (принаймні в середньому) дитина набагато краще засвоює інформацію. По-перше, вона здатна запамʼятати більше, а по-друге, сам цей процес відбувається значно швидше. Аби вивчити щось, дитині вже не потрібні надто часті повтори. Що стосується обʼєму памʼяти, то згідно з дослідженнями дитячих психологів, словниковий запас дитини віком у 6 років у декілька разів більший, ніж словниковий запас, який був у цієї ж дитини незадовго до того, як їй виповнилося 5. А це більше трьох тисяч слів. Але найголовніше — не обʼєм памʼяті, а поява здатності запамʼятовувати складні, багатокомпонентні елементи. Наприклад, дитина у віці 5-6 років вже може вивчити невеликий вірш.
- Увага. Вміння зосереджуватись теж переходить на новий рівень. Тепер, у віці від 4 років, малюк здатен утримувати увагу на певній задачці до 20 хвилин. Це вдвічі довше, ніж раніше. При цьому дитина може зосереджуватись на певних умовах, враховуючи їх при виконанні завдання.
- Значно поліпшуються творчі здібності. Дитина сприймає та починає свідомо отримувати задоволення від музики. Малюнки стають більш складними та деталізованими. Дитина може сама вигадувати історії, виражати їх як словесно, так і на папері. Це дуже важливий аспект. З одного боку творчі нахили дитини можуть бути значно розвинуті (але тільки якщо у процесі цього розвитку сам малюк отримуватиме задоволення від власної діяльності), а з іншого саме через творчість малюк може по-новому сприймати світ. · Покращується моторна функція. Дитина не тільки стає сильнішою фізично. Вона також здатна виконувати різні операції з дрібними речами та деталями.
- Складається образне мислення. Тепер дитина здатна сприймати та працювати з простими схемами. Це значить, що дитині простіше сприймати символи.
- Стає більш розвинутим логічне мислення малюка, а також його вміння робити аналіз інформації.
Всі ці можливості, вміння та навички розвиваються і тренуються у певних вправах рівня «Дошкільнята». Памʼять тренується завдяки вправам, що присвячені лічбі та роботі з цифрами. Дитина починає рівень з простих вправ, під час виконання яких вона рахує предмети в межах від одного і до пʼяти. Потім дитина вчиться самостійно змінювати кількість предметів — додавати та віднімати їх. Після цього учень вчиться працювати з числами спочатку до десяти, а потім — виходити за межі односкладових чисел та працювати вже з десятками. Це потребує певних зусиль, тож, вивчаючи десятки та правила лічби, дитина тренує памʼять та увагу.