Часто трапляється так, що між сучасними поколіннями з’являються певні непорозуміння. Ми сваримось зі своїми дітьми, як через глобальні речі, так і через зовсім неважливі дрібниці. Для того, аби зрозуміти, чому це відбувається, доцільно розглянути відому теорію поколінь.
Учені усього світу вже досить довгий час роблять дослідження на подібні теми. Адже усім зрозуміло, що величезна різниця між тими людьми, які народилися з різницею всього у пару років, не може бути зумовлена просто так. Звісно, що на це є особливі причини. Науковці певні, що сучасних людей просто неможливо характеризувати шляхом об’єднання в єдине ціле. Саме тому виникає теорія трьох поколінь: x, y, z. Кожне з них заслуговує окремої уваги, а тому пропонуємо детальніше розглянути усі ці особливості.
Покоління X (Generation X)
Інші назви: Іксер, Xers, Покоління 13, Невідоме покоління. Народжені в 1965-1982 роках.
Вперше, термін запропонували британський дослідник Джейн Деверсон і голлівудський репортер Чарльз Хамблетт, а закріпив письменник Дуглас Коупленд. На це покоління вплинула значна низка важливих подій: Афганська війна, операція «Буря в пустелі», початок ери персональних комп’ютерів, перша чеченська війна. Іноді людей, народжених в ці роки, відносять до покоління Y і навіть до Z (хоча останніх і в проекті не було), а іноді буквою X намагаються об’єднати мілленіалів (Y) і MeMeMe (Z).
Якщо говорити про країну, яка власне вперше ввела цей термін у світ, то у США Поколінням X зазвичай називають людей, що народилися в період спаду народжуваності, який наступив після демографічного вибуху.
Досить вагомим стало дослідження британської молоді, проведене Джейн Деверсон в 1964 році для журналу Womans Own, яке виявило, що молоді люди «сплять один з одним до весілля, не релігійні, не люблять королеву і не поважають батьків, не змінюють прізвище, коли виходять заміж». Однак, журнал відмовився публікувати результати. Після цього Деверсон вирушила до Голлівуду, щоб видати книгу разом з репортером Чарльзом Хамблеттом. Саме він придумав назву «Покоління X». Канадському письменнику Дугласу Коупленду сподобалася ефектна назва, і він закріпив її в книзі «Generation X: Tales for an Accelerated Culture», яка була присвячена страхам і тривогам людей, що народилися з 1960-1965 років: вони говорили про втрату культурного зв’язку з поколінням "Бебі-бумерів«(покоління, яке виникло у повоєнні часи та було зумовлене демографічним вибухом).
Які характерні особливості?
Покоління Х — нове «втрачене покоління», як і всі інші покоління до них, які росли в період, коли соціальні інститути ослабли і втратили довіру. У цей період знову розцвів індивідуалізм. А основним чинником для неспокою цього покоління є втрата орієнтиру до духовних цінностей. І, справа полягає не лише у тому, що усі найкращі посади вже зайняті бебі-бумерами. Це не має значення, адже насправді, проблема полягає в тому, що ці посади зовсім не цікавлять іксів. Те, що було цінним для попереднього покоління (будинок, робота, сім’я як осередок суспільства), тепер здається дріб’язковим і не вартим уваги. Вони втрачають віру у всесвіт, він здається їм зіпсованим, гнилим і, навіть, ворожим. Однак, ще більше турбує не те, що альтернативи цьому світі немає, а те, що вони самі побудувати цю альтернативу просто не здатні. Тому, це покоління зайняте постійним пошуком чогось кращого у світі і своїм місцем на Землі.
Варто зауважити, що їхньою відмінною рисою є те, що вони скептично ставляться до усього, що їх оточує, тому й обирають вміння розраховувати виключно на свої сили. Їм притаманне альтернативне мислення, а також висока проінформованість про абсолютно усе, що відбувається у світі. У той же час, ікси надзвичайно гнучкі, для них немає проблеми у тому, щоб якось змінюватися. Основною їхньою метою є наполеглива праця та досягнення індивідуального успіху. Адже це покоління більше не бачить сенсу у побудові будь-яких колективних цілей та завдань. Успіх кожної окремої особистості набагато важливіший за спільну працю.
Однак, все це лише про Західну культуру. І, маю сказати, що вона досить сильно відрізнялася від того, як будувалося світобачення поколінь за часів СРСР. Звісно, що такий контраст зумовлений політичними, економічними та культурними чинниками. Тому, розглядати покоління Х, виключно крізь призму західного світу, не є доречним.
То як було у нас?
Якщо говорити про іксів часів СРСР, то вони також з’являються у 1964 — 1984 роках. Цей період характеризується економічною нестабільністю та великою схильністю до появи нових, ще глобальніших криз.
У ці часи з’являється величезна проблема з наркотиками та СНІДом, надзвичайно впливає психічний стан людей після війни в Афганістані. Виникає тенденція розлучень, а тому, можна було побачити велику кількість матерів-одиначок. Останні, в свою чергу, не мали можливості виключно сидіти вдома та турбуватися про дітей. Адже їх необхідно було забезпечувати, тому зростала кількість жінок на виробництвах та заводах, це переставало бути новиною для оточуючих. Крім того, усі ці чинники зумовили значний спад народжуваності.
СРСР-івське покоління іксів виросло надзвичайно активним, з великою потребою дарувати свою любов оточуючим. Тому, не дивно, що наступні покоління не сильно розуміють надмірну увагу чи опіку іксів. А вони, у свою чергу, просто хочуть дати своїм дітям те, що не отримали від власних батьків (багато хто з них були дітьми війни, важко працювали та не мали часу на опіку чи турботу). Ця потреба іноді була настільки сильною, що жінки будь-якою ціною намагалися знайти собі партнера, навіть, якщо той був схильним до агресії або ж мав пристрасть до алкоголю.
Загалом, це покоління виросло за непростих часів конфліктів та нестабільності. Тому, вони більше за усіх схильні до депресій, внутрішніх переживань, емоційної нестабільності. Однак, самопізнання та саморозвиток залишаються просто необхідними для іксів.
Мілленіали (Millenials), або Покоління Y(Generation Y)
Інші назви: Покоління Ігрек, Покоління Міленіуму, Покоління Пітера Пена, Покоління Next, Мережеве покоління, Ехо-бумери, Покоління бумеранга, Покоління трофеїв. До цього покоління різні джерела відносять різних людей. Одні кажуть, що це всі, народжені з початку 80-х. Інші уточнюють: з 1983-го по кінець 1990-х. А треті захоплюють і початок 2000-х. Другий варіант — з 1983-го по кінець 1990-х — мабуть, найбільш переконливий.
Термін був запропонований журналом Advertising Age. Вважається, що на формування світогляду ігриків вплинули: перебудова, розпад СРСР, «лихі 90-і», тероризм, війни (в Іраку, в Чечні і ін.); міжнародна фінансова криза, підвищення вартості житла і безробіття; телебачення, поп-культура, торрент-трекери і відеохостінги, розвиток мобільного та інтернет-зв’язку, комп’ютерних технологій, соціальних мереж, digital-медіа та відеоігор, флешмоб- і мем-культури, онлайн спілкування, еволюція девайсів тощо.
Характерні особливості:
Одна з найпомітніших рис ігриків — залежність від знань, які вони знаходять не у книжках з бібліотек, а на інтернет-ресурсах. Це покоління, яке обожнює вчитися, однак цей процес для них абсолютно відмінний від іксів. Навчання для міленіумів — це щось цікаве та самобутнє. Вони абсолютно відкидають вже застарілі канони, адже у часи, коли приходить інформаційна ера, цінність самої інформації змінюється. Те, що раніше можна було дізнатися виключно від вчителів та викладачів, для ігриків стає легкодоступним. Це зумовлює ще одну рису цього покоління — надмірну довіру до інформації, що подана на онлайн-сервісах, особливо без наявності будь-якої цензури на неї.
Якщо казати за освіту, то вона все більше втрачає свій сенс. Ігрики кидають інститути та не бачать у них сенсу, адже професії, на яких навчають у вишах або вже застарілі, або ж стануть такими у майбутньому. Крім того, не викликають у них довіри самі викладачі, більшість з яких слідують застарілим методикам. Ігрики, які бачили, як їхні батьки з вищими освітами мали йти торгувати на базар або робити щось схоже, просто розчарувалися в освіті. Їх більше приваблює саморозвиток.
Значну увагу міленіуми приділяють власному комфорту. Для них самореалізація виходить на перший план. Не можна сказати, що їх не цікавить сім’я, однак, на першому місці все ж залишається кар’єрне зростання. Це відбувається і тому, що ігрики живуть в умовах постійної нестабільності, вони не знають, що буде завтра, а тому й не бачать сенсу планувати будь-що на майбутнє.
Характерна для цього покоління і теорія «вічної молодості». Міленіуми намагаються до останнього відтягувати момент приходу етапу дорослішання. Така ситуація пов’язана з тим, що бути дорослим — означає брати на себе відповідальність. А це в плани ігриків не вписується. Однак, така тенденція властива цьому поколінню виключно через те, що воно бачило всі помилки своїх батьків, а тому просто відмовляється бути відповідальним за чиєсь майбутнє.
Загалом, ігрики — це покоління вільнодумців. Вони люблять свободу, цінують її понад усе. Слідкують за сучасними трендами — у моді, їжі та діджитал тенденціях. Гламурні тусовки, постійний «двіж» з однодумцями — найкращий варіант відпочинку. Однак, негативною їхньою характеристикою є те, що вони прагнуть мати все й одразу. Якщо кар’єра для них — це щось надзвичайно важливе, то тривалий розвиток, професійне зростання — це щось абсолютно безглузде. Ігрики ніколи не були зацікавлені у тяжкій праці та довготривалому процесі отримання найкращої посади. Вони хочуть отримати все тут і зараз. До того ж, не останнє місце для них займають вигідні знайомства, адже це, на їх думку, допоможе значно більше, ніж вища освіта. Це покоління не любить суворих рамок, а тому гнучкий графік роботи та комфортні умови праці — обов’язкові умови високої продуктивності міленіумів.
Те ж саме можна сказати і про гроші, для міленіумів — це шлях до можливостей. Є гроші — є і дорога до успіху. Отож, крім того, що вони індивідуалісти, їм також властива жага до усього матеріального.
Звісно, що особливу увагу для ігриків заслуговують соціальні мережі. Віртуальна реальність — це те, що їм потрібно для повноцінного існування. На подібних онлайн-платформах можна створити собі новий образ, хай навіть він і не існуватиме у реальному житті. Міленіуми люблять знаходити друзів за своїми інтересами, а у соц. мережах це зробити легше всього. Що стосується їжі, то вони знають абсолютно все про кількість калорій, білки, жири, вуглеводи, однак, найчастіше навіть гадки не мають про походження продуктів і їхній склад.
Незважаючи на усі, можливо негативні риси цього покоління, воно по-своєму цікаве і неординарне. Ігрики мають досить позитивне мислення, вірять у те, що життя прекрасне і різноманітне, а всі люди — це брати. Від роботи, вони очікують значних результатів, а тому й викладаються на повну. Однак, їм важливо, аби те, що вони роблять, було справжньою пристрастю.
Покоління Z (Generation Z), або Покоління ЯЯЯ (Generation MeMeMe)
Інші назви: Покоління ЯЯЯ, Покоління Z, Net Generation, Internet Generation, GenerationI, Generation М (від слова «багатозадачність»), Homeland Generation, New Silent Generation, Generation 9/11
Отже, Покоління Ζ (або Покоління ЯЯЯ) — це люди, що народилися на початку 1990-х і в 2000-х (видання Business Insider пише, що Gen Z — це народжені з 1996 року по 2010-й). На їх філософський і соціальний світогляд вплинули світова фінансово-економічна криза, Веб 2.0 і розвиток мобільних технологій. Представники Покоління Z розглядаються, як діти Покоління Х, а іноді, і як діти Покоління Y, тобто мілленіалів.
Характерні особливості:
Покоління зетів — це яскравий приклад людей, які з’явилися у часи великої глобалізації та постмодернізму. Їхньою характерною рисою є те, що з усіма сучасними технологіями вони на «Ти» ще із раннього дитинства. Більше того, часто трапляється так, що малюк навіть говорити ще не навчився, але чудово знає, як увімкнути комп’ютер та відкрити улюблену гру. Отже, зети — це діти інтернету та сучасних технологій. За рахунок цього, вони не мали типового дитинства «у дворах», а тому й не є командними гравцями, їх треба вчити цьому.
Це покоління відрізняється абсолютною відсутністю чітко визначеної життєвої позиції. На відміну від усіх їхніх попередників, зетів не мотивують ані гроші, ані будь-яке кар’єрне зростання. Більше того, вони геть не самостійні і постійно потребують, аби хтось вказував їм на те, чим вони мають займатися. Проте, досить волелюбні, їх не можна примушувати до будь-чого. Адже вони ніколи не будуть робити те, чого не забажають самі. Навіть змалечку, для них важливо, аби до їхньої думки дослухалися. Люблять вчитися, швидко засвоюють нові знання. Великі обсяги інформації не становлять для них ніяких труднощів.
Переважну більшість знань вони отримують з Інтернет-ресурсів. Однак, тут виникає проблема. Кругозір зетів досить поверхневий. За рахунок того, що вони не бачать сенсу у школі чи університеті, вони не отримують базових знань та навичок. Все, що вони дізнаються в режимі онлайн, несе виключно ситуативний характер. Попри це, зети відрізняються своєю неймовірною багатозадачністю та креативністю. Вони обожнюють знаходити рішення зі складних ситуацій та розв’язувати найскладніші задачі.
Досить негативні риси є і у їхньому характері. Вони мають схильність до капризів та істерик, прагнуть, аби все було виключно так, як скажуть вони. Мають яскраво виражене нахабство, егоїзм та нарцисизм (згадаймо тільки культуру «селфі»).
Покоління Ζ — це мандрівники. Їм не потрібен комфорт, робота та гроші. Вони прагнуть до усього нового та невідомого. Тому, їм буде байдуже де ночувати, на чому їхати (хай навіть автостопами), а почуття небезпеки — зовсім відсутнє. Головне, це емоції, які вони зможуть пережити.
Досить часто зети виступають проти поганих звичок (паління, алкоголь), а також є вегетаріанцями. Вірять у мир у всьому світі, прагнуть вирішувати екологічні та соціальні проблеми.
Як завоювати увагу зетів?
Одне відомо точно — їх потрібно мотивувати. Все, що вони роблять, потребує реакції оточуючих, байдуже негативної чи позитивної. Головне — це увага до їхньої особистості, вони просто «пожирачі» емоцій. Всі завдання, які ви ставите перед цим поколінням, потрібно формулювати чітко та детально. А от за кожне виконане — одразу давати винагороду. Вони не люблять працювати на майбутній результат, їм необхідна мотивація за кожне виконане завдання. Незважаючи на те, що зети індивідуалісти, вони так само обожнюють тусовки і коворкінги, тому їх завжди треба залучати до командної роботи. Аби їхня праця давала найкращий результат, необхідно давати їм творчі завдання, максимально цікаві для самих зетів. До того ж, переконайтеся, що вони справді вважають свою діяльність корисною для оточуючих.
Отже, покоління є досить різні. А тому, при спілкуванні зі своїми дітьми чи батьками, необхідно враховувати всі особливості, що характерні цьому поколінню, до того ж зважати на події, що могли вплинути на людину. Завдяки цьому, можна буде уникнути можливих конфліктів та зберегти чудові відносини один з одним.