Щоб малюк виріс інтелектуальною людиною, допомагати йому у цьому потрібно вже із самого малечку. Ми підготували декілька порад, які стануть вам добрими порадниками у цій нелегкій справі. Вони стосуються періоду вагітності, подальшого харчування дитини, виховання, музики та ігор. Отож, нам є що обговорити.

    1. Розумна вагітність.

    Вважається, що вдихання або вживання речовин, які називаються нейротоксинами, такими як сигаретний дим, надмірна кількість алкоголю та незаконних наркотиків, впливають на розвиток мозку та збільшують ризик того, що дитина матиме проблеми з навчанням та поведінкою пізніше. Окрім «неприпустимих» наркотиків, алкоголю та нікотину під час вагітності, є деякі «допустимі» речі, які впливають на розвиток мозку плоду здоровим способом. Здорова дієта — це обов’язкова умова. Хоча заподіяти шкоду правильному розвитку мозку дитини з допомогою харчування майже неможливо, все одно треба пам’ятати, що чим кращу та здоровішу їжу ви вживаєте, тим стабільніше розвивається дитячий мозок.

Як виростити кмітливого малюка на learning.ua

   Цікаво, що мозок ембріона розвивається зі значно більшою швидкістю, ніж навіть за період дитинства малюка. Теж саме із нервовою системою, яка стає залежною від тих речовин, що містяться у крові матері упродовж усіх 9 місяців.

    2. Розумний початок харчування.

    Чотири приклади того, як грудне вигодовування може допомогти виростити розумного малюка:

    Збільшення апетиту

    Дослідження показують, що малюки, які харчуються грудним молоком, частіше вживають їжу, на відміну від тих, хто харчується штучними добавками та за окремим графіком. Крім того, грудне вигодовування стане гарантом того, що малюк буде більш чуттєвим та краще взаємодіятиме із оточенням.

    Порада:

    Материнське молоко має здатність запускати мозок малюка. Принаймні 11 наукових досліджень показують, що діти, які годуються груддю, розумніші за тих, кого годують штучним молоком. Отож, у вас значно більше шансів виростити розумну дитину за умови початкового грудного вигодовування.

    Збільшення дотиків

    Діти, які харчуються материнським молоком частіше за все засинають разом із своїми батьками. Це здорова практика батьківства, яка дозволяє малюку краще сприймати дотики оточуючих. Фахівці з розвитку новонароджених вважають, що вплив дотику — і його відсутність — мають потужний вплив на фізичний і інтелектуальний розвиток дитини. Матері, що годують груддю, також можуть бути більш чутливими до сигналів своїх дітей. Оскільки для того, щоб мати успіх у грудному вигодовуванні, мама повинна дивитись на свою дитину, а не на годинник або знаки на пляшці для годування. Ця чутливість переходить і в інші області.

Як виростити кмітливого малюка на learning.ua

    Харчування для нормального мозкового живлення

    Грудне молоко містить близько 400 поживних речовин, які не зустрічаються у штучному харчуванні. Крім того, таке молоко містить мозкоутворюючі жири, які забезпечують наявність компонентів для створення мієліну — ізолюючої оболонки навколо нервових волокон, які допомагають швидше сприймати повідомлення. Людське молоко чудово адаптується до змін у розвиткові людського мозку, навіть до того, як сучасна наука почала втручатися в годування дитини.

    Грудне молоко містить багато холестерину (не надто багато, не надто мало — свого роду дієта середнього холестерину), а холестерин сприяє росту мозку. Штучне харчування для новонароджених містить мало холестерину або він взагалі відсутній. Ймовірніше за все, таке рішення змотивоване маркетинговим ходом, оскільки споживачі вже інтуїтивно уникають продукцію із будь-яким вмістом холестерину. Отже, діти на штучному харчуванні ризикують залишитися без цього важливого для мозку елементу.

    До того ж, штучне харчування часто не містить лактозу — головний вуглевод для нормального розвитку дитячого мозку. Так само може бути відсутній таурин — основний мозковий білок, який обов’язково міститься у грудному молоці. Тільки нещодавно виробники почали додавати таурин у штучні добавки, однак вони все ще не розуміють, у яких кількостях необхідно додавати цей елемент.

    Підвищена чутливість

    Ми не можемо не закцентувати на цьому увагу: найкращий спосіб виростити здорового малюка — це правильно реагувати на усі його сигнали. Природно, що мама, що годує груддю, швидше реагує на потреби дитини. Науково доведено, що матір, яка чує плач свого малюка відчуває прилив крові до своїх грудей, що мотивує її взяти та нагодувати дитину. Чим частіше вона годує малюка, тим сильніший цей зв’язок та рівень материнських гормонів (пролактину та окситоцину), біохімічних посланців, які подорожують по всьому мозку матері, впливаючи на те, як вона поводиться із малюком. Вважається, що ці гормони сприяють виробленню життєво важливої інтуїції матері.

Як виростити кмітливого малюка на learning.ua

    3. Малюк потребує перебування на руках у батьків

    Якщо турбуватися про немовля, воно припиняє плакати.

    Діти, які витрачають менше часу на плач, присвячують більше часу та енергії, щоб зростати та навчатися. Неврологічна причина цього полягає в тому, що рух регулює діяльність немовлят. Немовлята, яких багато тримають на руках, показують збільшення активності та пильності. Це поведінкова стадія, в якій немовля найповніше і найкраще здатне взаємодіяти з навколишнім середовищем. Новонароджені мають дезорганізовану нервову систему у своєму новому середовищі, вони повинні пристосуватися до зовнішнього світу. Якщо не слідкувати за малюком, він молотитиме своїми руками, надто згинатиме спину і здаватиметься дезорієнтованим. Коли ви тримаєте малюка у слінгі (пристосування з тканини, яке дозволяє носити дитину у фізіологічній позі), він отримує орієнтир для правильного руху та координації.

    Ще однією перевагою використання слінгів є те, що за таких умов діти отримують більше турботи та можуть краще взаємодіяти із навколишнім світом. Це призводить до збільшення зв’язків у клітинах головного мозку. Дослідники говорять про те, що діти, яких носять у слінгах, показують підвищену візуальну та слухову пильність. Крім того, поведінковий стан такої пильності дає батькам кращу можливість взаємодіяти з дитиною. Коли вона обертається вперед у слінгу, вона має широкий доступ до навколишнього середовища -та здатна сканувати свій світ. Дитина навчається обирати, зосередившись на тому, на що вона хоче дивитися. Ця здатність робити вибір також допомагає виростити розумного малюка.

    Малюк вчиться на руках у батьків.

    Мозок дитини росте і розвивається відповідно до вражень від наколишнього середовища, які стимулюють нервові відгалуження та зв’язок з іншими нервами. Тримання дитини на руках також допомагає розвинути мозок новонародженого, що утворює правильні нервові зв’язки. Оскільки дитина тісно бере участь у житті батьків та у тому, що вони роблять, коли тримають її на руках, вона має практику споглядання того, що роблять і кажуть батьки. Малюк зберігає ці враження як тисячі крихітних короткострокових фільмів, що потрапляють в неврологічну бібліотеку новонароджених, і повторюються знову і знову.

    Батьки, які часто носять дітей на руках, іноді кажуть, що для дитини бути у них на руках подібно до того, щоб розділяти їх світ. Малюк спалахує наче ліхтарик, коли розуміє, що скоро буде на руках у когось із дорослих.

Як виростити кмітливого малюка на learning.ua

     4. Розумні розмови

    Порада:

    Те, як ви говорите із вашою дитиною сильно впливає на розвиток мозку малюка і тут батьки, особливо мами, справді вражають.

    Якщо ви мама, то вам не потрібно навчатися говорити з вашою дитиною. Ви природні. Мами інстинктивно використовують «материнські» — лагідні тони і вирази обличчя для правильного спілкування з дітьми. Вони піднімають висоту, уповільнюють швидкість, і виокремлюють основні складові. Зверніть увагу, що, коли ви говорите з вашою дитиною, ви застосовуєте все своє обличчя, надто розширюючи рот і очі під час розмови. Ви, природно, сповільнюєте і прискорюєте увагу дитини. Щоб переконатися, що дитина отримує повідомлення, матері інстинктивно витягують свої голосні. Те, ЯК мама говорить, для дитини важливіше, ніж те, ЩО вона каже. Мами говорять в повільному зростанні голосу — хрещендо і дехрещендо із сплесками та паузами, дозволяючи дитині деякий час обробляти кожен короткий, вокальний шматочок до наступного повідомлення. Хоча ви можете відчувати, що спілкування з дитиною є монологом, ви, природно, говорите з дитиною так, ніби ви уявляєте діалог.

    Відеоаналіз образотворчого мистецтва спілкування матері та дитини показує, що мати поводиться так, ніби вона уявляє, що її малюк говорить. Звичайно, вона скорочує свої повідомлення і подовжує паузи до точного часу, що збігається з довжиною уявної реакції дитини, особливо коли вона розмовляє з нею у формі питання. Це найперша мова дитини, в якій мати формує здатність її малюка слухати. Дитина зберігає ці ранні здібності, а потім нагадує про них, коли починає говорити. Ось деякі вправи для матерів і татусів для побудови в мозку малюка розумних розмов.

    Дивіться на слухача. Захопіть погляд дитини перед початком розмови, і ви зможете утримати її увагу довше і, швидше за все, отримаєте вдячну відповідь.

    Будьте чуйними. Ви можете подумати, що діти не говорять багато, до 1.5-2 років, але дитяча «розмова» починається з народження. Для крихітної дитини мова — це будь-який звук або жест, який допомагає батькам опікуватися. Із самого початку, немовля дізнається, що його мова є інструментом соціального обміну, який воно може використати для залучення уваги та задоволення потреб. Коли дитина зростає, вчіть її інструментам комунікації (міміки, мови тіла, жестів, зрештою, розмовним словам). Крім того, словник дитини зростає ще до того, як вона починає говорити. Реагуючи чутливо на викрики вашої дитини, а також спілкуючись з дитиною, ви допомагаєте їй вдосконалювати та розвивати навички спілкування. Коли діти «розмовляють», батьки вчаться слухати. Коли дитина дає сигнал, батьки реагують. Оскільки сигнали дитини належним чином прочитані і отримали відповідь, дитина мотивується давати більше сигналів. Малюк зберігає більше зв’язків з синтаксисом відповіді у своєму мозку, оскільки він розуміє, що отримує відповідь на свої сигнали. «Мої потреби будуть задоволені», розуміє дитина.

    Звертайтесь до дитини на ім’я. Незважаючи на те, що дитина не може пов’язувати ім’я із собою в перший рік, почуте часто викликає психічну асоціацію щодо цього особливого звуку, який вона чула раніше.

    Не ускладнюйте. Використовуйте короткі, двослівні або трьохслівні речення, а також одне або два слова в з великою кількістю витягнутих перебільшених голосних: «Гаааааарний малююююк».

    Говоріть жваво. Діти частіше запам’ятовують слова, пов’язані з анімованими жестами. Додайте у свою промову деяку іскру з викривленнями голосу в кінці речення. Перебільшуйте головні слова. Діти нудьгують з постійно однаковими словами та інтонаціями.

    Ставте питання. «Марійка хоче снідати?». Якщо ставити питання, то, звісно треба підсилювати інтонацію наприкінці речення, ніби ви очікуєте відповіді дитини.

    Поговоріть про те, що ви робите. Коли ви виконуєте свої повсякденні завдання з догляду за одягом, купанням дитини, розкажіть їй, що ви робите, так само як і спортивний коментатор, який описує гру: «Тепер тато знімає підгузок ... а зараз ми одягаємо новий...» Це нормально спочатку відчувати себе дещо нерозумно, але ви не говорите з кам’яною стіною. Є розумна дитина з великими вухами і, у якої розвивається мозок, вона обробляє кожне слово, яке чує, зберігаючи його у своїй нескінченній пам’яті. Діти говірких батьків виростають такими ж відкритими.

    Читання робить дитину розумнішою. Малюку ніколи не рано читати. Діти люблять дитячі вірші та римування. Тим не менш, з’являться дні, коли ваш дорослий розум потребує чогось більше, ніж «Червоної попелюшки». Прочитайте ваш улюблений журнал або книжку вголос до дитини, інтерпретуючи історію для дитячих вух.

     Скажіть це музикою. Науковці вважають, що слова у пісні впливають на більшу частину мозкових центрів дитини, ніж слова без музики. Навіть якщо ви не є оперною зіркою, ви, принаймні, матимете вірного слухача. Діти у будь-якому віці люблять пісні, як написані власноруч, так і запозичені. Зберіть десять улюблених файлів малюка і відтворюйте їх. Діти люблять повторення пісень.