Уміння робити вибір — важлива навичка, що формується у дошкільному віці. Від того, наскільки добре вона сформована, залежить усе подальше життя.
- «Ми живемо у світі широкого вибору й розмаїтті можливостей. Проте часто заплутуємося в надмірі варіантів вибору замість того, щоб почуватися більш задоволеними. Як наслідок, ми губимося, сумніваємося, вичікуємо й не наважуємося зробити вибір. Часом це призводить до справжніх страждань. Особливо складно приймати рішення дитині, і дорослий своїми виваженими діями може допомогти їй навчитися робити усвідомлений вибір», — зауважують автори платформи «НУМО».
Ми маємо дати дитині можливість побачити наслідки своїх дій (у безпечних для здоровʼя межах) і дозволити їй робити власні помилки. Фахівці наголошують: якщо батьки самі все вирішують за дитину, у дорослому житті це може стати великою проблемою. Саме тому так важливо знати, як ми можемо допомогти малюкові опанувати навичку робити вибір, вирішувати й висловлювати свою думку.
Тож у сьогоднішній статті ми підготували професійні поради від авторів платформи для розвитку цієї навички в дітей 3–6 років.
- Нагадаємо: платформа розвитку дошкільнят «НУМО» — це ресурс, створений для розвитку дитини 3–6 років експертами ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки. Зокрема, над сайтом працювала відома українська психологиня Світлана Ройз. На платформі є матеріали для батьків, опікунів та вихователів, які щоденно докладають зусилля для гармонійного розвитку дитини.
Як допомогти дитині навчитися робити вибір і стати відповідальною?
Наводимо 10 поступових кроків (сходинок) до розвитку навички:
1 СХОДИНКА — дитина вибирає іграшку, якою хоче гратися
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи може моя дитина вибрати одну іграшку з-поміж інших? Як ви гадаєте, чи вдасться їй вибрати саме одну?
- Чи спостерігали ви вагання дитини перед вибором?
- Як допомогти дитині подолати вагання й зробити вибір?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, як у дитинстві вам дуже подобалося спати з іграшкою, і щоразу перед сном батьки вас запитували, з якою саме ви будете засинати.
Поради:
Пропонуйте вирішувати прості питання в побуті, даючи максимум два варіанти на вибір: «Ти візьмеш із собою на прогулянку машинку чи мʼяч?», «Ти вдягнеш сьогодні червону футболку чи жовту?», «Будеш яблуко чи грушу?» тощо.
2 СХОДИНКА — дитина вибирає їжу, ласощі
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Порадьте, як допомогти дитині навчитися вибирати одну чи дві страви, ласощі з-поміж багатьох?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, як мама запитувала, що саме ви хотіли б попити (сік чи компот) щоразу, коли ви хотіли пити.
Ігри та вправи:
1) Зробіть із дитиною меню (з тих продуктів і страв, які є вдома). Пограйтеся в ресторан, де дитина — відвідувач, який робить замовлення.
2) Запитайте в дитини (вибираючи ті продукти, що у вас є): ти зараз хочеш солоного, солодкого чи кислого? Рідкого, твердого чи хрусткого?
3 СХОДИНКА — дитина вибирає одяг, взуття
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Порадьте, як допомогти дитині навчитися вибирати одну-дві речі з- поміж багатьох?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, як ви з мамою купували взуття. Мама показувала декілька пар, ви їх міряли, а тоді вона запитувала, яка серед відібраних сподобалася. Цю пару ви й купували.
Ігри та вправи:
1) Пограйте в рольову гру «Магазин». Важливо, щоб дитина була в ролі покупця й обирала товари.
2) Пограйте в гру «Стиліст і модель», у якій дитина сама собі складе гардероб.
3) Нехай вона вибере одяг і для вас. Сфотографуйтеся в цьому одязі.
4 СХОДИНКА — дитина вибирає книжку, яку хоче, щоб їй почитали
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи може моя дитина сама вибрати книжку? Чи вагається вона перед вибором?
- Чи задовольняє її вибір і чи може вона його пояснити?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, що ваша бабуся дуже любила читати вам казки. Коли вона запитувала, про кого почитати, ви бігли до полиці з книжками й вибирали книжку з яскравими малюнками (можете назвати улюблені).
Поради:
1) Читаючи дитині певні книжки, ви допоможете їй сформувати думку про важливість вибору в житті. Наприклад, у казці «Троє поросят» кожен персонаж зробив свій вибір матеріалу для виробництва, що призвело до різних наслідків.
2) Пропонуйте дитині на вибір 2 книжки, розповідаючи (описуючи жанр книжки): «Ця книжка — казка, а ця — про пригоди».
5 СХОДИНКА — дитина розуміє свої потреби та обирає дію (хочу їсти, пити, побути на самоті; хочу, щоб мене обійняли)
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи вдається моїй дитині усвідомлено вибирати важливу на певний момент дію: тепло вдягнутися, сказати про те, що вона хоче побути на самоті?
- Як можна допомогти дитині навчитися озвучувати свою потребу («секретики»)?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як гралися на вулиці, дуже змерзли й побігли додому, щоб одягтися тепліше. Вам хотілося ще погратися з друзями, але ви розуміли, що для цього треба вдягтися.
Ігри та вправи:
Уміння зчитувати сигнали тіла допомагає нам швидко реагувати на ситуації й зберігати усвідомленість. Щоб розвинути цю навичку, разом пограйте у гру «Моє тіло каже». Раз на годину зупиняйтеся і «зчитуйте» сигнали: у мене червоні щоки/холодні руки/серце швидко бʼється/бурчить у животі.
6 СХОДИНКА — дитина вибирає активність для себе (дивитися мультфільм, читати книжку, гратися в щось тощо)
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи вдається моїй дитині самій вибирати активність для себе? Чи може вона пояснити свій вибір?
- Яку активність вона вибирає найчастіше? Що може допомогти ій перемкнутися на інші активності?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як батьки завжди вас запитували, куди ви хотіли б піти на прогулянку (у парк на гойдалки чи у двір, де є гірки й пісочниці). Ви залюбки вибирали.
Поради:
Памʼятайте: коли дитина каже, що їй нудно, не кваптеся давати їй пульт або телефон з мультфільмом. Не варто й ставати для неї аніматором. Так ми позбавляємо дитину можливості бути джерелом своїх дій і робити вибір. Запропонуйте дитині понудитися кілька хвилин або заплющити очі, щоб зʼявилась ідея.
7 СХОДИНКА — дитина може вибрати щось для самостійної ігрової діяльності (продукує ідеї, добирає матеріали тощо) й водночас навчається приймати наслідки свого вибору
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи може моя дитина вибрати матеріали для самостійної діяльності?
- Як навчити її усвідомлювати й обговорювати наслідки свого вибору?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію з власного досвіду, як ви захопилися грою й не намалювали листівку разом з іншими дітьми. Ви засмутилися, що підете додому без малюнка, а вихователька сказала: «Ти вибрала гру, тому тобі забракло часу на малюнок. Ти зможеш зробити його завтра, якщо вчасно про це згадаєш».
Поради:
1) Слова, що свідчать про усвідомлення дитиною причин і наслідків: «якщо..., то», «тому що».
2) Для подій, що засмучують, вигадайте вигук: «Ура, новий досвід!». Проте спочатку підтримайте: «Ти засмутився? Ти злишся?».
3) Звертайте увагу на те, що вийшло добре, а потім подумайте, як наступного разу зробити інакше.
8 СХОДИНКА — дитина готова експериментувати (вибирати щось нове), використовує нові матеріали, додає нові фарби тощо для
втілення оригінальних ідей
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи виникає в дитини бажання додати щось своє до створюваного образу, малюнка, будівлі тощо?
- Що допомагає їй творити?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як спостерігали за тим, як мама готувала вечерю, робила салат. Ви спробували погратися з нарізаними шматочками овочів, викладаючи різні фігурки на тарілці: у вас вийшов зайчик, квіточка та змія.
Ігри та вправи:
1) Дайте дитині пофантазувати: яку суперсилу вона хотіла б мати, з яким персонажем мультфільму дружити тощо.
2) Запропонуйте помалювати зубною щіткою, пальцями ніг, нитками, губкою й іншими предметами.
3) Гра «Фантазери». Підготуйте для кожного гравця набір: кілька макаронин, фарби, фломастери, крупу, кольоровий папір, клей. Із цих предметів треба створити шедевр.
9 СХОДИНКА — дитина вибирає матеріали, з яких виготовлятиме щось, і пояснює свій вибір
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи може моя дитина самостійно вибрати матеріали для творчості?
- Які матеріали моя дитина вибирає найчастіше?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як одного разу в садочку ліпили пташку з пластиліну. Вас настільки захопила ідея, що закортіло виліпити ще й удома. Однак удома не було пластиліну, і батьки запропонували зробити пташку із солоного тіста чи маси для ліплення. Ви вибрали тісто, бо виготовляли його разом з мамою й дідусем.
Цікаві завдання:
Узявши будь-який предмет, обговоріть із дитиною: з яких матеріалів він зроблений, чому саме такий матеріал використано. Потім запропонуйте подумати разом з вами: якби ви винаходили олівець, із якого матеріалу він був би зроблений? А якби чашку? А якби штани? А гудзики?
10 СХОДИНКА — дитина вибирає модель поведінки (брати чуже чи ні, просити вибачення чи ні тощо)
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи усвідомлює моя дитина, що скоїла щось?
- Чи виникає в неї бажання попросити вибачення?
- Чи просить вона вибачення?
- Як її навчити усвідомлювати свої дії та визначати свою поведінку в певному випадку?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, як одного разу ненароком штовхнули друга й він образився. Ви відчули, що ваш друг засмучений, і захотіли попросити в
нього вибачення. Ви пригадали, як вибачався ваш брат/сестра чи герой з мультфільму, і вирішили сказати так само.
Поради:
Пропонуйте дитині різні ситуації (життєві й комічні), ставлячи запитання: «А що зробив би супергерой? А що зробив би лиходій? А що зробив би твій друг? А що зробив би боягуз?».
Бажаємо успіхів на шляху опанування цієї важливої навички!
Нагадуємо також, що в нашому блозі ми вже описували 10 поступових кроків для розвитку таких навичок дошкільників: