9.УМ.1.2.Ж. Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності
Учень/учениця:
- знає й називає істотні ознаки тексту, пояснює його структурні особливості;
- визначає тему, основну думку тексту, виділяє ключові слова в тексті й тематичне речення в абзаці;
- розрізняє спільне й відмінне між мікротемою й абзацом;
- визначає види й засоби міжфразового зв’язку в тексті;
- конструює невеликі тексти на певну тему;
- використовує виражальні можливості текстів різних типів, стилів і жанрів у власному усному й писемному мовленні.
9.УМ.2.2. Уявлення про мовлення як діяльність. Розвиток мовлення
Учень/учениця:
- знає види мовленнєвої діяльності, різновиди аудіювання та читання, стилі, типи, жанри мовлення;
- формулює вимоги до мовлення;
- характеризує ситуацію спілкування, розпізнає маніпулятивні впливи;
- аналізує прослухані або прочитані тексти різних стилів, типів і жанрів мовлення;
- складає діалоги відповідно до ситуації та мети спілкування;
- уникає небажаних або небезпечних співрозмовників, протистоїть маніпулятивним впливам.
9.УМ.3.1. Формування загальнопізнавальних (інтелектуальних, інформаційних) навчальних умінь
Учень/учениця:
- аналізує мовні й позамовні поняття, явища, закономірності;
- порівнює, узагальнює, конкретизує їх;
- робить висновки на основі спостережень;
- виділяє головне з-поміж другорядного;
- здобуває інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету тощо), здійснює бібліографічний пошук, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
- систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;
- моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
L.9.4.b. Користування довідковими матеріалами для уточнення значень слів та фраз
Учень/учениця:
- звертається до загальних та спеціалізованих довідкових матеріалів (енциклопедій, словників, глосаріїв, тезаурусів), як друкованих, так і цифрових для визначення його точного змісту або приналежності до частин мови;
- визначає або уточнює значення невідомих і багатозначних слів та фраз, використовуючи контекстні підказки, аналізуючи змістовні частини слів, а також звертаючись до загальних і спеціалізованих довідкових матеріалів;
- визначає або уточнює значення невідомих чи багатозначних слів та фраз на основі читання матеріалів для 9 класу, вибираючи з ряду запропонованих варіантів;
- використовує контекст (загальний зміст речення або абзацу, позицію слова або функцію в реченні) як підказку про значення слова або фрази;
- зноходить та використовує ряд загальних академічних і специфічних слів та словосполучень, достатніх для читання, письма, мовлення та слухання на рівні школи;
- демонструє незалежність у знаходженні довідкових матеріалів при зустрічі з невідомим терміном, важливим для розуміння або висловлювання;
- отримує та використовує точні загальнонаукові та специфічні визначення для певних слів та фраз;
- збирає визначення зі словників при розгляді слова або фрази, важливих для розуміння або висловлювання.