Дев'ятий клас
14-15 років
Стандарти з цього рівня:
Мовленнєва змістова лінія
Cлухання та розуміння усного мовлення. Читання. Письмо. Говоріння.
9.УМ.2.1. Аудіювання і розуміння змісту текстів різних стилів та виконання навчальних завдань з ними
Учень/учениця:
- обґрунтувує вибір стилю для розкриття в тексті;
- визначає на слух тему, основну думку тексту, складає простий план (визначає мікротеми, добирає варіанти заголовка);
- відповідає на запитання за змістом прослуханого;
- демонструє розуміння прослуханого тексту, виконуючи навчальні дії з його складовими із опорою на допоміжні матеріали.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.2.2. Уявлення про мовлення як діяльність. Розвиток мовлення
Учень/учениця:
- знає види мовленнєвої діяльності, різновиди аудіювання та читання, стилі, типи, жанри мовлення;
- формулює вимоги до мовлення;
- характеризує ситуацію спілкування, розпізнає маніпулятивні впливи;
- аналізує прослухані або прочитані тексти різних стилів, типів і жанрів мовлення;
- складає діалоги відповідно до ситуації та мети спілкування;
- уникає небажаних або небезпечних співрозмовників, протистоїть маніпулятивним впливам.
Завдання в цій тематиці:
Мовна змістова лінія
Текст. Речення. Слово. Звуки і букви. Склад. Наголос. Правопис.
9.УМ.1.1.А. Фонетика. Орфоепія. Орфографія. Узагальнення і повторення вивченого раніше
Учень/учениця:
- знає, що вивчає фонетика, орфоепія, орфографія;
- розуміє та пояснює співвідношення між звуками й буквами;
- вимовляє слова відповідно до правил орфоепії;
- знає і використовує засоби милозвучності української мови;
- дотримується чергувань голосних і приголосних звуків;
- розпізнає у словах явища уподібнення, спрощення, чергування звуків;
- помічає й виправляє орфографічні помилки, керуючись вивченими правилами;
- знає правила правопису та обґрунтовує правопис слів;
- користується лінгвістичними словниками різних видів;
- редагує речення й тексти, у яких допущено граматичні помилки.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.1.1.Б. Морфологія. Узагальнення і повторення вивченого раніше
Учень/учениця:
- знає та називає вивчені самостійні та службові частини мови, наводить приклади;
- знає виражальні можливості кожної із самостійних частин мови;
- знаходить у реченнях вивчені частини мови;
- визначає належність слова до певної частини мови, її граматичні ознаки;
- знає і визначає граматичні категорії самостійних частин мови;
- здійснює адекватний добір слів для складання висловлення певного змісту та стилю;
- визначає морфологічні ознаки, синтаксичну роль самостійних частин мови;
- визначає у словах орфограми, обґрунтовує написання слів відповідними правилами;
- виправляє допущені помилки.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.1.1.В. Словотвір. Будова слова. Узагальнення і повторення вивченого раніше
Учень/учениця:
- знає основні способи словотвору;
- правильно записує складні й складноскорочені слова, пояснює правопис правилами;
- визначає способи творення слів;
- самостійно утворює нові слова вивченими способами;
- дотримується правил чергування приголосних при творенні слів, пояснює чергування приголосних при творенні слів правилами;
- створює словотвірний ланцюжок;
- утворює складноскорочені слова;
- знаходить і виправляє орфографічні помилки на вивчені правила, користується орфографічним словником.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.1.1.Г. Лексикологія. Фразеологія. Узагальнення і повторення вивченого раніше
Учень/учениця:
- знає та розуміє значення основних термінів розділу;
- пояснює лексичне значення слова;
- розрізняє слова за походженням;
- розрізняє активну й пасивну лексику;
- доцільно використовує в мовленні різні групи лексики, фразеологізми;
- визначає й аргументує належність слова до певної групи лексики;
- розуміє та пояснює значення фразеологізмів;
- добирає фразеологічні синоніми та антоніми;
- визначає синтаксичну роль фразеологізмів у реченнях.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.1.2.А. Словосполучення. Речення. Узагальнення і повторення вивченого раніше
Учень/учениця:
- розуміє й пояснює різницю між словосполученням і реченням та між простим і складним реченням;
- розрізняє головне й залежне слова у словосполученні;
- аналізує будову словосполучень, способи підрядного зв'язку в словосполученнях та види за способами вираження головного слова;
- складає словосполучення й речення різних видів, визначає серед них синонімічні;
- розпізнає речення прості та складні;
- редагує словосполучення, речення й тексти, помічаючи й виправляючи граматичні помилки;
- використовує виражальні можливості речень вивчених видів у власному мовленні.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.1.2.Б. Граматична основа речення. Односкладне і двоскладне речення. Розділові знаки у простому ускладненому реченні
Учень/учениця:
- знає й називає основні ознаки речення;
- ставить розділові знаки в простому ускладненому реченні та обґрунтовує їх відповідними правилами;
- визначає в тексті прості речення, розрізняє двоскладні й односкладні речення, виділяє в них граматичну основу;
- складає висловлення на актуальні й цікаві теми, використовуючи виражальні можливості простого ускладненого речення;
- знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.1.2.В. Пряма й непряма мова. Діалог
Учень/учениця:
- пояснює поняття прямої та непрямої мови як способів передавання чужого мовлення;
- ставить і пояснює розділові знаки в реченнях із прямою й непрямою мовою, при діалозі, у реченнях, що містять цитати;
- визначає в тексті речення з прямою й непрямою мовою, цитатами, репліки діалогу;
- складає речення з прямою та непрямою мовою;
- створює й розігрує діалог на запропоновану або самостійно обрану тему;
- порівнює виражальні можливості різних способів передавання прямої мови;
- проводить мовні експерименти, спостерігає, аналізує будову речень, замінюючи пряму мову непрямою.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.1.2.Г. Складне речення, його ознаки
Учень/учениця:
- знає види складних речень;
- розрізняє прості та складні речення, розпізнає складні речення із сурядним і підрядним зв’язком;
- визначає види складних речень (сполучникові й безсполучникові);
- визначає засоби зв’язку між частинами складного речення, кількість граматичних основ у ньому.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.1.2.Ґ. Складносурядне речення
Учень/учениця:
- визначає будову складносурядного речення і засоби зв’язку між його частинами;
- розуміє і встановлює смислові відношення між частинами складносурядного речення;
- правильно ставить розділові знаки між частинами складносурядного речення та обґрунтовує їх правилами;
- розмежовує складносурядні речення і прості речення, ускладнені однорідними членами;
- знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила;
- складає тексти, використовуючи складносурядні речення.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.1.2.Д. Складнопідрядне речення
Учень/учениця:
- знає основні види складнопідрядних речень, пояснює їх будову;
- правильно ставить розділові знаки між частинами складнопідрядного речення та обґрунтовує їх правилами;
- знаходить у тексті складнопідрядні речення з однією й кількома підрядними частинами;
- визначає головну й підрядну частини, види складнопідрядних речень, істотні ознаки їх, межі головної й підрядної частин, кількість частин;
- класифікує складнопідрядні речення за значенням і будовою, засобами зв’язку в них;
- розрізняє сполучники і сполучні слова;
- знаходить і виправляє помилки на вивчені правила;
- правильно інтонує складнопідрядні речення;
- аналізує й порівнює виражальні можливості складнопідрядних речень та інших синонімічних конструкцій у текстах різних стилів;
- конструює складнопідрядні речення різних видів.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.1.2.Е. Безсполучникове речення
Учень/учениця:
- визначає і пояснює основні ознаки, смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень;
- розмежовує безсполучникові складні речення і сполучникові (складносурядні й складнопідрядні);
- розрізняє види безсполучникових складних речень за характером синтаксичних і смислових зв’язків між частинами;
- правильно інтонує безсполучникові складні речення;
- правильно ставить розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення та обґрунтовує їх правилами;
- знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила;
- аналізує й порівнює виражальні можливості безсполучникових складних речень із синонімічними синтаксичними конструкціями в невеликих текстах розмовного, публіцистичного й художнього стилів;
- правильно будує безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями між частинами, добирає до них синтаксичні синоніми.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.1.2.Є. Складне речення з різними видами зв’язку
Учень/учениця:
- визначає основні ознаки й будову речень з різними видами зв’язку;
- правильно розставляє в складному реченні з різними видами зв’язку розділові знаки та обґрунтовує їх правилами;
- знаходить і виправляє помилки на вивчені правила;
- аналізує й зіставляє виражальні можливості складних речень з різними видами зв’язку та синонімічних конструкцій;
- будує складні речення з різними видами зв’язку.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.1.2.Ж. Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності
Учень/учениця:
- знає й називає істотні ознаки тексту, пояснює його структурні особливості;
- визначає тему, основну думку тексту, виділяє ключові слова в тексті й тематичне речення в абзаці;
- розрізняє спільне й відмінне між мікротемою й абзацом;
- визначає види й засоби міжфразового зв’язку в тексті;
- конструює невеликі тексти на певну тему;
- використовує виражальні можливості текстів різних типів, стилів і жанрів у власному усному й писемному мовленні.
Завдання в цій тематиці:
Діяльнісна змістова лінія
Формування діяльнісної компетентності, навчальних умінь і навичок. Опанування стратегіями, що визначають мовленнєву діяльність, соціально-комунікативну поведінку учнів, спрямовані на виконання навчальних завдань і розв’язання життєвих проблем. Розвиток різних видів мислення, оволодіння інтелектуальними вміннями, розумовими операціями й способами дій.
9.УМ.3.1. Формування загальнопізнавальних (інтелектуальних, інформаційних) навчальних умінь
Учень/учениця:
- аналізує мовні й позамовні поняття, явища, закономірності;
- порівнює, узагальнює, конкретизує їх;
- робить висновки на основі спостережень;
- виділяє головне з-поміж другорядного;
- здобуває інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету тощо), здійснює бібліографічний пошук, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
- систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;
- моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
Завдання в цій тематиці:
9.УМ.3.3. Формування творчих, естетико-етичних навчальних умінь
Учень/учениця:
- уявляє словесно описані предмети і явища, фантазує на основі сприйнятого;
- прогнозує подальший розвиток певних явищ;
- переносить раніше засвоєні знання й уміння в нову ситуацію;
- помічає й формулює проблеми в процесі навчання й життєтворчості;
- усвідомлює будову предмета вивчення;
- робить припущення щодо способу розв’язання певної проблеми;
- добирає аргументи для його доведення;
- спростовує хибні припущення й твердження.
- помічає й цінує красу в мовних явищах, явищах природи, у творах мистецтва, вчинках людей і результатах їхньої діяльності.
Завдання в цій тематиці: