Специфічні частини слова, особливі морфеми, використовуються для різних цілей. Здебільшого вони, звісно, просто змінюють лексичне значення слова, проте досить часто вони навіть в межах одного слова можуть змінити його відтінки. Такими є, наприклад, і морфеми, які додають лагідності у звертання або опис. Цим словам та тим їхнім частинам, котрим вони зобовʼязані цьому відтінку значення, й присвячена дана вправа. На екрані перед учнем міститься речення. Воно є неповним: у деяких словах бракує закінчень. Ці слова мають здобути такі кінцеві елементи (суфікси та закінчення), щоб стати лагідними. При цьому їхній основний сенс не зміниться, проте значно зміниться настрій їхнього вживання, а відтак – і контекст в цілому. Отже дитина має вибрати ті частини слова, які зроблять подані у реченні неповні слова лагідними. Коли дитина робить свій вибір та серед кількох різних варіантів знаходить правильні та переміщує їх на кінець слів у реченні, то проходить на наступний етап завдання, де буде нова фраза. Важливо, що при цьому дитина побачить: таких специфічних суфіксів насправді небагато. Вони мають певну вузьку спеціалізацію, а тому у мові їх невелика кількість – рівно стільки, щоб можна було милозвучно додавати їх до всіх потрібних основ. Таким чином завдяки цій вправі дитина познайомиться з даним особливим випадком морфем та дізнається, як специфічний ряд частин слів може змінювати (частково) значення цілої фрази.
Учень/учениця:
- використовує загальновживані префікси/суфікси для створення слова з новим значенням, використовує зрозуміле значення слова для визначення значення нового слова, створеного додаванням префікса/суфікса;
- змінює значення слів за допомогою додавання або вилучення префіксів/суфіксів до відомого слова.
Учень/учениця:
- розуміє та визначає взаємозв’язок між словами та їх використанням для опису предметів та їхніх ознак, дій, явищ тощо;
- розрізняє слова за категоріями та зрозуміє їхнє лексичне значення;
- співвідносить слова за категоріями за одним або кількома ключовими атрибутами значення;
- визначає зв'язок між словом та його лексичним значенням;
- розрізняє відтінки лексичного значення споріднених слів, описує різницю між спорідненими словами;
- має навички вираження емоційних та оціночних відтінків висловлювання з використанням позитивної/негативної конотації.
Учень/учениця:
- виконує певні навчальні дії на основі прослуховування чи читання слів та фраз.