У ході виконання попереднього завдання дитина розширювала свій словниковий запас завдяки словам, що містять літеру «ґ». Ця вправа теж присвячена вивченню цього звуку, але робить наголос саме на фонетичному складі, а не на тому, як ці слова пишуться. На екрані перед учнем міститься набір слів. Вони зображені не за допомогою букв. Натомість є просто кілька однакових ззовні кнопок. Натиснувши на кожну, дитина почує певну слово. У всіх них є один з двох звуків: або «г», або «ґ». Біля цих кнопок є два робочі поля. В одне треба перемістити всі слова зі звуком «г», а в інше – всі слова зі звуком «ґ». Зробити це розподілення дуже просто, адже за звучанням ці звуки дуже відрізняються між собою. Звук «ґ» є дзвінким, і доля шуму при його творення мінімальна. У той же самий час звук «г» є більш глухим і наближається у деяких випадках до «х». Учень має розподілити слова винятково на слух, запамʼятавши окремі випадки використання цих звуків, аби не плутати їх між собою. Коли дитина розподіляє ці звуки, то проходить на наступний етап, де слова будуть іншими. Важливо памʼятати, що звук «ґ» є окремою одиницею мови і використовується лише у певних словах, для яких він є історично властивим. Звук «г» раніше заміняв його в них, але не варто сприймати ці звуки як одиниці, що вільно взаємно замінюють одне одного: є свій набір слів для «г», і свій набір – для звуку «ґ». При цьому використання цих звуків у своїх словах зумовлено не лише історичними обставинами, а й фонетичними законами української мови.
Учень/учениця:
- виконує усно звуковий і звуко-буквений аналіз слів та будує звукові моделі слів з 5-8 звуків, в тому числі з подвоєними, м’якими, пом’якшеними приголосними, диграфами, дифтонгами і апострофом;
- виконує аналітико-синтетичні і конструктивні дії зі словами, як то: заміна, додавання, вилучення одного зі звуків слова з метою відновлення слова або зміни його значення.
Учень/учениця:
- правильно читає абетку, знає абеткові назви букв, відновлює пропущені літери та/або знаходить за записом потрібні літери в абетці;
- розташовує 5-6 слів за абеткою з орієнтацією на першу букву.
Учень/учениця:
- перелічує (до шести) голосні звуки і записує (до десяти) букви на їх позначення;
- впізнає і розрізнює на слух та за способом вимовляння голосні звуки;
- впізнає і розрізнює на слух та за способом вимовляння приголосні звуки;
- впізнає і розрізнює на слух та за способом вимовляння тверді і м’які, дзвінкі і глухі приголосні;
- відрізняє на слух правильне вимовляння слів із дзвінкими приголосними звуками в кінці слова і складу перед глухим;
- відрізняє на слух правильне вимовляння, читає і записує слова з апострофом.
Учень/учениця:
- правильно друкує визначені програмою слова, вимова і написання яких не розходяться;
- правильно позначає на письмі (друкує) м’якість приголосних звуків, доцільно використовуючи знак пом’якшення ("ь") та букви "я", "ю", "є", "і";
- розуміє різницю між вимовою і написанням слів, що пишуться за вивченими правилами (слова з ненаголошеними голосними, з апострофом перед "я", "ю", "є", "ї").
Учень/учениця:
- розрізняє на слух мовні одиниці: звуки, склади, слова, словосполучення, речення; встановлює їхню кількість;
- виявляє на слух мовні одиниці, вимовлені з порушенням правил вимови, або із зазначеними у завданні прикметами.