Розділення звуків української мови на голосні та приголосні є головним та першим, але далеко не останнім рівнем їхньої диференціації. У межах кожного підвиду виділяється ще кілька. Наприклад, приголосні звуки розділяються на дзвінкі та глухі. У ході виконання цього завдання дитина повторить та закріпить свої знання, присвячені цій темі. Глухі приголосні – це ті, при творенні яких здебільшого чи навіть повністю використовується шум, а голос, тобто зусилля голосових звʼязок – майже ні. Дзвінкі приголосні є протилежними до глухих. Коли людина вимовляє дзвінкі приголосні, то використовує саме голосові звʼязки та голос, залишаючи шум лише як вторинний інструмент для відтворення звуку. Розрізняти глухі та дзвінкі досить просто – головне лише звикнути до цього критерію, до того, щоб звертати увагу на потрібні нюанси вимови. Цьому й присвячено дану вправу. На екрані перед учнем міститься зображення шкільної дошки. Поряд з нею стоїть персонаж – інший учень, якому і має допомогти дитина. Цей учень промовляє кілька приголосних, які знаходяться у діалоговій хмаринці над ним. У завданні, формулювання якого є над малюнком, вказано, які з них треба перемістити на дошку цього разу – дзвінкі чи глухі. Дитина уважно вивчає кожну літеру, згадує, як вони звучать, вголос, якщо це потрібно, промовляє їх. Після цього дитина переміщує потрібні літери на дошку, допомагаючи таким чином цьому персонажу. Коли дитина це робить, то проходить на наступний етап, де треба буде виконати аналогічні дії, проте зміняться як деталі ілюстрації, так і набір букв.
Учень/учениця:
- виконує усно звуковий і звуко-буквений аналіз слів та будує звукові моделі слів з 5-8 звуків, в тому числі з подвоєними, м’якими, пом’якшеними приголосними, диграфами, дифтонгами і апострофом;
- виконує аналітико-синтетичні і конструктивні дії зі словами, як то: заміна, додавання, вилучення одного зі звуків слова з метою відновлення слова або зміни його значення.
Учень/учениця:
- правильно читає абетку, знає абеткові назви букв, відновлює пропущені літери та/або знаходить за записом потрібні літери в абетці;
- розташовує 5-6 слів за абеткою з орієнтацією на першу букву.
Учень/учениця:
- перелічує (до шести) голосні звуки і записує (до десяти) букви на їх позначення;
- впізнає і розрізнює на слух та за способом вимовляння голосні звуки;
- впізнає і розрізнює на слух та за способом вимовляння приголосні звуки;
- впізнає і розрізнює на слух та за способом вимовляння тверді і м’які, дзвінкі і глухі приголосні;
- відрізняє на слух правильне вимовляння слів із дзвінкими приголосними звуками в кінці слова і складу перед глухим;
- відрізняє на слух правильне вимовляння, читає і записує слова з апострофом.
Учень/учениця:
- правильно друкує визначені програмою слова, вимова і написання яких не розходяться;
- правильно позначає на письмі (друкує) м’якість приголосних звуків, доцільно використовуючи знак пом’якшення ("ь") та букви "я", "ю", "є", "і";
- розуміє різницю між вимовою і написанням слів, що пишуться за вивченими правилами (слова з ненаголошеними голосними, з апострофом перед "я", "ю", "є", "ї").