Синоніми іноді утворюють досить великі ряди слів. Маючи зовсім різне написання і звучання (а відтак і морфемний склад, тож історично вони походять від різних коренів та слів), ці слова досить близькі за лексичним значенням. При цьому ступінь такої близькості варіативний. Деякі синоніми тотожні за значенням, інші – лише частково мають подібне значення. Відтак перші взаємно замінюють одне одного незалежно від контексту, тоді як для того, щоб слова-синоніми другої категорії заміняли одне одного, необхідна наявність певного контексту. У ході виконання цього завдання дитина вчитиметься серед ряду синонімів, у якому є слова обох типів, знаходити зайве – тобто таке, значення якого дійсно відрізняється від інших. На екрані перед учнем міститься малюнок дитячої гри: персонаж стрибає по пронумерованих клітинкам. Поряд з цим малюнком є розшифрування цих номерів – до кожної цифри є своє слово. Всі вони утворюють синонімічний ряд – всі, крім одного. Дитина має уважно прочитати ці слова і знайти спільний для всіх них відтінок значення. Наприклад, слова «гомоніти», «теревеніти», «базікати» обʼєднані одним – вони означають, що людина розмовляє. Саме наявність такого загального синоніму, який зазвичай є нейтральним словом, і використовується для окреслення меж синонімічного ряду. Слово «реготати», хоча й означає звуки ,які людина видає під час розмови, не може замінюватись словом «говорити», адже його нейтральний синонім – це слово «сміятись». Отже, дитина знаходить таким чином зайве слово, а на відповідну клітинку переносить персонажа. Після цього учень проходить на наступний етап завдання, до нового синонімічного ряду слів з одним зайвим.
Учень/учениця:
- розуміє та визначає взаємозв’язок між словами та їх використанням для опису предметів та їхніх ознак, дій, явищ тощо;
- розрізняє слова за категоріями та зрозуміє їхнє лексичне значення;
- співвідносить слова за категоріями за одним або кількома ключовими атрибутами значення;
- визначає зв'язок між словом та його лексичним значенням;
- розрізняє відтінки лексичного значення споріднених слів, описує різницю між спорідненими словами;
- має навички вираження емоційних та оціночних відтінків висловлювання з використанням позитивної/негативної конотації.
Учень/учениця:
- виконує певні навчальні дії на основі прослуховування чи читання слів та фраз.