Урок «Поле чудес» виконаний в стилі колись дуже популярної телегри. Але його суть, звичайно, пов’язана із вивченням української мови, хоча завдання і має розважальний характер.
Метою цього уроку є розпочати повторення теми «Будова слова» і пригадати поняття «основа слова». Учень має пам’ятати, що це — частина слова без закінчення, яка виражає його лексичне значення.
На екрані перед учнем двоє дітей, яким треба допомогти відгадати слово. Між ними на білому фоні є картинка-підказка, яка тим чи іншим чином стосується потрібної основи. Праворуч, поряд з дітьми, знаходиться барабан з літерами, які учень має перенести в клітинки зверху. Але дитина вже має невеличку підказку: закінчення у слові вже є. Учень має знати, що -ий в кінці слова зазвичай вказує на прикметник, -о — іменник середнього роду, -и — ознака множини. Тобто ті літери, які вже є у слові, мають підказати частину мови та її число.
Отже, учень має розглянути картинку, закінчення слова і послідовно перенести літери з барабана в клітинки. Після того, як упевнився у правильності відгаданого слова, потрібно натиснути кнопку «Готово».
Відгадуючи слово за словом впродовж уроку, дитина актуалізує свої знання з теми «Будова слова», пригадає, що таке основа і характерні ознаки закінчень кожної частини мови. Крім того, такі завдання чудово розвивають логічне мислення і кмітливість, поповнюють словниковий запас учня.
Учень/учениця:
- знає основні способи словотвору;
- пояснює чергування приголосних при творенні слів правилами;
- правильно записує складні й складноскорочені слова, пояснює їх правопис правилами;
- визначає способи творення слів;
- самостійно утворює нові слова вивченими способами;
- дотримується правил чергування приголосних при творенні слів;
- створює словотвірний ланцюжок;
- утворює складноскорочені слова;
- знаходить і виправляє орфографічні помилки на вивчені правила, користується орфографічним словником.
Учень/учениця:
- визначає головне;
- класифікує і групує вивчений матеріал;
- знаходить і пояснює причиново-наслідкові зв’язки;
- користується прийомами осмисленого запам’ятовування (план, опорні слова);
- виконує творчі завдання; застосовує мисленнєві операції, мовні знання і мовленнєві вміння в життєвих ситуаціях для розв’язання важливих проблем.
Учень/учениця:
- вміє інтерпретувати фігури мовлення (наприклад, персоніфікації) у контексті;
- використовує взаємозв'язок між окремими словами, щоб краще зрозуміти лексичне значення кожного слова;
- розрізняє нюанси у значеннях слів та вміє їх доречно використовувати відповідно до стилю мовлення.
Учень/учениця:
- знає та використовує точні загальнонаукові та мовноспецифічні слова та фрази;
- вміє використовувати словник при поясненні слова або фрази, важливої для розуміння або вираження думки.