Учень/учениця:
- доречно використовує всі розряди займенників у реченнях і текстах;
- влучно використовує зворотний займенник «себе»;
- розпізнає та вміє виправляти недоречне вживання займенників;
- доречно вживає особові займенники, змінює їх за відмінами відповідно до змісту речення;
- розпізнає відхилення від доречного типу або стилю мовлення у власних та чужих письмових текстах, а також вміє виправляти їх.
Стандарти
Вимоги до мови
Володіння основами граматики та їх використання під час написання чи розмови. Демонстрація розуміння загальних принципів вживання великої літери, норм пунктуації та орфографії під час написання слів/словосполучень/речень.
-
Гра «Складаємо закляття»
-
Гра «Називаємо зірку»
-
Виправляємо помилки в реченнях
-
Вивчаємо розряди займенників
-
Гра «Як назвати катер?»
-
Вибираємо прислів'я із займенниками
-
Знаходимо займенники в тексті
-
Ставимо займенники в правильну форму
-
Відмінюємо займенники
-
Підбираємо займенники до речення
-
Вибираємо потрібний рядок займенників
-
Виправляємо словосполучення
Учень/учениця:
- доречно використовує знаки пунктуації;
- знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила;
- правильно використовує розділові знаки для позначення прямої мови, назв творів та цитат з тексту;
- розставляє відповідні розділові знаки в кінці речення для позначення його емоційного забарвлення і мети висловлювання.
-
Вписуємо кінцівки слів у речення
-
Визначаємо рід абревіатур
-
Гра «Називаємо зірку»
-
Подорож Сонячною системою
-
Вставляємо літери в речення
-
Гра «Космічний словничок»
-
Розрізняємо загальні і власні назви
-
Знаходимо правильне написання власних назв
-
Виконуємо тестове завдання
-
Дерево роду
-
Визначаємо види речень
-
Ставимо правильний розділовий знак
-
Розставляємо пропущені розділові знаки
-
Розставляємо правильно розділові знаки в реченнях
-
Гра «Завершуємо картину»
-
Вибираємо діалог, у якому правильно розставлені розділові знаки
-
Гра «Прогноз погоди»
-
Створюємо схему складного речення
Знання мови
Розширення словникового запасу.
Учень/учениця:
- використовує знання нюансів у значенні слів під час письма, розмови, читання чи слухання;
- правильно підбирає слова для доповнення речення/тексту;
- вміє змінювати структуру речення згідно із мовленнєвою ситуацією;
- дотримується в тексті єдиного стилю і типу.
-
Гра «Спіймай закінчення»
-
Знаходимо потрібне слово
-
Вибираємо літературні слова
-
Визначаємо, де доречно вжито стилістично забарвлені слова
-
Знаходимо офіційно-ділову лексику в реченні
-
Складаємо документ з використанням офіційно-ділової лексики
-
Знаходимо професійну лексику
-
Розрізняємо професійну та офіційно-ділову лексику
-
Шукаємо просторіччя
-
Знаходимо жаргонізми
-
Літературні слова та діалектні відповідники
-
Омонімія: іменники та інші частини мови
-
Дописуємо повідомлення
-
Вибираємо істоти/неістоти в реченнях
-
Гра «Динозаври»
-
Подорож Сонячною системою
-
Ставимо займенники в правильну форму
-
Підбираємо займенники до речення
-
Виправляємо словосполучення
-
Гра «Віднови прислів'я»
-
Створюємо схеми
-
Юні винахідники
-
Визначаємо стиль мовлення
-
Сортуємо слова за стилями
-
Шукаємо слова потрібного стилю
-
Визначаємо тип мовлення
-
Розташовуємо абзаци в правильному порядку
-
Вибираємо слово потрібного стилю
-
Вписуємо стиль речень
-
Вибираємо, хто говорить зазначеним стилем
Розширення словникового запасу
Визначення або уточнення значення невідомих і багатозначних слів і фраз, використовуючи контекст, аналізуючи складові тексту. Демонстрація розуміння образної мови, словосполучень та нюансів у значенні слів. Використання такої кількості слів та фраз, яка є достатньою для читання, писання, слухання текстів відповідно до віку; демонстрація вміння з’ясовувати значення невідомого терміна, важливого для розуміння або висловлення думки.
Учень/учениця:
- визначає та/або уточнює значення невідомих і багатозначних слів та фраз у текстах, вміє вибирати влучний з декількох варіантів;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення, добирає влучні слова і фрази, щоб досягнути потрібного ефекту;
- використовує контекст як підказку про значення слова або фрази;
- використовує загальноприйняті грецькі або латинські афікси та корені як підказки про значення слова;
- користується довідковими матеріалами, як друкованими, так і цифровими, щоб визначити чи уточнити точний зміст слова або його частину мови.
-
Гра «Спіймай закінчення»
-
Знаходимо потрібне слово
-
Гра «Хто що робить?»
-
Вибираємо слова власне українського походження
-
Підбираємо українські відповідники до іншомовних слів
-
Називаємо картину власне українським словом
-
Шукаємо зайве слово
-
Знаходимо запозичені слова
-
Гра «Подорож до зоопарку»
-
Сортуємо слова активної і пасивної лексики
-
Шукаємо відповідність
-
Гра «Телешоу»
-
Знаходимо неологізм, що відповідає лексичному значенню
-
Визначаємо застарілі слова
-
Шукаємо неологізми в реченнях
-
Відповідаємо на запитання вікторини
-
Знаходимо термін до визначення
-
Підбираємо синоніми до стилістично забарвлених слів
-
Омонімія: іменники та інші частини мови
-
Дописуємо повідомлення
-
Вгадуємо речовинний іменник
-
Вибираємо істоти/неістоти в реченнях
-
Гра «У світі кіно»
-
Закінчуємо сенкан
-
Вписуємо кінцівку слова в речення з абревіатурами
-
Гра «Динозаври»
-
Подорож Сонячною системою
-
Вибираємо рядок з подовженням приголосних
-
Добираємо синоніми до іменника з не-
-
Завершуємо прислів'я
-
Підбираємо суфікси
-
Утворюємо прикметники за морфемами
-
Утворюємо словосполучення з прикметником
-
Шукаємо фразеологізми в реченнях
-
Гра «Віднови прислів'я»
-
Визначаємо однорідні члени речення
-
Вставляємо пропущені головні члени речення
-
Визначаємо, що виражає заговолок тексту
Учень/учениця:
- вміє інтерпретувати фігури мовлення (наприклад, персоніфікації) у контексті;
- використовує взаємозв'язок між окремими словами, щоб краще зрозуміти лексичне значення кожного слова;
- розрізняє нюанси у значеннях слів та вміє їх доречно використовувати відповідно до стилю мовлення.
-
Гра «Поле чудес»
-
Вибираємо корінь слова
-
Вписуємо префікси
-
Шукаємо слова із суфіксами
-
Сортуємо форми слова та спільнокореневі слова
-
Розбираємо будову слова
-
Гра «Розкладаємо подарунки»
-
Гра «Знаходимо перлину»
-
Знаходимо потрібне слово
-
Утворюємо нове слово
-
Відновлюємо словотвірний ланцюжок
-
Відновлюємо префікси
-
Утворюємо нові слова
-
Знаходимо іменники в словах
-
Омонімія: іменники та інші частини мови
-
Дописуємо повідомлення
-
Гра «Нумо, порахуй!»
-
Вгадуємо речовинний іменник
-
Утворюємо збірний іменник
-
Вписуємо кінцівки слів у речення
-
Розрізняємо збірні й одиничні іменники
-
Гра «Перетворення»
-
Вибираємо істоти/неістоти в реченнях
-
Гра «Розкладаємо подушки»
-
Сортуємо конкретні та абстрактні іменники
-
Утворюємо абстрактний іменник
-
Переносимо слова певного роду
-
Вибираємо іменники певного роду
-
Гра «У світі кіно»
-
Відгадуємо слова за родами
-
Вибираємо слово спільного роду
-
Гра «Відгадай слово»
-
Закінчуємо сенкан
-
Вписуємо закінчення слів
-
Сортуємо іменники за родами
-
Вписуємо роди іменників
-
Визначаємо рід абревіатур
-
Вписуємо кінцівку слова в речення з абревіатурами
-
Гра «Динозаври»
-
Гра «Складаємо закляття»
-
Шукаємо іменники, що вживаються тільки в однині
-
Гра «Наукове шоу»
-
Гра «Називаємо зірку»
-
Знаходимо потрібні предмети
-
Знаходимо іменники, що вживаються тільки в множині
-
Сортуємо іменники
-
Подорож Сонячною системою
-
Гра «У пошуках фразеологізмів»
-
Знаходимо синоніми до фразеологізмів
-
Знаходимо антоніми до фразеологізмів
-
Фразеологізми в ролі членів речення
-
Відгадуємо фразеологізми за картинками
-
Знаходимо зайве
-
Гра «Цікаві хмаринки»
-
Встановлюємо відповідність
-
Встановлюємо відповідність
-
Знаходимо речення зі вставним словом
-
Доповнюємо речення вставними конструкціями
-
Знаходимо вставні слова в текстах
-
Гра «Складаємо статтю»
-
Вибираємо слова ввічливості в діалогах
-
Гра «Розстав правильно»
-
Досліджуємо вставні слова та однозвучні члени речення
-
Визначаємо звертання в реченні
-
Знаходимо речення з помилкою
-
Доповнюємо діалог
-
Визначаємо відсутню частину тексту
-
Спостерігаємо за фокусниками
-
Називаємо текст
Учень/учениця:
- знає та використовує точні загальнонаукові та мовноспецифічні слова та фрази;
- вміє використовувати словник при поясненні слова або фрази, важливої для розуміння або вираження думки.
-
Гра «Поле чудес»
-
Вибираємо корінь слова
-
Вписуємо префікси
-
Шукаємо слова із суфіксами
-
Сортуємо форми слова та спільнокореневі слова
-
Розбираємо будову слова
-
Гра «Розкладаємо подарунки»
-
Гра «Знаходимо перлину»
-
Відновлюємо префікси
-
Утворюємо нові слова
-
Розподіляємо слова за походженням
-
Знаходимо власне українські слова-синоніми/антоніми
-
Гра «Зачароване власне українське слово»
-
Знаходимо запозичені слова
-
Розташовуємо слова правильно
-
Визначаємо правильність твердження
-
Знаходимо іменники в словах
-
Гра «Нумо, порахуй!»
-
Гра «Перетворення»
-
Гра «Космічний словничок»
-
Гра «У пошуках фразеологізмів»
-
Утворюємо словосполучення
-
Підбираємо словосполучення до схем
-
Змінюємо речення
-
Знаходимо словосполучення в реченні
-
Знаходимо рядок, який не є реченням
-
Визначаємо головні члени речення
-
Підкреслюємо головні члени речення
-
Визначаємо однорідні члени речення
-
Вибираємо «так» чи «ні»
-
Вставляємо пропущені головні члени речення
-
Знаходимо узагальнююче слово
-
Юні винахідники
-
Гра «Небесні сузір'я»
-
Гра «Підводний світ»
-
Гра «Що? Де? Коли?»
-
Вставні слова та слова ввічливості
-
Гра «У світі тварин»
-
Граматичний чат
-
Гра «Подорожуємо областями України»
-
Гра «Вірю/не вірю»
-
Складаємо інгредієнти національних страв
-
Вікторина «Держава та її символи»
-
Знаходимо «відоме» в тексті
-
Досліджуємо свята
-
Гра «Знайомимося з різними мовами світу»
-
Досліджуємо Антарктиду
-
Дикий Захід
-
Приказки народів світу
-
Знайомимось із фобіями
-
Подорожуємо в музеї світу
-
Знайомимося з великодніми традиціями світу
