Урок «Утворюємо нове слово» тренуватиме вміння учня утворювати слова способом основоскладання. Цей спосіб передбачає створення нового слова шляхом поєднання двох основ (ліс, смуга – лісосмуга).
На екрані дитина бачить два кактуси, які вимовляють різні слова. Учень має поєднати їх, утворити нове слово і вписати його до клітинок, які розташовані на білому полі. Кількість цих клітинок слугує для дитини підказкою-орієнтиром: скільки клітинок, стільки і літер має бути в слові, що вона утворить. Учень також має уважно прочитати завдання, яке розташоване над білим полем, бо саме там зазначено, якою частиною мови має бути новоутворене слово. Щоб програма прийняла відповідь, потрібно натиснути кнопку «Готово», яка знаходиться в нижній частині екрану.
Під час виконання цього завдання учень навчиться утворювати одне складне слово з двох поданих, розширить свій словниковий запас.
Учень/учениця:
- знає основні способи словотвору;
- пояснює чергування приголосних при творенні слів правилами;
- правильно записує складні й складноскорочені слова, пояснює їх правопис правилами;
- визначає способи творення слів;
- самостійно утворює нові слова вивченими способами;
- дотримується правил чергування приголосних при творенні слів;
- створює словотвірний ланцюжок;
- утворює складноскорочені слова;
- знаходить і виправляє орфографічні помилки на вивчені правила, користується орфографічним словником.
Учень/учениця:
- визначає головне;
- класифікує і групує вивчений матеріал;
- знаходить і пояснює причиново-наслідкові зв’язки;
- користується прийомами осмисленого запам’ятовування (план, опорні слова);
- виконує творчі завдання; застосовує мисленнєві операції, мовні знання і мовленнєві вміння в життєвих ситуаціях для розв’язання важливих проблем.
Учень/учениця:
- аналізує мовні й позамовні поняття, явища, закономірності;
- порівнює, узагальнює їх;
- виділяє головне з-поміж другорядного;
- здобуває інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету тощо), здійснює бібліографічний пошук, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
- систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;
- моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
Учень/учениця:
- вміє інтерпретувати фігури мовлення (наприклад, персоніфікації) у контексті;
- використовує взаємозв'язок між окремими словами, щоб краще зрозуміти лексичне значення кожного слова;
- розрізняє нюанси у значеннях слів та вміє їх доречно використовувати відповідно до стилю мовлення.