Сучасні стандарти освіти України, хоча й розроблені з метою зробити навчання у школі ефективним і не надто важким, все ж не демонструють належних результатів. Саме тому у намаганні зробити навчання більш якісним варто звернути увагу на ті системи освіти, що вважаються найефективнішими у світовій практиці. Одна з них — це Common Core. Ця система стандартів освіти є досить специфічною, а отже її застосування як основи для побудування шкільної програми є обʼєктом для суперечок. Але користь Common Core для розробки допоміжних навчальних засобів є безсумнівною.

учениця піднімається сходами знань

Основні відомості про Common Core

Наразі ця система є затвердженою і діючою протягом кількох останніх років в США. Від української вона принципово відрізняється саме підходом до підготовки плану навчання. Адже наші плани мають не лише дані про предмет навчання, але й про те, як його потрібно вчити, чому та які посібники і підручники використовувати для цього. У Common Core замість того, аби створювати обмеження для навчального процесу, розширюють підходи до вивчення того чи іншого предмета.

Цитувати документ Common Core є недоцільним, адже всі конкретні методики, які були в нього включені, передають лише кілька головних принципів: свободу у виборі шляхів здобуття нових знань, широкі можливості для аналітики та здатність батьків за допомогою результатів цієї аналітики визначити, до яких саме предметів найбільш здібна їх дитина.

Сучасні стандарти вітчизняної освіти мають ряд серйозних недоліків. Вони все ще опираються на систему уніфікації, яка була запроваджена ще у СРСР, і яка абсолютно не враховує індивідуальних здібностей дитини. Система оцінювання в українській школі ніби має на меті поставити на дитині мітку «добре» або «задовільно». У середній школі предмети як гуманітарного, так і технічного циклів викладаються приблизно однакову кількістю годин. Лише у старшій школі — проте далеко не завжди — підліток має можливість потрапити у спеціалізований клас. Але і у цьому випадку можуть початись негаразди, адже норми викладання матеріалу у спеціалізованих класах зазвичай відрізняються від стандартних лише більшою кількістю годин (а вибір додаткових матеріалів має обирати сам вчитель). У такі класи діти нерідко потрапляють випадково, а не за власним бажанням чи результатом спеціальної перевірки, яка б виявила схильність дитини до тих чи інших наук.

Натомість стандарти освіти Common Core містять нормативи, які вказують лише на те, що саме має знати дитина на кожному році навчання, аби у випускному класі мати певний багаж знань, необхідних саме їй. У цій системі стандартів досить докладно розписані основні принципи навчання, а також рекомендації для батьків та вчителів, як досягти того, аби кожен рік дитина розширювала свої знання. Отже Common Core — це спроба вийти за рамки звичного формату, докорінно змінити сам підхід до навчального процесу, зробивши більш зрозумілою його мету: надати дитині можливості оволодіти тими вміннями, навичками та знаннями, які їй дійсно будуть у нагоді після закінчення школи.

учні малюють на шкільній дошці

Історія запровадження Common Core

Розробка стандартів шкільної освіти Common Core розпочалась ще у 90-х роках, коли Міністерство освіти США визнало недостатню ефективність тогочасного підходу до викладання та оцінювання знань. Але фінальний проект був протестований тільки на початку 21-го століття, в результаті чого було внесено кілька змін у загальну систему. Вже у 2010 році ці стандарти освіти були прийняті на державному рівні — у 45 штатах та окрузі Колумбія, а це абсолютна більшість адміністративних одиниць держави.

Варто зазначити, що з тих пір ці стандарти (а точніше доцільність їх використання на державному рівні) досі є предметом суперечок. Справа в тому, що вчителі і сьогодні не готові до того формату сприйняття середньої освіти, який пропонує Common Core. Згідно з духом і буквою цих нормативів школяру має даватись більша свобода у самовираженні, більші можливості у виборі тих предметів, які, по-перше, цікаві підлітку, а по-друге, дійсно йому знадобляться. Натомість такий підхід незрозумілий самим шкільним викладачам, які намагаються підлаштувати Common Core під себе.

Згідно зі стандартами навчання учні мають кожного року здавати тільки по одному тестовому іспиту з кожної головної дисципліни. Вчителі ж несуть відповідальність за успішність дітей за своїми предметами. Їхня карʼєра у деякому сенсі залежить від результатів цих щорічних тестів, що викликає природний острах. Оскільки у педагогічного складу школи також є певні можливості коректувати навчальну програму згідно зі стандартами Common Core, вони за власною ініціативою включають до неї додаткові тести. Ці нововведення є їхньою власною ініціативою і не мають звʼязку з суттю Common Core. Додаткові тести складаються вчителями, а їхні результати не впливають на фінальні оцінки. Проте діти плутаються і сприймають кожен тест максимально серйозно. У результаті відбувається перевантаження навчальної програми непотрібними додатковими тестами. У цьому звинувачують Common Core, хоча насправді причиною є саме надмірне бажання вчителів прослідкувати динаміку успішності учнів.

Через зазначену вище причину середня кількість тестів, які складає дитина від першого і до дванадцятого класу — приблизно 112. Але, наприклад, у штаті Флорида в деяких містах школи запровадили 160 тестів. Це викликало хвилю протестів з боку учнів та їхніх батьків. У Нью-Йорку пройшли мітинги, на яких використовували плакати за написами «Ми — не піддослідні!», за допомогою яких підлітки та їхні батьки виражали обурення довільно зміненою кількістю тестів. Але згаданий вище штат Флорида пішов ще далі. У графстві Лі цього штату люди після великої кількості петицій, написаних батьками у соціальній мережі «Facebook», взагалі запропонували відмовитися від Common Core всім шкільним округом. Люди збирались на наради, у ході яких виступали батьки. Зокрема матір хворої на рак дитини, до якої прийшли шкільні чиновники з вимогою скласти тест попри смертельну хворобу. Це дуже обурило спільноту.

Хоча Common Core, звісно, відміняти не стали (адже не самі тести, а тільки їхня кількість спровокувала такий ефект), це викликало активні зміни у стандарті, які нині дійсно значно поліпшились.

діти, бібліотека та книги

Сильні сторони програми

Наразі, після всіх допрацьовувань та покращень, Common Core може успішно конкурувати з іншими програмами для дітей шкільного віку.

Головна перевага Common Core — це новаторський підхід до самого формату навчання. Адже програма розписує нормативи, які дитина має знати наприкінці кожного навчального року. А вже яким саме шляхом учень прийде до цього результату — вирішувати йому. Тож і у вчителів, і у батьків, і, власне, у самих дітей є більша свобода вибору засобів та методик для здобуття нових знань.

Ця самостійність не є безконтрольною, адже Common Core містить і обовʼязкові тестові іспити. Вони мають на меті оцінити ефективність методів навчання, які були обрані для конкретної дитини. Натомість учень не відчуває тиску, що тест оцінює саме його як особистість. Ця разюча відмінність може здатись дрібницею на перший погляд. Але головні проблеми класичної системи оцінювання дві:

 

Common Core пропонує рішення цих проблем. Гнучка система оцінювання за допомогою тестових завдань використовується не стільки для контролю успішності, скільки для того, щоб дати дитині можливість краще себе пізнати. Тести Common Core мають іншу систему градацій, ніж звичайна класична система оцінювання. Кількість балів за кожний тест може вимірюватись десятками. Це не пусте нововведення. Пʼяти- або дванадцятибальна система оцінок ставить дитину у вузькі рамки. А коли учень може набрати, наприклад, 120 балів або 190 за один і той самий тест, він сприймає цифри менш особисто і більш доцільно. Бали за тести Common Core не принижують дитину, а дають їй змогу аналізувати свої здібності. Отримавши результати тестів, дитина може вибрати серед предметів ті, тести з яких вона склала найліпше. Це дасть можливість учню з одного боку розвивати свої сильні сторони, а з іншого — відчувати себе більш впевнено у процесі навчання.

Недоліки та обґрунтована критика системи

учень думає, як вирішити тест з математики

Новий формат шкільного навчання, який пропонує Common Core, не всім зрозумілий. Люди (як батьки, так і вчителі) вже звикли мислити новими категоріями і не бачать можливості ефективної освіти без жорсткого контролю та стандартизації навчального плану та методик викладання. Тож Common Core намагаються, як це було у Флориді, змінити під себе. Користуючись гнучкістю цієї системи та великими можливостями для нововведень, як вчителі, так і діти використовують це у своїх цілях. Саме тому деякі спеціалісти пропонують ввести Common Core тільки для факультативних занять або обмежити її використання починаючи з 7-8 класів.

дівчинка читає класу перед шкільною дошкою

Використання стандартів Common Core в українській освіті: які є можливості?

Українська система шкільної освіти збудована на принципах, які дуже відрізняються від стандартів Common Core. Враховуючи різні педагогічні традиції, це нормально. Різкий перехід до стандартів, що наразі використовують в США, є недоцільним і навряд призведе до позитивного результату. Але з іншого боку, переваги Common Core здатні перекрити недоліки існуючої системи стандартів шкільної освіти України. Common Core достатньо гнучка для використання її як допоміжного засобу для формування програми факультативних занять, додаткових курсів та уроків, що мають на меті поглибити вивчення предметів шкільного курсу.

Головне, що може запропонувати Common Core, — це можливість для самовираження дитини, можливість дати їй внутрішню свободу. Творчий підхід до вивчення звичних предметів дає учню імпульс, потужний імпульс до успіхів. Якщо звичайна школа залишить без змін існуючі стандарти (які, до речі, мають й позитивні сторони), то для додаткових занять підхід Common Core є дійсно необхідним. Адаптована під нашу шкільну програму, вона може дійсно підштовхнути до позитивних змін. Адже завдяки свободі у виборі методик навчання та чіткій орієнтації на результат, що прописано у Common Core, учень має можливість навчатись з задоволенням.

У Common Core міститься досить ефективна диференціація дисциплін у рамках одного предмету. В принципі, цей формат знайомий і українській школі, адже у рамках предмету «українська мова» за допомогою диктанту перевіряють правопис, а за допомогою аудіювання — здатність сприймати текстову інформацію змістовно. Але Common Core пішли далі. Ця система розділяє предмет на кілька підкурсів, що присвячені окремим розділам предмету. Тобто, наприклад, мова вивчається більш послідовно та по розділам, як у вищих навчальних закладах, але без надмірного навантаження. Окремо йдуть вправи, що розвивають сприйняття текстів, окремо — що дають знання з граматики. І вже потім всі ці навички і здобута інформація обʼєднуються у єдиний комплекс знань.

Разом з тим Common Core є не тільки системою стандартів, яка зменшить навантаження на українських учнів під час проходження додаткового матеріалу або закріплення знань. Роль цієї системи може бути набагато більш важливою. Діти досить пізно починають розуміти власні схильності та здібності. По суті, вже у підлітковому віці учні тільки-тільки починають всерйоз замислюватись про майбутній фах. Вибір професії є питанням дуже серйозним, тому хоча б приблизно окреслити коло можливостей потрібно якнайраніше. І саме Common Core з її системою оцінювання знань, сумуванням балів та аналітикою успіхів у навчанні дає реальну можливість батькам і, зрештою, самим дітям зрозуміти, вивчення яких предметів та дисциплін не тільки приносить задоволення, а й є більш успішним.