Гра — це чи не найулюбленіший спосіб проводити час для будь-якої дитини. Є неймовірна кількість типів ігор: активні, спортивні, розвиваючі, з використанням сучасних технологій, рольові тощо. Звісно, гра — це, перш за все, чудовий спосіб провести вільний час. Але кожен дитячий психолог підтвердить, що саме за допомогою гри дитина розвиває ті чи інші своє навички, тренує різні вміння. Гра — це ніби підготовка до майбутніх випробувань. Так само, як кошеня, граючись з іграшковою мишкою, інстинктивно тренує свої навички мисливця, так і дитина під час гри тренує свою здатність ефективно діяти тим чи іншим чином у різних ситуаціях. Отже, можливо, існують ігри, які б могли допомогти дитині підготуватися до початку шкільного життя? І дійсно, такі існують — це так звані сюжетно-рольові ігри.
Мета таких ігор
Головна ціль, яку ставлять перед собою батьки, граючись з дітьми у сюжетно-рольові ігри, полягає у підготовці до сприйняття нових механізмів взаємодії між людьми та нового формату стосунків. Дитина, особливо якщо вона не відвідувала дитячий садок, звикла сприймати дорослих тільки в двох ролях — або як сторонніх, або як рідних. Концепція стосунків між учнем та вчителем є для дитини невідомою. Звісно, можна все пояснити простими словами — адже дитина у 6-7 років вже зможе зрозуміти пояснення дорослого. Але краще все ж використати гру.
Ще одна мета, задля якої використовують формат гри, це мотивація дитини. Малюк хоче перемогти у будь-якому змаганні, в тому числі — і в змаганні з собою, хай це бажання ще є не свідомим. Тобто дитина буде дійсно старатися вжитися в роль, яку вона матиме за умовами гри. І, вжившись в неї, буде старатися виконати все якнайкраще, адже це в її свідомості співвідноситься з поняттям перемоги. Такі старання обовʼязково відобразяться на результатах — і дитина зможе дійсно засвоїти ті знання, які вона отримує у процесі гри.
Формат сюжетно-рольових ігор для підготовки дітей до школи
Але який саме вигляд мають такі ігри, про що конкретно має в них йти? Як зрозуміло з назви, сюжетно-рольова гра базується на використанні певного сюжету персонажами, яких грають учасники, в даному випадку діти та їхні батьки. Умови гри, яка пропонується як спосіб підготовки до школи, наступні:
- Дитина приймає на себе роль дорослого, наприклад, вчителя або директора школи.
- Замість тих чи інших предметів використовуються іграшки. Наприклад, ляльки або мʼякі звірі будуть «грати» інших учнів у класі. Це не тільки зробить гру цікавішою, а й зробить виконання її умов веселим. Важливо, щоб ця гра залишалась саме грою, а не завданням. Тільки тоді буде реальний ефект.
- Ігровими залишаються й дії дитини, яка, тим не менш, копіює певну модель поведінки, яку вважає правильною для свого персонажа.
Сценарії гри можуть бути зовсім різними. Наприклад, батьки можуть грати роль учнів, які не вивчили урок. Або сюжет може приймати казкові та фантастичні елементи. Скажімо, тато гратиме роль динозавра, якого син чи донька у ролі вчителів біології привели до класу. Фантазію тут треба відпустити і дати можливість дитині виразити себе у грі.
Беззаперечна користь такого способу підготовки дитини до школи полягає у тому, що малюк буде дійсно зацікавлений у тих образах та персонажах, які буде відігравати. А це значно посилить його цікавість до школи загалом. Разом з тим, батьки зможуть, аналізуючи поведінку дитини у ролі вчителя, зрозуміти, наскільки правильно малюк взагалі розуміє роль вчителя, чи зможе дитина підтримувати гарні стосунки у колективі, чи зможе концентруватися на тому чи іншому аспекті навчальних матеріалів. Але не менш важливим є те, що така гра є ще одним способом провести разом час батькам і дітям, які завдяки ній дійсно відчують підтримку батьків та їхню участь у такому хвилюючому моменті як початок шкільного життя.
Варто зазначити, що дитячі психологи рекомендують саме ті сценарії, в яких дитина відіграє роль дорослого, тобто вчителя чи директора. Але потім, якщо у малюка буде бажання, варто і обіграти його роль учня. Це посилить цікавість дитини до навчального процесу.