Зазвичай ми уявляємо школу як досить типову будівлю: коридори, профільні класи, кілька кабінетів для навчання дітей від першого до третього класів, учительська, туалет... Але у світі є дійсно незвичайні школи, як з точки зору зовнішнього вигляду, так і з точки зору тої навчальної програми, за якою там викладають. Деякі з них можна назвати експериментальними, і здебільшого вони є приватними, тож не можна стверджувати, що незабаром кожен освітній заклад у світі стане таким унікальним. Але, з іншого боку, те, з якою любовʼю та турботою про дітей підійшли організатори цих нетипових проектів, свідчить про справжнє щире бажання прищепити дітям любов до знань.
Школа Vittra Södermalm
Ця школа з назвою, об яку ламається язик, знаходиться у Швеції, а точніше — у Стокгольмі. Вона є чи не найдивнішою і разом з тим чи не найкращою у країні. Її зовнішній вигляд розробляла архітектурна студія Rosan Bosch, і остаточно визначити стиль оформлення насправді важко. Поєднання яскравих кольорів — перше, що кидається в око. Учні цієї школи звикли до яскравих емоцій. Геометричні фігури поєднуються з плавними, м'якими лініями.
Але головна принада цієї школи — відсутність розділення на зону відпочинку та зону навчання. Немає класів. Є трибуни, які нагадують древній амфітеатр, але у стилістиці «хай-тех». Діти мають змогу влаштовуватись, як їм захочеться. І жодної дошки та крейди! Тільки інтерактивні мультимедійні технології та сучасний стиль ведення уроків. Для вчителів є власні куточки, де вони можуть посидіти і, паралельно займаючись справами, обговорити нові методики викладання, або ж особисті питання. А для дітей є зручні канапи, іноді вбудовані прямо у стіни. І дійсно — в таку школу діти ходять з величезним задоволенням, і поглинають знання на заздрість кращим учням сусідніх навчальних закладів.
Гімназія Орестанд
Цей навчальний заклад знаходиться у Копенгагені, столиці Данії. Він заслужено у 2007 році отримав нагороду, як краща будівля Європи. По суті це не школа, а витвір архітектурного мистецтва, влаштований за принципами open space.
Жодних класів чи аудиторій — тільки умовно відокремлені зони навчання. Центром будівлі є величезні сходи, які вʼються спіраллю і пронизують будівлю зверху до низу, наче хребет велетенської тварини. «Класи» мають вигляд спеціалізованих зон викладання того чи іншого предмету, які огороджені невеличкими парканами круглої форми і знаходяться на платформах різної висоти. Всього рівнів, тобто поверхів, у приміщенні чотири, але вони плавно перетікають один в інший.
У зонах відпочинку є точно такі ж кімнати, але з мʼякими пуфами на підлозі. На території всієї гімназії є вільний доступ до інтернету. І це не просто так, адже навчаються там лише старшокласники, які хочуть вступити до університетів, де вивчають ЗМІ. Тож і навчальна програма там спеціалізована.
Watershed School в США
Ця американська школа здійснює давню мрію багатьох школярів цікаво вивчати предмети, які того варті. Хто не мріяв про те, що географію він зможе вивчати у подорожах? А хто не хотів на уроках біології знайомитись з тваринами вживу, так би мовити особисто, а не за підручниками? Watershed School — школа пригод, де ця мрія здійснюється.
Мову та математику — звичне ядро навчальної програми США — діти вивчають приблизно так само, як і в інших школах. Але предмети природничого курсу вони мають змогу пізнавати в умовах справжніх пригод. Керівництво школи постійно організовує навчальні експедиції, під час яких діти можуть доторкнутись до того, що вони бачать у підручниках. І це не екскурсії, які бувають два-три рази на рік, а обовʼязкова і систематична частина навчальної програми. На уроках фізичного виховання діти катаються на гірських велосипедах по горах, грають у незвичайні ігри. Діти дуже часто йдуть у походи до лісу — просто заради вивчення тої чи іншої теми.
Окрім того, керівництво школи всіляко стимулює дітей до розвитку їхніх творчих здібностей. Там вчителі тільки підтримують бажання юних бунтівників створити рок-групу. Або ж ідею написати сценарій до компʼютерної гри. Вчителі щиро переконані, що такий метод є найбільш продуктивним і дасть дітям можливість вирости у творчих, сильних особистостей, небайдужих до навколишнього світу. І з ними можна тільки погодитись.