Методика Монтессорі
Дитячі садочки вже давно припинили бути просто місцем, куди батьки приводять своїх дітей через брак часу. Сьогодні вони стали справжніми центрами освіти, які не тільки готують дітей до школи, а й надають потужну базу знань для життя у реальному світі. Тому і не дивно, що у чергу до дитсадочків записуються ще за декілька років до народження дитини. Заклади із реально прогресивним вихованням мають неабиякий попит. Найбільше батькам припали до душі навчальні комплекси, що взяли за основу всесвітньо відому методику Марії Монтессорі. Отож, пропонуємо детальніше розглянути всі нюанси чудо-практики, до якої зараз звертається чи не кожний другий дитячий заклад.
Марія Монтессорі — одна з найпрогресивніших педагогів ХХ ст. Вона стоїть на одному рівні із відомим радянським діячем Антоном Макаренком та американцем Джоном Дьюї. Народившись у Центральній Італії, вона стала першою жінкою в країні, яка не тільки здобула медичну освіту, а й ступінь доктора наук у цій сфері. Сильна, розумна, талановита — все це про неї. А найголовніше — безмежна любов до дітей та прагнення змінити суворі традиції виховання, що не одне століття панували на італійських землях.
Для педагогів усього світу стало великим відкриттям, коли вихованці М. Монтессорі у своїх знаннях значно перевершили учнів із простих шкіл. Серед таких вихованців були і звичайні діти, але переважну більшість становили вихідці із сирітських будинків, а також малеча із певними фізичними вадами. Це викликало значний резонанс, а разом з тим і цілу купу суперечностей серед фахівців педагогіки. Саме після цього випадку, Марія була змушена розкрити усі секрети своєї методики.
Якщо коротко описати головні ідеї методики, то можна виокремити такі пункти:
- Саморозвиток та самовдосконалення. Дитина сама визначає для себе, у якій сфері хоче працювати день за днем.. Важливо, що згідно з цією методикою, вчитель фактично втрачає своє основне призначення. Він стає не тим, хто навчає, а тим, хто спостерігає і направляє. Однак, для педагогів це може стати справжньою проблемою. Найчастіше, вони не можуть зрозуміти, як учень може бути залишений сам по собі. Вихователі починають вчити його так, як вважають за належне. Однак за методикою Монтессорі, дитина не потребує втручання, їй потрібне лише спостереження та підтримка.
- Відсутність вікової диференціації. Досить цікавим є і той факт, що за такого методу виховання, малеча не ділиться на групи за віковою категорією. Навчання відбувається за рахунок тісної співпраці — молодші вихованці отримують досвід від старших. У таких закладах панує дисципліна, що не нав’язується дорослими, а розвивається в процесі щоденної роботи над собою.
- Поділ простору на зони. Вони мають бути обладнаним усіма матеріалами, що можуть стати необхідними для отримання нових умінь. Основна концепція планування зон — легкі та рухливі предмети, положення яких учні обирають самі. Меблі відрізняються від загально прийнятих відсутністю надмірної ваги та чудовою мобільністю. Питання облаштування класних кімнат Марія Монтессорі обґрунтувала так: «Є 250 способів розмістити парти у навчальному класі, а є й 251-й — позбутися їх назавжди». Саме у цьому і полягає свобода вибору.
Монтессорі-клас охоплює такі зони:
- Зону практичного життя — має особливе значення для маленьких дітей (2,5 — 3,5 р.). Тут розміщуються матеріали, за допомогою яких дитина вчиться доглядати себе та свої речі. Використовуючи спеціальні застібки (гудзики, кнопки, блискавки, пряжки, шпильки, шнурки, банти та гачки), дитина вчиться самостійно вдягатися, пересипати та переливати (рис, воду); мити столи і навіть полірувати срібло.
Варто зауважити, що хоч вихователь і є спостерігачем, та він невпинно слідкує за дітьми, аби ті не поранились предметами або ж не проковтнули їх. - Зону сенсорного розвитку — дає дитині можливість використовувати свої почуття при вивченні навколишнього світу. Тут дитина може навчитися розрізняти висоту, довжину, вагу, колір, шум, запах, форми різноманітних предметів; познайомитись із властивостями тканин.
- Мовну, математичну, географічну і природничу зони забезпечують матеріалами, головною метою яких є розумовий розвиток малечі.
- Значна кількість Монтессорі-шкіл доповнюють середовище, що оточує дитину, такими зонами, як музична, мистецтва і танців, роботи по дереву, іноземної мови. Це гарантує всебічний, гармонійний розвиток малечі.
- Рухливі вправи розвивають фізичний стан і допомагають краще відчувати своє тіло, а також об’єктивно оцінювати свої можливості.
Завдяки усьому цьому, а також справжньому психологічному підходу, врахуванню індивідуальних особливостей і можливостей кожного вихованця «монтессоріанські діти» набагато швидше (до 5 років) та краще своїх одноліток засвоюють письмо та лічбу, у них розвивається схильність до навчання, формується воля.
Основне завдання вихователів у цьому процесі — допомога дитині у її психічному становленні, підтримка сил та укріплення численних можливостей. Звісно, що для втілення у життя подібної мети, має бути створене відповідне стимулююче середовище.
Також важливим критерієм Монтессорі є максимальна індивідуалізація навчально-виховної діяльності, використання чітко продуманої та вміло втіленої програми розвитку кожної дитини. За тієї умови, що методика має бути розрахована як на сьогодні, так і на багато років уперед. Її втілення — це органічне поєднання навчання і виховання на основі пробудження та підтримки дитячої активності. Удосконалюючи свої вміння, вихованці отримують відчуття автономності та упевненості у собі. Тому не дивно, що основним девізом методики стали слова «Допоможи мені зробити це власноруч».
Сьогодні в Україні існує безліч подібних виховних комплексів. Однак проблемою є те, що більшість з них або не розуміють самої суті цієї методики, або ж просто прикриваються популярним методом для заманювання батьків. Для того, щоб не попектися на такій ситуації, необхідно:
— З’ясувати приналежність закладу до української Асоціації Монтессорі-педагогів.
— Дізнатися, чи мають вихователі відповідні ліцензії. Освіта Монтессорі-вчителя, має підтверджуватися сертифікатом, виданим Асоціацією Монтессорі-вчителів певної країни (враховуючи міжнародні сертифікати). У сертифікаті має бути позначена спеціальність монтессорі-вчителя згідно з віковою періодизацією. Пам’ятайте, що окремі посвідчення про прослухані курси свідчать, що педагог ознайомлений з методом, але не надають повного права роботи з дітьми.
Наполегливо радимо бути обережними у питаннях вибору дитячого садочку для своєї дитини. Нехай це займе не один день чи навіть тиждень, але ви будете абсолютно впевнені, що ваша малеча у надійних руках.