Дослідження показників з Математики
Одна з найбільших мрій випускників та їхніх батьків — успішно скласти іспити та вступити до найперспективнішого ВНЗ. Однак, для того, аби це стало можливим, діти мають стикнутися із таким випробуванням, як ЗНО — зовнішнє незалежне оцінювання. Залежно від того, які предмети потрібні для вступу на спеціальність, учні можуть складати іспит з таких предметів: українська мова та література, математика, історія України, англійська мова (або інша іноземна мова), хімія, біологія, фізика та географія. Іспит складається як із тестової частини, так і з письмової (зокрема, з української мови, абітурієнти мають написати твір), тривалість виконання завдань залежить від вибору предмета, який складається.
- Які предмети обов’язкові до складання?
Варто зауважити, що у 2017 році обов’язковими до складання предметами стали українська мова і література, а також історія або математика на вибір. У майбутньому обов’язковою планується зробити також і англійську мову.
- Яка кількість учасників була представлена?
За даними реєстрації на 2017 рік щодо зовнішнього незалежного оцінювання учасники виявили бажання складати понад 840,217 тестів під час основної сесії (з усіх предметів). Звісно що, найбільшою популярністю (окрім української мови та літератури) користувались історія України та математика. ЗНО з історії України виявили бажання пройти 182,219 осіб, з математики — 113,113 осіб, що становить відповідно 76% і 47% від загальної кількості зареєстрованих.
- Що у результаті?
Треба сказати, що серед обов’язкових для складання ЗНО предметів випускники шкіл у 2017 році обирали частіше історію України, ніж математику, втім результати з історії України виявилися гіршими, ніж з математики. Директор Українського центру оцінювання якості освіти, Вадим Карандій, на прес-конференції, присвяченій підсумкам 2017 року заявив наступне:
«Наші випускники, обираючи між цих двох предметів, боялися обирати математику, розуміючи, що з цього предмета результати будуть гіршими. І більшість обирали історію України, але результати їх не феноменальні. В цілому статистика результатів з історії України гірша, ніж з математики».
Карандій також навів дані щодо навчальних закладів, що підготували найбільше випускників, які набрали 200 балів на ЗНО. За його словами, це спеціалізовані заклади, втім їхній досвід у викладанні заслуговує на вивчення.
- Хто опинився у топі?
Так, в 2017 році найбільшу кількість «200-бальників» підготував Львівський фізико-математичний інтернат при Львівському національному університеті — 16 осіб. На другому місці за кількістю учнів, які набрали на ЗНО 200 балів з різних предметів, — Київський ліцей № 171 «Лідер» — 10 осіб. Третє місце посіла Ужгородська спеціалізована школа-інтернат з поглибленим вивченням окремих предметів Закарпатської обласної ради — 9 осіб. По 5 учнів, які набрали 200 балів, підготували три навальні заклади Києва — ліцей «Наукова зміна», ліцей № 142 та № 208. Не можна не сказати й про те, що, порівняно із 2016 роком, кількість 200-бальників з математики та історії України значно збільшилась.
- Найкращі результати з математики:
Варто сказати, що до загального рейтингу шкіл, що складали математику, увійшло понад дев’ять тисяч навчальних закладів. Тож, ті комплекси, що здобули лідерство, можуть дійсно називатися одними з кращих за рейтингами успішності ЗНО з математики. Таким чином, до топ-30 шкіл з найкращими балами з математики увійшли:
- За областями:
Лідером рейтингу за загальними результатами ЗНО серед областей стала Львівська область. Друге і третє місце посіли Тернопільська та Київська області. Досить непогані результати тестування отримали також випускники навчальних закладів Сумської, Полтавської та Черкаської областей.
Найгірше склали зовнішнє незалежне оцінювання випускники Чернівецької та Закарпатської областей, а також Херсона і Миколаєва.
- З математики:
Якщо говорити про рейтинг шкіл, що склали найуспішніше саме математику, то тут ситуація вже дещо змінюється. Першу трійку цього разу займають: м.Київ (153 бали в середньому) , Львівська (146 балів) та Івано-франківська (142 бали) області. Загалом до дестяки найкращіх долучилися Волинська (142 балів), Тернопільська (141 бали), Черкаська (141 балів), Харківська (141 балів), Сумська (140 балів), Чернігівська (140 балів) та Дніпропетровська (140 балів) області.
Останні ж три сходинки зайняли Кіровоградська (в середньому — 136 балів) , Миколаївська (136 балів) та Луганська (134 бали) області.
Досить цікаво поглянути на ситуацію, яка склалася саме з Математики. Адже, попри те, що складали іспит з неї значно менше дітей, ніж з історії України, тут результати виявились дещо кращими. Саме тому, варто більш детально вивчити ситуацію, яка склалася в Україні, станом на 2017 рік.
- Гендерні особливості:
Якщо оцінювати якість робіт юнаків та дівчат, то можна побачити, що в цілому, дівчата впоралися зі своїм завданням дещо краще, ніж хлопці. Однак, не можна сказати, що середній бал, який ми отримали у результаті (як у дівчат, так і у хлопців), є надто високим. Так, середній бал з математики у юнаків становить 139.9, а у дівчат — 141.4 балів. Загальний бал по Україні становить 140.6, що є лише середнім результатом.
- Місто чи село?
Як відомо, то у 2017 році, діти, які є вихідцями із сільських шкіл, отримали додатковий коефіцієнт при вступі до вищих навчальних закладів. У багатьох виникли питання у доцільності такого закону, а більшість містян були впевнені, що не зможуть вступити до омріяного закладу через такі умови. Однак, статистика, яку ми бачимо у результаті, лише підтвердила доцільність такої реформи. Адже середній бал, який отримали абітурієнти з математики у місті становить — 144.0, а от у селі цей показник ледве досяг позначки 128.4 балів. Саме тому, введення коефіцієнту для сільських шкіл є просто необхідним заходом для надання селянам можливості здобути вищу освіту.
- Результат ЗНО з математики, залежно від навчального закладу
Досить цікавим є і той факт, що середній бал з математики змінювався, в залежності від того, з якого навчального закладу прийшли абітурієнти.
Так, до п’ятірки комплексів, учні яких отримали найкращі результати з математики увійшли:
Як бачимо, звичайні загальноосвітні школи до рейтингу не потрапили. Це означає лише одне — треба більше працювати над вдосконаленням якості освіти і у простих школах. Однак, варто зазначити, що й до трійки гірших ні одна звичайна школа не потрапила. Натомість рейтинг топ-3 аутсайдерів склався таким чином:
Ось така ситуація щодо ЗНО склалась станом на 2017 рік. Як бачимо результати з математики були досить різними. Однак, здебільшого, вони не перевищували середні показники. Тому, зрозуміло, що Міністерство освіти України має внести певні корективи в загальну систему освіти. Це просто необхідно, аби покращити середній рейтинговий бал шкіл та кожного учня зокрема. Загалом же, ситуація не є негативною, адже переконлива більшість абітурієнтів із своїм завданням все-таки впорались.