Мабуть, найактуальнішою темою у медіасвіті сьогодні є питання «фейкових новин». Навіть Ілон Маск, відомий мільярдер та засновник Tesla, планує створити спеціальний портал, який контролюватиме усю кількість неправдивої інформації в Інтернеті. А The Global Language Monitor (GLM) оголосила «правду» (англ. truth) словом 2017 року. Як бачимо, це питання глобального масштабу. Чому ми говоримо про нього сьогодні?
Незважаючи на те, що більшість дорослих визнають, що все, що вони читають в Інтернеті, не відповідає дійсності, підлітки відносяться до цього питання набагато легковажніше. Вони з більшою ймовірністю повірять у «фальшиві новини». Підліткам не вистачає правильного розуміння відмінності реклами та розважального контенту від справжніх новин.
У дослідженні Стенфордського університету було встановлено, що 82 відсотки школярів середнього віку не можуть ідентифікувати спонсорські матеріали від справжніх новин, навіть якщо такий матеріал має спеціальну позначку. Дослідники залучили до свого опитування 7,804 респондентів, від учнів середньої школи до студентів коледжу.
Коли справа доходить до з’ясування достовірності поданих фактів у соціальних мережах, підлітки обирають базою для своїх суджень наявність графічного зображення. Якщо будь-яка новина підкріплюється справжнім, якісним фото, то вірогідність, що підліток у неї повірить зростає у декілька відсотків.
Зрозуміло, що той факт, що сучасні підлітки є дітьми цифрової ери, не означає, що вони розуміють основи медіаграмотності. Багато хто з них не розуміє, як критично думати про вміст контенту, який вони переглядають.
Чому недостатня кількість знань про роботу медіа є проблемою для підлітків?
У середньому підлітки проводять дев’ять годин на день, використовуючи свої електронні пристрої. Це означає, що підлітки піддаються бомбардуванню рекламними повідомленнями, новинами та повідомленнями в соціальних мережах більшість свого вільного від сну часу.
Коли діти не володіють достатніми навичками, щоб розпізнати, як засоби масової інформації зачіпають їх, або не розуміють послань, які поглинають, підлітки можуть бути вразливими до різних проблем. Ось деякі з небезпек, спричинені відсутністю медіаграмотності:
1. Невдоволення власною зовнішністю. Моделі та знаменитості часто виявляють нереалістично худими або надмірно спортивними. Дослідження показують, що підлітки, у яких відсутні основні знання щодо засобів масової інформації, як правило, почувають себе лузерами після перегляду подібних зображень. Діти не розуміють, що фотографії частіше за все редагуються та оброблюються у Фотошопі. Команди людей працюють, щоб забезпечити ідеальний вигляд моделі або знаменитості.
2. Споживче незнання. Підлітки, які не розпізнають спонсорованого контенту, не визнають, що «історія», яку вони читають, — це не новина — це просто маркетингова тактика. Вони, швидше за все, захочуть придбати товари та послуги, які їм не потрібні.
3. Стереотипування — засоби масової інформації часто використовують стереотипи щодо людей, засновані на гендері, релігії або етнічній приналежності. Якщо постійно піддаватися стереотипному мисленню і, при цьому, не розуміти цього, то згодом кожен стереотип буде здаватися виключною правдою.
4. Прихильність — ЗМІ мають порядок денний, і керують думками людей, показуючи ситуацію дещо однобоко. Але підлітки, які не розуміють намірів ЗМІ, можуть вірити лише одній стороні історії.
5. Проблеми зі здоров’ям. Маркетологи використовують різноманітні трюки та прийоми, щоб переконати людей, що нездорова поведінка — це досить непогана ідея. Алкоголь може бути зображений, як щось «круте», а фастфуд може подаватися як спосіб веселого проводження часу. Підлітки частіше вдаються до нездорової та нераціональної поведінки через те, що досить рідко можуть ідентифікувати стратегії, які використовують рекламодавці.
Як навчити свою дитину основам медіаграмотності?
Досить важливо витрачати час на розмову з підлітком про новини та про те, як працює медіа. Дослідження показують, що підлітки отримують значно менше шкідливого впливу, коли вони навчаються основним навичкам роботи із засобами масової інформації. Ось як ви можете навчити дитину оцінювати контент, який вона переглядає:
- Заохочуйте критичне мислення. Заохочуйте свого підлітка тлумачити інформацію, яку він читає. Попросіть подумати про те, хто написав цю статтю або новини та, з якою метою автор взагалі розмістив подібний матеріал.
- Обговорюйте рекламні методи. Поговоріть про тактику, яку використовують компанії, щоб переконати людей купувати свою продукцію. Наприклад, «перспективний продукт допоможе тобі виглядати красиво або бути більш популярним».
- Розмовляйте про мотиви людей у створенні контенту. Переконайтеся, що ваш підліток усвідомлює, що багато авторів платять за перегляд сторінки. Заголовки «натискання» призначені для отримання трафіку, а не для надання якісної інформації. Поясніть, скільки інших авторів намагаються продавати товари, а не повідомляють реальну, правдиву інформацію.
- Навчіть свого підлітка отримувати повну інформацію. Поговоріть про важливість перегляду сторінки «про нас» на веб-сайті, щоб дізнатись більше про те, хто створив контент. Також покажіть своїм підліткам, як більш уважно переглядати фотографії. Просто тому, що фотографія розміщена в парі зі статтею, не означає, що картинка була зроблена на фактичній події, що обговорюється в історії.
- Обговоріть важливість перевірки джерел. Розкажіть про способи перевірки фактів в Інтернеті. Чи є інші засоби масової інформації, які писали подібну інформацію? Звідки почала поширюватися ця історія? Як одна і та ж історія відрізняється в різних джерелах? Для розкрутки чуток часто використовують копії відомих сторінок. Від оригіналів вони відрізняються парою букв у сервісному рядку або доменом. Такі деталі легко не помітити. Довіри новині менше, якщо її опублікувало одне нікому не відоме ЗМІ... Підозріло, якщо джерела інформації анонімні або не вказані взагалі.
- Контролюйте своїх підлітків. Дізнайтесь, які сайти соціальних мереж використовує ваш підліток та контролюйте дії вашої дитини в Інтернеті. Крім того, зверніть особливу увагу на фільми, які переглядаєте ваш підліток, та музику, яку він любить. Чим більше ви знаєте про те, що дитина споживає, тим краще ви знатимете, що розказати їй про вплив ЗМІ. Однак, не варто перебільшувати у власній турботі, намагайтеся поважати особистий простір вашої дитини.
- Подивіться на веб-сайти разом. Сядьте із підлітком та перегляньте популярні новинні сайти, обговорюйте, як відрізняти новини та спонсорований контент. Читайте статті разом і розмовляйте про повідомлення, які ви бачите.
- Зробіть мультимедійну грамотність постійною темою бесіди у вашому домі. Використовуйте реальні приклади та новини кожного разу, коли можете і плануєте обговорити питання медіаграмотності вашої дитини.
Зрозуміло, що для того, щоб навчити чомусь свою дитину, треба й самому досить добре знатися на цьому. Сьогодні в Інтернеті є безліч матеріалів про те, як розпізнати неправдиву та фейкову інформацію. Зокрема, досить повно про це пише видання Na chasi. Наша головна місія як батьків — допомогти дітям добре орієнтуватися у суспільстві. А для цього необхідно вміти критично мислити та відрізняти правду від фейкової інформації.