На кожному кроці нас очікує реклама. На вулиці, у телефоні, телевізорі та інтернеті. Однак, ми вже настільки звикли до цього, що змушуємо маркетологів ламати собі голову, як зробити продукт помітним. Тільки це не працює у ситуації з дітьми. Коли вони бачать рекламу, вони навряд чи усвідомлюють, що вона може їх у чомусь обманювати. З цього і виникають проблеми. Ми вирішили дізнатися, чим реклама може насправді нашкодити малечі.

    1. Харчування.

    Оскільки більшість рекламної продукції для дітей пропонує саме певні різновиди їжі, то ми вирішили дослідити, як і чому реклама має негативний вплив на дітей.

    Надмірне споживання нездорової їжі є основною причиною епідемії дитячого ожиріння

    Ожиріння вже торкнулося людей усіх соціально-економічних прошарків. В Україні, за найскромнішими підрахунками, від зайвої ваги страждає кожна четверта жінка і кожен шостий чоловік (в США, за даними Американської медичної асоціації, з надмірною вагою - кожен третій). Всього ожирінням страждає близько 15% населення нашої країни, а 35% дитячого населення світу має проблеми із зайвою вагою.

    Немає сумнівів, що один із чинників, який сприяє збільшенню дитячого ожиріння - це реклама, яка постійно стимулює дитячий попит на нездорову продукцію. Рекламні зусилля мають такий вплив, що наприклад, в Бразилії, 50% реклами, спрямованої на дітей відноситься до їжі, з них 80% - нездорові продукти з високим вмістом цукру, солі та жирів. Ніхто не рекламує броколі, шпинат, моркву або огірки. Крім того, дітям нав’язують думку, ніби ця шкідлива їжа зможе зробити їх щасливими, більш розумними, гарними або успішними. Малюки стають в’язнями рекламних повідомлень, які підвищують ризики дитячого ожиріння.

    Булімія та анорексія

    Можна сказати, що пошук проблеми надмірно худих дітей - це не що інше, як друга сторона медалі з ожирінням. Реклама, яка допомагає дітям набирати вагу, так само говорить і про приниження гідності людей із зайвою вагою. Діти роблять все, що можна і, навіть, доходять до точки невживання їжі взагалі. Через це багато дітей змушують себе виснажливо тренуватися та не їсти, щоб схуднути і бути такими ж, як і їхні однолітки. Однак, відмова їсти може легко еволюціонувати в анорексію. Або у як у випадку з булімією, їжа просто не сприйматиметься організмом. Рекламний простір досить неоднозначний: дітям показують, що їсти необхідно багато (і зовсім некорисної їжі), але у той же час говорять про несприйняття у суспільстві людей із зайвою вагою. Це плутає дітей, тому що дитинство і підлітковий вік - це етапи формування особистості, і тому у дітей виникає багато питань. У цей період життя, діти та підлітки дотримуються стандарту поведінки, який вони наслідують у своїх однолітків або компаній, членами яких вони хочуть бути.

Вплив реклами на дитину на learning.ua

    Суперечливі повідомлення в рекламі сприяють дисбалансу дитини в обміні речовин та емоційному стані

    Періодичне вживання продуктів із високим вмістом жирів та вуглеводів, а також різкий перехід до продуктів здорового харчування може викликати у дитини постійне незадоволення. Без можливості зрозуміти викривлену реальність малеча просто губиться в інформаційно-рекламному потоці. Досить часто діти починають їсти, якщо у них виникають певні проблеми у школі чи з батьками. За цього стану малюк не може показувати гарні результати у школі або просто спілкуватися із однолітками, оскільки буде боятися стати ізольованим. Таким чином, дитячий маркетинг стає пасткою, яка пропагує цінності та звички, які є шкідливими для формування малюка.

    Рекламні ролики спонукають дітей їсти в обмін на винагороду

    Рекламні обіцянки подарунків та сюрпризів змушують дітей хотіти особливий обід або цукерки. Малюки знають, що це супроводжується деякою винагородою, тому і бажають отримати саме цей конкретний продукт. Продукти харчування мають високий вміст ароматизаторів і низький вміст поживних речовин. Очевидні загальні приклади нелогічного споживання без обмежень. Для того, щоб заповнити увесь час і простір у повідомленні, щоб переконати його купувати, реклама допускає владний тон, еквівалентний тому, що каже: "Не думай, просто їж і насолоджуйся".

    Час їжі не слід плутати з часом для гри

    Є багато пропозицій призів, пов'язаних з їжею та пакувальними коробками, які нагадують подарунки Це змушує дітей їсти, не тому, що вони голодні, а для того, щоб виконувати бажання того, хто "нагороджує" їх для виконання такої "умови". За такої умови, діти перетворюють процес споживання їжі на гру і не хочуть вживати те, що не матиме цікавої форми.

    Досить часто реклама використовує спеціального персонажа-приятеля, який допомагає дитині зробити вибір. Однак, назвати це чимось більшим, ніж маніпуляцією, неможливо. Такі персонажі ведуть себе нелогічно, пропагують свою їжу і стають авторитетом для малечі. Це шкідливо для розвитку дитини, така маніпуляція збиває дитину з позиції правильного, раціонального харчування.

Вплив реклами на дитину на learning.ua

    Ожиріння та його наслідки

    За даними Американської дієтологічної асоціації, появи дитини у рекламі товару на цілих 30 секунд достатньо, щоб впливати на дитячий вибір їжі. Однак, високий вміст консервантів та барвників не може забезпечити нормальний розвиток дитячого організму. Як результат, дитина відчуває голод і в кінцевому підсумку їсть теж багато. Малюк з надмірною вагою, з якого знущаються однолітки, часто навіть члени родини, шукатиме задоволення у більш замкнутому, індивідуальному просторі. Це формує ідеальну можливість для реклами створювати пропаганду фаст-фудів. Подібне замкнуте коло ожиріння створює сприятливий сценарій для появи дитячої депресії.

    Традиції в їжі повинні формуватися в дитинстві

    Чим більше жирових клітини діти набувають у дитинстві, тим важче їм буде досягти їхньої ідеальної ваги у дорослому віці. Звички в їжі можуть сформувати наші подальші дорослі смаки. Наприклад: якщо ми не любимо соєве молоко, це тому, що ми звикли пити коров'яче молоко. Проблема в тому, що сьогодні ця пам'ять звичок побудована набагато більше за рахунок комерційних образів, ніж за звичкою експериментувати з продуктами харчування. Реклама не має ніякого інтересу до навчання дітей правильно оцінювати натуральність та користь їжі.

    2. Проблеми у сім’ї, викликані рекламою.

     Ви ніколи не помічали, наскільки часто ви сваритесь з малюками, коли вони щось просять у вас, а ви просто не можете їм цього купити. І знову, проблема в рекламі. Коли дитина дивиться рекламне повідомлення, вона не розуміє, що можливо батьки не зможуть їй цього придбати. Так виникають конфлікти.

    Говорити "ні" є частиною виховання дитини

    Досить часто рекламні повідомлення нав’язують думку про те, що батьки повинні показувати турботу та любов до дитини саме купуючи їй певну продукцію. Це значно спотворює цінності суспільства і конкурує з батьками у правильному вихованню дітей. Як правило, реклама настільки маніпулює дітьми, що вони починають просити батьків купити їм певну річ або продукт просто, щоб бути крутим. Звісно, що це змушує батьків перебувати у незручній ситуації та вчитися говорити дитині “ні”. Ситуація погіршується ще більше, коли рекламодавці використовують ті ж самі прийоми, які так само добре працювали за часів дитинства самих батьків. Вони просто бояться видатися байдужими до бажань дитини, а тому не можуть її обмежувати.

    На екрані малюки бачать одне, а у реальності стикаються з тим, що їм відмовляють, не купують те, чого вони хочуть і просто не роблять все так, як вони того бажають. Така постійна боротьба змушує дітей вчитися постійно стикатися з проблемами, несприйняттям та соціальним відторгненням.

Вплив реклами на дитину на learning.ua

    Споживча спокуса позбавляє батьків часу з дітьми

    У той момент, коли ми намагаємось віднайти на полицях магазинів те, чого так бажає дитина, ми забуваємо, що просто втрачаємо час, який би і могли провести разом із дитиною. А постійна зайнятість на роботі чи у хатніх справах стимулює малюка ще більше дивитися телевізор, проводити час в інтернеті на одинці з рекламними повідомленнями. Так, діти опиняються у полоні своїх бажань, змішуючи задоволення від життя з ідеєю споживання. У цьому замкнутому колі батьки також просто виснажуються на роботі і не мають часу пояснювати малюку, що його бажання нераціональні. Краще просто купити те, чого бажає дитина, ніж витрачати безліч часу на з’ясування усіх обставин.

    Рекламні повідомлення змушують малюка сумніватися у дорослих

    Природно те, що діти зазвичай намагаються копіювати поведінку та відносини між дорослими. Проблема у тому, що малюки не можуть зрозуміти того, що телевізор може показувати якісь неправдиві речі. Таким чином, все, що демонструє реклама має вагоме значення для дитини. Зважаючи на те, що в середньому, третина того, що передається через ЗМІ - реклама, діти отримують настанови, які можуть суперечити світу дорослих. Саме тому, необхідно уважно ставитися до усього, що пропонує реклама вашому малюку.

    З помилковим уявленням, що сім'ї завжди ідеальні, реклама породжує дисгармонію у сімейних відносинах

    У рекламі, яка направлена на дітей, все відбувається весело, ідеально, у гармонізованій атмосфері, із щасливим закінченням у кожній ситуації. Крім того, більшість повідомлень у сімейному контексті, з'являється, як правило, ідеалізовано та штучно. Ця розбіжність з реальністю має тенденцію змушувати дітей відчувати неповагу до батьків через ню нездатність купити усі речі, запропоновані повідомленнями. За природною необхідністю самоствердження, діти часто змагаються зі своїми батьками, вимагаючи від них брендових продуктів, які незмінно дорогі. Все це робиться з метою бути прийнятими однолітками.

    Створюючи недосяжні завдання, реклама сприяє формуванню покоління апатії та депресії

    Часто пошук і невиконання запропонованих ідеалів може сприяти виникненню стану апатії або навіть депресії. Культура споживання та менталітет змушує людей відчувати себе добре лише за умови покупки певного об’єкта. Для дітей та підлітків - ризик цієї помилкової істини ще вищий: у тому випадку, якщо вони не отримують те, чого бажають, вони можуть впадати у стан депресії. Більш того: навіть якщо вони отримають те, що вони хочуть, вони продовжують бути нещасним. Діти стають депресивними та починають шукати собі замінників сім’ї, утворюючи дистанцію між батьками та ще більше поглинаючи світ ТБ й Інтернету. Ось чому реклама працює ще краще із дітьми з небагатих родин, загострюючи тим самим соціально-економічну нерівність ще більше.

    Отже, реклама не така вже і позитивна, якою може здаватися. І якщо батьки іноді просто не помічають її, то дітям необхідно постійно роз’яснювати, чому це неправда і не потрібно цьому вірити. А найкраще - пограти з дитиною в гру, хто вигадає найкращу рекламу, наприклад, для ляльки. Так малюк зрозуміє, що реклама - це не більше, ніж звичайна вигадка, казка.