Ось і наближається завершення першого навчального півріччя. Діти вже досить втомилися від школи, стають дратівливими, втрачають апетит, у них погіршується навчальна успішність і знижується імунітет.
Причиною цього може бути невдало підібраний режим дня або його відсутність.
Чому розпорядок дня є настільки важливим для дитини? Як правильно організувати життя молодшого школяра й чому потрібно враховувати при цьому сезонні зміни пір року?
Давайте розбиратися разом.
Для чого потрібно дотримуватися режиму дня?
Режим дня — чіткий розпорядок життя дитини протягом доби, що передбачає чергування неспання та сну, а також раціональну організацію різних видів діяльності.
Правильно організований режим дня — необхідна умова нормального розвитку дитини, зміцнення її здоров’я, підтримання високого рівня фізичної й розумової активності.
Порушення розпорядку може призвести до таких наслідків:
1. Зниження працездатності організму.
2. Зменшення концентрації уваги.
3. Швидкої втомлюваності, яка може проявлятися як млявістю, так і підвищеним збудженням, нестриманістю.
4. Роздратування й вередливості дитини.
Натомість режим дня, що відповідає віковим потребам дитини, має велике виховне значення, привчаючи її до порядку й організованості.
До того ж, дотримання режиму впливає на розвиток нервової системи, виробляючи звичку до певної діяльності, та запобігає виникненню негативних емоційних станів і перевтоми.
Оскільки всі процеси в організмі носять ритмічний характер, регулярність окремих елементів режиму та їхнє чергування сприяють нормальному функціонуванню та чіткій взаємодії всіх органів і систем.
Як правильно організувати режим дня дитини молодшого шкільного віку?
Організація режиму дня змінюється залежно від віку, стану здоров’я, сімейних особливостей виховання та сезонних змін пір року.
Основними компонентами розпорядку мають бути:
- сон;
- перебування на свіжому повітрі (прогулянки, рухливі ігри, заняття фізкультурою й спортом);
- навчальна діяльність у школі та вдома;
- відпочинок за власним вибором (вільний час);
- заняття в установах додаткової освіти, гуртках;
- прийом їжі; особиста гігієна.
У програмі «Сніданок з 1+1» лікар-педіатр Ганна Гнилоскуренко навела рекомендації щодо режиму дня школяра:
1. Варто знайти баланс між навчанням, відпочинком та фізичною діяльністю.
2. Діти початкових класів мають лягати спати не пізніше 21:30.
3. Між часом, коли дитина прокинулася та йде в школу, має пройти не менше 40 хвилин.
4. Щоранку школяр має випивати склянку води, після цього робити зарядку.
5. Коли організм прокинувся, обов’язково варто поснідати, адже пропущений ранковий прийом їжі може стати причиною виникнення серйозних захворювань.
6. 2-3 рази на тиждень дитина має відвідувати спортивні гуртки.
Експерт стверджує, що дотримання режиму особливо важливе для першокласників. Вони страждають не лише від великого навантаження, а й через психічну втому від колективу.
Тож впорядкованість чергування праці та відпочинку сприяє кращій адаптації до умов школи з мінімальними фізіологічними витратами, а порушення режиму дня призводять до серйозних відхилень у здоров’ї дитини, й насамперед до неврозів.
Орієнтовний режим дня дитини молодшого шкільного віку:
1. Підйом — 7.00-7.10
Найбільш сприятливий час підйому молодшого школяра — 7-7.30 ранку, аби загальна тривалість нічного сну становила 10-10,5 годин.
2. Гігієнічні процедури, ранкова гімнастика — 7.10-7.30
Починати день малюкам варто з ранкової гімнастики. Вона дозволяє організму перейти від сну до активного дня, покращує кровопостачання головного мозку, зміцнює нервову систему, створює бадьорий настрій. Після зарядки бажано прийняти душ. Потім одягнутися, прибрати ліжко й поснідати.
3. Сніданок — 7.30-7.45
Для правильного розвитку організму, збереження високої працездатності дітям необхідно дотримуватися режиму харчування. Адже зміни інтервалів між їжею часто призводять до порушення апетиту в дітей.
4. Перебування в школі (навчальний час) — 8.30-13.00
Дуже корисно перед початком занять прогулятися протягом 20 — 30 хв, це підвищує розумову працездатність і забезпечує продуктивність засвоєння навчального матеріалу.
Крім того, дитині варто приходити за 10-15 хв до початку занять, аби спокійно підготуватися до уроку. Це дозволить сконцентруватися на матеріалі майбутньої навчальної діяльності.
5. Прогулянка — 13.00-13.30
Доцільно передбачити в режимі прогулянки до обіду тривалістю 30 хв −1,5 години.
Перебування на свіжому повітрі — найбільш ефективний вид відпочинку, який відновлює організм після занять, підвищує працездатність дитини до рівня, необхідного для повноцінного приготування домашніх завдань. Під час прогулянок кров насичується киснем, поліпшуються обмінні процеси.
До того ж, прогулянки сприяють загартованості організму, профілактиці ультрафіолетової недостатності й малорухливості.
6. Обід 13.30-14.00
Для учнів початкової школи освітніх установ передбачається організація дворазового харчування, що передбачає наявність обіду й полуденку (обов’язково для груп подовженого дня).
7. Сон для першокласників та дітей з ослабленим здоров’ям — 14.00-15.00
Дітям з ослабленим здоров’ям, які швидко втомлюються, з підвищеною збудливістю нервової системи, необхідний також денний сон тривалістю 1-1,5 год. Крім того, фахівці рекомендують денний сон усім першокласникам (в період гострої адаптації до навчання його можна подовжити до 2 год).
8. Рухливі ігри, розваги на вулиці 14.00-15.45
Загальна тривалість перебування на свіжому повітрі для учнів молодших класів має становити 3-3,5 год.
На жаль, в сучасних умовах у дітей нерідко порушується саме цей дуже важливий компонент режиму дня, що негативно позначається на їхньому здоров’ї й працездатності.
9. Полуденок — 15.45-16.00
10. Самостійні навчальні заняття — 16.00-18.00
Самопідготовку учням рекомендується починати з завдань середньої складності, потім переходити до найбільш складного й важкого матеріалу, а завершувати роботу виконанням найлегших завдань.
Такий порядок приготування уроків сприяє поступовому входженню в роботу. Відповідно складні завдання будуть виконуватися на тлі високої працездатності, а легкі — під час спаду продуктивної діяльності.
Дл того ж, спочатку краще виконувати письмові завдання, а потім переходити до усних.
11. Вільний час, робота гуртків, заняття за інтересами 18.00-19.00
В режимі дня учня передбачається час, який він використовує згідно зі своїми бажаннями, інтересами, індивідуальними здібностями.
12. Вечеря 19.00-19.30
У першу половину дня варто використовувати продукти, багаті на тваринний білок. А на вечерю — молочно-рослинні продукти.
13. Допомога по дому 19.30-20.00
Певну кількість часу часу діти можуть присв’ячувати посильній допомозі родині, виконуючи певну роботу по дому.
Молодші школярі залучаються до прибирання кімнати, миття посуду, догляду за кімнатними рослинами й тваринами тощо.
14. Вечірня прогулянка — 20.00-20.30
У вечірній час діти також можуть грати на відкритому повітрі. Особливо корисна прогулянка після вечері, перед сном, тривалістю близько 30 хв.
Вона знімає втому, що з’являється до кінця дня, знижує збудження нервової системи, сприяє швидкому засинанню.
15. Гігієнічні процедури, приготування до сну — 20.30-21.00
В режимі дня школяра достатньо часу має відводитися для гігієнічних процедур. Особиста гігієна включає в себе ранковий і вечірній туалет, ранкову гімнастику з подальшими водними процедурами, переодягання після школи та прогулянок.
16. Нічний сон — 21.00-21.30
Загальна тривалість нічного сну молодшого школяра має становити 10-10,5 год.
Звісно, це лише орієнтовна схема: розпорядок дня складається індивідуально для кожної дитини.
До того ж, важливо вносити сезонні зміни в режим дня. В осінню й зимову пори роки в зв’язку з особливостями погоди дещо скорочується перебування дитини на свіжому повітрі протягом дня (заняття з фізкультури проводяться в приміщенні, вечірні прогулянки скасовуються через короткий світловий день тощо). Тому варто збільшити час обідньої прогулянки після навчальних занять.
Як ми бачимо, режим дня є надзвичайно важливим для нормального розвитку дитини молодшого шкільного віку.
До того ж, це один з найбільш ефективних способів профілактики захворювань і оздоровлення малюків.
Але батьки мають пам’ятати, що головним у розпорядку дня є розумне чергування розумових та фізичних навантажень, праці та відпочинку. Крім того, будь-яка діяльність (як інтелектуальна, так і фізична) має бути посильною для молодшого школяра, не перевищувати меж його працездатності, а відпочинок — забезпечувати повне відновлення організму.