Іграшки, якими граються діти, безпосередньо впливають на становлення їхньої особистості: формування характеру, звичок, етичних і естетичних уявлень. Саме з цієї причини в суспільстві безперервно ведуться суперечки на тему користі та шкоди іграшок, що заповнюють прилавки магазинів.

    Неординарні ляльки «Monster High», герої однойменного дитячого мультфільму, порівняно недавно надійшли в продаж і відразу ж стали предметом палких дискусій батьків стосовно того, наскільки вони шкідливі чи корисні для дітей.

    Та чи справді для дитини є небезпечними ці ляльки? Чому вони так приваблюють дівчаток і що говорять психологи з приводу цих незвичайних іграшок?

    Давайте розбиратися разом.

    Ляльки-монстри: які вони?

    Monster High — Школа Монстрів — це серія фешн-ляльок, створена Гарретом Сендером та Келлі Райлі. З’явилися на світ ці неординарні іграшки у 2010 році. Бренд Школи монстрів належить американській компанії «Mattel», яка володіє також правами на випуск улюблениці дівчаток — ляльки Барбі.

    Персонажі серії навіяні фільмами жахів і класичними історіями про чудовиськ, що виокремлює Monster High з-поміж інших ляльок. Зазвичай «гості з потойбічного світу» мають вигляд зомбі, перевертня чи вампіра і пов’язані з дітьми загальновідомих монстрів. Це дочки та сини (або племінники) Дракули, Франкенштейна, Перевертня, Мумії, Привида Опери, Медузи Горгони, тощо. В арсеналі Monster High можна побачити й «труну Дракули» — скриньку для прикрас у вигляді труни або ляльку зі знімною головою чи шиєю, з якої по обидва боки стирчать болти ( «для підзарядки струмом»).

    У цілому ляльки зі «Школи монстрів» позиціонуються як іграшки для підлітків, хоча на самій ляльці встановлене вікове обмеження — «6+». А купують їх часом і для дітей чотирьох — п’яти років.

    Чому ж ляльки-монстри так приваблюють дівчаток?

Ляльки

    Незважаючи на страхітливість цих іграшок, багато сучасних дівчаток мріють про таку незвичайну ляльку.

    Спеціалісти пояснюють це тим, що образи ляльок-монстрів — незвичайні, парадоксальні, що відповідає психологічним запитам дітей на таємничість, епатажність. Їхні улюблені казки — саме про таких персонажів. Психолог Володимир Кудрявцев та педагог Марина Аромштам вважають, що саме завдяки парадоксальному сюжету казок і незвичному й страшному зображенню персонажів дитина осягає реалізм навколишнього світу.

    Крім того, ці ляльки є яскравими, оригінальними та модними — саме такими, якими й хочуть бути сучасні дівчатка.

    Згідно з результатами дослідження, проведеного серед дівчаток 6-9 років, ляльки «Monster High» є для них своєрідними «еталонами краси». При цьому, батьки, що також брали участь у дослідженні, сприймають цих ляльок як потворних і бридких.

    Чи можна купувати таку ляльку дошкільникам та молодшим школярам?

    Відповіді спеціалістів на це питання є неоднозначними. Так, на думку Юлії Василькіної, дитячого та сімейного психолога, така іграшка є зовсім не корисною для дошкільника. Спеціаліст не рекомендує купувати ляльки «Monster High» та дозволяти дивитися мультфільми про них дітям до 10 років.

    Натомість ляльки «Monster High» мають занадто виразну міміку. До того ж, характер кожного персонажа є дуже деталізованим, «прописаним» в мультфільмі та на сайті розробника, що не дозволяє дошкільнику розвивати власну фантазію.

    А ось для молодших підлітків це вже не є перешкодою — у дітей цього віку вже сформувався «кістяк» характеру, і вони розуміють, що кожна людина має свої особливості.

    Недоопрацюванням розробників, яке робить ляльок серії протипоказаним для дошкільників і молодших школярів, спеціалісти вважають і особливості стилю ляльок, не характерні для дитини цього віку. Справді, височенні чоботи й надмірна кількість косметики на обличчі навряд чи є гарним зразком для наслідування.

    Разом з тим, дитячий психолог Юлія Гулько зазначає, що в поведінці дітей, які приносять ляльок серії «Monster High» до садочка жодних негативних тенденцій фахівці поки не виявили.

    Результати дослідження, про яке ми згадували вище, також підтверджують: ляльки «Monster High» не лякають дітей, не провокують агресивність і, звичайно, не занурюють дитину в тематику потойбічного світу. Зміст ігор дівчаток молодшого шкільного віку визначається не так образом іграшки, як загальним контекстом життя дитини та їхніми стосунками з іншими людьми.

Ляльки

    Однак на основі проведеного дослідження спеціалісти роблять висновок, що ляльки «Monster High» — далеко не найкращий матеріал для дитячої гри:

    А старший дошкільний вік — це період інтенсивного становлення етичних і естетичних уявлень, коли діти починають розуміти, що добре, а що погано, що гарно, а що — ні. Тож головну небезпеку подібних іграшок дослідники вбачають у розмиванні етичних і естетичних норм.

    Чи може лялька-монстр бути корисною?

    Юлія Василькіна відзначає, що в ляльках «Monster High» є і позитивні моменти, але наголошує — для дітей десяти років і старших. Вона вважає, що незважаючи на сумнівну зовнішність (а почасти й завдяки їй), вони сприяють розвитку таких важливих навичок і якостей у підлітків:

    1. Подолання комплексів, пов’язаних із зовнішністю. У всіх персонажів серії є явні вади: шрами, опіки, плями, некрасиві зуби (стирчать ікла). І все ж ляльки не позбавлені чарівності. Це допомагає молодшим підліткам подолати власні комплекси. Дитина усвідомлює, що можна мати дефекти зовнішності, але при цьому бути привабливим. «Дивацтва стають перевагами» — саме так можна перевести перший для цієї серії слоган фірми-виробника.

    Натомість у молодшому шкільному віці (до 10 років), на думку психолога Сари Шепфілд, дівчаткам не потрібні ляльки, які будуть вказувати їм на фізичні вади чи змушувати приділяти надмірну увагу своєму тілу.

    2. Розвиток навичок спілкування та подолання вікових страхів. Йдеться передусім про соціальні страхи бути відкинутим, осміяним, неприйнятим. Тут вже позитивну роль відіграють швидше не самі ляльки, а мультфільми про них, в яких підліток впізнає себе і своїх друзів. Взагалі, сюжети мультфільмів не є якимось екстраординарними, подібні ситуації з життя підлітків можна зустріти в багатьох інших мультиках і фільмах. Але якщо дитину чимось приваблюють саме ляльки-монстри, то чому б ні? Головне, щоб це був не єдиний шлях в пізнанні спілкування.

    3. Виховання толерантності. Кожен персонаж серії має свої унікальні якості: в них різний колір шкіри, статус, добробут батьків, зовнішність, характер, але це не заважає їхній дружбі.

    4. Психологічна «розрядка». Персонажі — в першу чергу, знову ж таки в мультсеріалі — часто кумедні, смішні та сповнені самоіронії.

    5. Подолання страху смерті. Тема смерті дуже приваблює підлітків (часто їхні зошити можуть бути розмальовані привидами, могилами, скелетами й черепами). А іграшки з «Школи монстрів» роблять цю тему відкритою, вільною — і, відповідно, менш напруженою.

    Звичайно, батьки мають самостійно вирішувати, купувати чи ні своїй дитині подібні іграшки. Але перш, ніж приймати рішення, варто прислухатися до порад фахівців, ретельно зважити всі «за» і «проти» та спробувати зрозуміти причини дитячого бажання гратися «страховидною» лялькою.