«Не хочу!», «Не буду!», «Мені це нецікаво!» — як часто ви чуєте ці слова від своїх дітей? Або спостерігаєте, як дитина лінується виконувати домашні завдання, прибирати за собою чи бездумно гортає стрічку новин у соцмережах? Зазвичай батьків непокоїть те, що дитина не має бажання абсолютно нічого робити або постійно відволікається. Адже справи залишаються незавершеними, а час витрачається марно!

    Давайте розбиратися, чому ж це відбувається і як з цим боротися.

    Якою буває лінь і що ми можемо з нею зробити?

    Лінь — явище багатогранне, це швидше форма прояву якоїсь іншої проблеми, ніж проблема самостійна . Для того, щоб зрозуміти, що робити з лінню, треба її «діагностувати», зрозуміти, в чому її причина.

    До основних причин лінощів Маріанна Лукашенко, доктор економічних наук, автор книги «Тайм-менеджмент для детей. Книга продвинутых родителей», відносить:

    1. Звичайну втому, велике нервове навантаження.

    В цьому випадку варто спробувати організувати дитині ефективний відпочинок — прогулянку або, навпаки, сон.

    2. Винагороду за відмінно виконану велику роботу.

    Нам усім хочеться відпочити після великого навантаження — тож спеціалісти рекомендують давати змогу дитині проводити вільний час так, як їй хочеться в даний момент.

    3. Зволікання — відкладання дуже великої, складної або неприємної справи.

Тайм-менеджмент: як допомогти дитині впоратися з лінню і відволіканням на learning.ua

    4. На жаль, лінь іноді виступає як поверхневий симптом хворобливого стану дитини, який проявляється в занепаді сил і небажанні нічого робити. Цей стан може бути наслідком сильного тривалого стресу, розумових чи моральних перевантажень.

    5. Перенасичення інформацією.

    Кожен день, сидячи за комп’ютером, дитина вбирає в себе нову інформацію. Вбирає все більше і більше, до тих пір, поки не виникає ситуація неприйняття. Наш мозок намагається сам захистити себе від перевантаження і запускає програму ліні й бездіяльності в разі переповнення інформацією, який називають також інформаційним шоком.

    6. Дитині може бути просто нудно.

    Нудно ходити в школу, тому що там недостатньо цікаво чи немає друзів. Тому, що їй здається, що її недолюблює або недооцінює учитель, а для неї це важливо.

    А може, тому, що вона взагалі не розуміє, які предмети ій подобаються, а які — ні, і її майбутнє через це виглядає досить туманним.

    7. Мріяння.

    У мріях немає, звісно, нічого поганого, але бажано дати дитині зрозуміти, що задля їхнього досягнення бажано робити певні кроки.

    8. Творча лінь.

    Ці лінощі характеризуються тим, що дитина ледарює саме в той момент, коли вона, здавалося б, мала бути повністю зосереджена на вирішенні важливої ​​проблеми.

    Це характерно для роботи дітей над проектами, які вимагають від них напруженої роботи думки. Причому дитина вже приступила до справи, якийсь час попрацювала над проектом і раптом почала байдикувати.

    Що таке «поглиначі часу»?

    Часто зовсім неледача дитина займається надто довго і все одно нічого не встигає. Причина може бути в нескінченних відволіканнях дитини. Найнеприємніше при цьому полягає навіть не в тому, що, перемикаючись з одного на інше, дитина витрачає на виконання справ набагато більше часу, ніж якби вона сконцентрувався на чомусь одному. Проблема в тому, що така манера роботи входить у звичку, створює зайву метушливість і швидко викликає втому.

Тайм-менеджмент: як допомогти дитині впоратися з лінню і відволіканням на learning.ua

    Тож, говорячи про відволікання дитини, ми маємо торкнутися важливої тайм-менеджерської проблеми — поглиначів часу.

    Поглиначі часу — це процеси, люди або події, на які дитина відволікається від своїх справ, і через яких її час використовується неефективно.

    До поглиначів часу відносяться:

   Поглиначами часу можуть бути як зовнішні обставини, які не залежать від нас, так і наслідки нашої неправильної поведінки.

    Маріанна Лукашенко відзначає, що єдиного списку поглиначів часу насправді не існує. І взагалі, то, що сьогодні є поглиначем часу, завтра може стати необхідним відпочинком, і навпаки. Наприклад, комп’ютерна гра після напруженого спортивного тренування — це не поглинач, а просто спокійний відпочинок. Та ж комп’ютерна гра після виконання завдання на комп’ютері — типовий поглинач: відпочинку ніякого, знову напружуються очі, шия і спина, та й голова не особливо розвантажується.

    Як позбутися від «поглиначів часу»?

    Для того, щоб ліквідувати поглиначів часу, треба перш за все їх виявити. Причому виявити не приблизно і в загальному, а досить точно і зокрема. Тут знадобиться такий тайм-менеджерський інструмент, як хронометраж, коли ми фіксуємо всі справи, якими займаємося, і відзначаємо початок і кінець їхнього виконання.

    Варто зазначити, що старшокласникам дуже подобається вести хронометраж, вони його ведуть цілий тиждень в якості домашнього завдання по тайм-менеджменту, а потім розповідають, що в них вийшло, до яких висновків вони прийшли і що в зв’язку з цим зробили.

    А для дітей, які навчаються в молодших класах або в основній школі, можна спробувати провести хронометраж дня силами батьків, щоб виявити поглиначів часу і показати дитині, як їх уникати.

    Серед прийомів боротьби з поглиначами часу Маріанна Лукашенко називає:

    1. Виділення часу на планування і розставлення пріоритетів у щоденній роботі.

    2. Об’єднання роботи в блоки. Вчимося не перескакувати з однієї справи на іншу, займаємося тільки однією справою до її завершення.

    3. Перерви на короткочасний відпочинок через кожні 45 хвилин під час виконання тривалих справ. Якщо справа нетривала, чергуємо справи, що вимагають розумової та фізичної роботи.

    4. Нормування часу на виконання справ. Наприклад, виділяємо дві години виконання домашніх завдань, 10 хвилин на збори для спортивної секції, 1 годину на прогулянку.

    5. Використання вимушених «простоїв» — читаємо книги, слухаємо аудіокниги, робимо корисні телефонні дзвінки в черзі, заторах, під час тривалих переїздів тощо.

    І, звісно, не забувайте, що діти копіюють поведінку батьків. Якщо ви залишаєте на ніч брудний посуд у раковині, вечірню прогулянку замінюєте на «просиджування» за комп’ютером або на перегляд телевізора, а замість ранкової зарядки ніжитеся в ліжку зайві двадцять хвилин — малюк буде робити точнісінько, як і ви. А для того, щоб дитина почала змінювати свою поведінку, варто боротися з лінню та відволіканням не лише їй, а й усім членам її сім’ї.