Завершується навчальний рік, школярі пишуть контрольні роботи, випускники готуються до написання ДПА (державної підсумкової атестації) та ЗНО (зовнішнього незалежного оцінювання). Ці традиційні щорічні заходи мають на меті перевірку отриманих школярем знань, однак для багатьох дітей вони стають серйозним психологічним випробуванням.
Оскільки досвіду подолання стресових ситуацій школярі мають недостатньо, іспити можуть викликати в них сильну тривогу та страхи, які позначаються на емоційному стані дітей і негативно впливають на процес підготовки та результат.
Як же допомогти дитині у цей складний період? Ми підготували для вас декілька порад.
Психологічна підтримка батьків — це один з найважливіших чинників, що визначають успішність дитини під час складання іспитів. Досить часто ми створюємо ситуацію залежності в дитини («якщо ти..., то...»), нав’язуємо нереальні стандарти, суперництво із ровесниками («подивись, як інші навчаються...») тощо. Внаслідок цього діти починають хвилюватися ще більше, адже бояться не виправдати очікування дорослих.
Насправді ж підтримка має ґрунтуватися на підкресленні здібностей та особливостей дитини. Підтримувати свою дитину — означає вірити в неї та її здатність долати складні життєві ситуації. І батькам під силу навчити дитину цьому, створивши в неї установку: «Ти можеш це зробити!».
Щоб продемонструвати свою віру в дитину, батькам варто:
- забути про минулі невдачі своєї дитини;
- допомогти дитині знайти впевненість у тому, що він/вона впорається із тим чи іншим завданням;
- пам’ятати про минулі успіхи й повертатися до них, а не до помилок.
Існують слова, які особливо підтримують дітей, наприклад: «Знаючи тебе, я впевнений, що ти все зробиш добре», «У тебе все вийде», «Я пишаюсь тобою», «Ми будемо любити та цінувати тебе, що б не сталося» тощо. Підтримувати можна також за допомогою дотиків, спільної діяльності тощо.
В період підготовки до іспитів, контрольних психологи рекомендують батькам дотримуватися таких порад:
1. Підбадьорювати дитину, хвалити за те, що вона робить добре. Переконуйте, що вона зможе гарно скласти іспити. Адже чим більше учень буде боятися невдачі, тим імовірніше він допуститься помилок.
2. Не підвищувати тривожність дитини напередодні іспиту — це може негативно позначитися на результаті. Дитині завжди передається хвилювання батьків, і якщо дорослі у відповідальний момент здатні впоратися зі своїми емоціями, то школярі можуть емоційно «зірватися».
3. Не критикувати дитину після іспиту. Це може негативно вплинути на її самооцінку та характер.
- Не турбуйте школяра міркуваннями про можливу кількість балів за предмет. Дайте зрозуміти дитині, що оцінка — не завжди остаточний і кінцевий вимір її можливостей, а кількість отриманих балів не змінить вашого ставлення до неї.
4. Спостерігати за самопочуттям дитини. Саме батьки здатні вчасно помітити й запобігти погіршенню стану дитини, пов’язаного з перевтомою.
- Залиште для школяра на період контрольних та іспитів мінімальний перелік домашніх обов’язків, давайте йому зрозуміти, що оберігаєте його.
- Поясніть дитині, наскільки важливим є повноцінний сон для її здоров’я та успішного складання іспитів.
5. Забезпечити зручне місце для занять, звести до мінімуму фактори, що можуть відволікати школяра від занять.
6. Пояснити дитині важливість змін діяльності — від активної інтелектуальної роботи до відпочинку та релаксації (між заняттями тривалістю близько години обов’язкові перерви). Навчіть школяра правильно орієнтуватися в часі й розподіляти його. За перших ознаках перевтоми, запевніть дитину, що непомірна завантаженість не завжди дає позитивний результат.
- Ранкова зарядка, спорт, прогулянки не повинні бути виключеними із щоденного графіка під час підготовки до здачі тестів, іспитів чи контрольних.
7. Звернути увагу на харчування дитини. Подбайте, щоб вдома була поживна й різноманітна їжа, яка забезпечить збалансований комплекс вітамінів, необхідний під час інтенсивного розумового напруження.
- Пам’ятайте, що риба, сир, горіхи, курага чудово стимулюють роботу головного мозку. При цьому бажано не зловживати солодощами та борошняним виробами.
8. Приділяти дитині достатньо уваги (цікавтеся тим, що її хвилює, її настроєм, процесом підготовки).
- Виражайте готовність допомогти і за потреби допомагайте (наприклад, разом розподіліть час для підготовки). Знаючи про сильні та слабкі сторони дитини чи наявні «прогалини», м’яко спрямовуйте її підготовчу діяльність, проте утримайтесь від відкритих вказівок.
- Придбайте різноманітні тренінгові матеріали до іспитів (збірники диктантів, тестів тощо). Адже щоденне тренування підвищить впевненість дитини у власних силах та допоможе краще засвоїти матеріал.
- Донесіть до дитини, що зазубрювання не таке продуктивне, як систематизація інформації за ключовими тезами. Упорядкувати «багаж» знань може допомогти побудова таблиць та створення схематичних виписок.
- Розповідайте дитині про свій досвід складання іспитів, коли це доречно. Розкажіть, що ви відчували перед іспитами.
Із наближенням дня «Х» діти можуть відчувати збільшення емоційної напруги, адже усвідомлення реальної важливості атестації ніяк не сприяє заспокоєнню. Завдання батьків — розвіяти страхи та переживання дитини з приводу прийдешньої події. Напередодні тестування, іспиту чи контрольної дайте школяру можливість повноцінно відпочити й добре виспатися. І пам’ятайте, що атмосфера в родині — головний фактор, що впливає на емоційний стан дитини та її здатність діяти у стресових ситуаціях.