Батьки часто розповідають про те, як важко спілкуватися з підлітками, що їхні діти не хочуть нічого розповідати або слухати. Як правило, після декількох невдалих розмов, батьки розчаровуються у своїх спробах знайти спільну мову з власною дитиною, а підлітки вважають, що батьки їх ніколи не зрозуміють. Втім, спілкування з підлітками — це майстерна навичка, яку ми всі можемо напрацювати.

У цьому впевнена дитячий психолог з Індії, сімейний терапевт Шел’я Сен, автор книг «All You Need is Love: The Art of Mindful Parenting» («Все, що вам потрібно, - це любов: мистецтво розумного виховання») і «Imagine: No Child Left Invisible» («Уявіть: жодної дитини не залишилось невидимої»). Вона є співзасновником Інституту психічного здоров’я дітей і підлітків, а також проводить регулярні семінари з питань виховання дітей у школах та інших організаціях, щоб навчити батьків виховувати щасливих дітей і спілкуватися з ними з любов’ю.

Як знайти спільну мову з підлітками

Тож пропонуємо вашій увазі 5 порад для успішного спілкування з підлітками від Шел’ї Сен.

Порада № 1

Уникайте словосполучення «давай поговоримо»

Звісно, ця фраза здається найприроднішим способом розпочати розмову. Але, коли ми кажемо «давай поговоримо» нашим підліткам, у їхньому мозку лунають тривожні дзвоники й опускаються затвори — тож нормальна та конструктивна розмова стає просто неможливою. Замість цього, краще невимушено побути деякий час поряд з дитиною перед тим, як щось сказати. «Інколи я просто беру книгу та вмощуюся на стілець у кімнаті моєї доньки. Найчастіше вона сама починає говорити.» Шукайте своє віконце для розмов — це може бути час, коли ви відвозите дітей до їхніх друзів, працюєте на кухні або ж доглядаєте за домашніми улюбленцями.

Порада № 2

Запитуйте, а не говоріть

У нашому прагненні допомогти підліткам ми завжди розповідаємо їм, як саме вони повинні розмовляти, виглядати й поводитися. Але набагато важливіше — запитати про все безпосередньо у них («Що ти думаєш з цього приводу?»). Замість того, щоби сказати: «Тобі потрібно вчитися! Я бачу, що ти взагалі не вчишся», значно ефективніше запитати: «Як проходить твоя підготовка до іспитів?». Коли ви вказуєте підліткам, що вони повинні робити, то, як правило, вони відкидають ці вказівки. Однак, коли ви запитуєте - спокійно та з цікавістю - ви повідомляєте, що поважаєте їх та їхні рішення, що ви поважаєте їхню особистість.

Порада № 3

Відповідайте від щирого серця

Це може бути складно — наприклад, ваша донька-підліток може поділитися, що вона не готова до іспиту та хвилюється, що провалить його. Ви можете негайно зреагувати зі злістю та докорами: «Я ж казала тобі, що потрібно вчитися старанніше». Однак все, що їй потрібно від вас, - розуміння. Замість цього скажіть щось типу: «Я розумію, як тобі непросто». Коли ми співпереживаємо від щирого серця, підлітки не почуваються звинуваченими, засоромленими чи засудженими — вони, навпаки, стають відкритішими до вас.

Порада № 4

Коли ви не погоджуєтесь, дотримуйтеся методу Ти-Я-Ми

В усіх сімейних відносинах обов’язково є місце для конфліктів. Шел’я Сен пропонує навчити своїх дітей тонкому мистецтву співпраці, аби проходити шлях вирішення суперечки разом. Для цього вона рекомендує використовувати метод «Ти-Я-Ми» під час конфліктної ситуації:

Адже незалежно від віку та масштабу проблеми (депресія, наркотики чи звичайна робота по дому), ми маємо завжди працювати над вирішенням труднощів РАЗОМ із нашими дітьми, бути на їхньому боці, а не проти них.

Як знайти спільну мову з підлітками

Порада № 5

Вибачайтесь, коли ви неправі

Всі батьки роблять помилки зі своїми дітьми, особливо з підлітками, відколи ті стають експертами в тисненні на наші слабкі місця. Коли ми кажемо щось, про що потім шкодуватимемо, найкраще одразу вибачитися: «Вибач, що погарячкувала. Що я можу зробити, щоби виправити ситуацію?». Підлітки дуже швидко вибачають всі образи, коли ви щирі з ними. До того ж, вибачаючись перед дитиною, ви показуєте їй, що кожен може зробити помилку, але потрібно брати відповідальність на себе за це.

Тож у сучасному світі, коли рівень стресу є величезним, а тиск однолітків бурхливим, Шел’я Сен рекомендує батькам мати більш осмислені розмови з дітьми, а не читати їм нотації (які насправді не працюють з підлітками).