Перебування на карантині є випробуванням для кожного з нас — дітей, підлітків, батьків, дідусів та бабусь. Ми ніколи раніше не стикалися з таким і не підозрювали, що доведеться. Тож зараз люди у всьому світі розгублені, тривожні та невпевнені у завтрашньому дні. І це — нормально. Боятися загрози та невідомого — це нормально.

Але важливо, що далі ми будемо робити зі своїм страхом, чи зможемо ми спілкуватися зі своїми дітьми з позиції дорослого чи в нас просто не вистачить на це сил через вигоряння? Часто в такі складні моменти нам необхідна допомога та поради психологів і психотерапевтів.

Саме тому в сьогоднішній статті ми наводимо рекомендації дитячого та сімейного психолога Світлани Ройз щодо того:

Чи потрібно говорити з маленькими дітьми про карантин та коронавірус?

В інтерв’ю Маші Єфросиніній для UNICEF Ukraine Світлана Ройз запевняє, що навіть дошкільникам, дітям до 6 років, потрібно пояснювати, чому зараз життя вашої сім’ї змінилося.

Адже діти разом з нами хвилюються, вони не розуміють, що відбувається. Пам’ятайте, що дитина в першу чергу вловлює наші невербальні сигнали (міміку, жести, настрій). І якщо з того, що дитина зчитує, вона відчуває небезпеку — це може вплинути на стан її імунітету, тому що психологічний і фізичний імунітет дуже пов’язані між собою.

Крім того, діти часто звинувачують себе, коли відчувають, що щось йде не так, як потрібно, — «через мене проблеми». Тому важливо дати дитині зрозуміти, що вона не винна. Психолог наголошує: «Ми не знаємо, що собі вигадують і додумують діти». Тому чим більше інформації від нас вони отримають, тим менше в них буде тривоги.

Як сказати про ситуацію дітям?

В інтерв’ю Ілоні Довгань для Радіо НВ Світлана пропонує розповідати дітям про те, що зараз є хвороба, яка дуже швидко поширюється по світу. І для того, щоб ми були в безпеці, щоб всі діти в країні знаходилися в безпеці, в нас введено карантин. Не тому, що ми всі хворі, не тому, що всі помремо, а для того, щоб зберегти наше здоров’я.

Психолог переконує не соромитися говорити дітям, що в нас всіх підвищилася відповідальність. Ми можемо говорити дітям: «Мені потрібна твоя допомога. І допомога потрібна нашій сім’ї. Що ти можеш взяти на себе?».

Також психолог пропонує скласти список того, що важливо робити. Не просто роздрукувати, а разом з дітьми написати, намалювати свій список і свій план дій.

Психолог пояснює: в момент реальної небезпеки мозок дуже швидко вирішує «Битися, завмерти або бігти», тому в критичних ситуаціях у нас має або вмикатися механічна пам’ять (а для цього інформація має бути дуже добре закріплена), або повинна бути зовнішня конкретна інформація, яка нас «стабілізує».

Карантин із дітьми: складні розмови, профілактика вигоряння та ідеї для дозвілля від психолога Світлани Ройз на Learning.ua

Як реагувати на знецінювальну поведінку підлітків?

У багатьох підлітків зараз може спостерігатися позиція заперечення небезпеки, обезцінювання слів і турботи батьків, конфлікти з ними. Як реагувати на знецінення підлітками ситуації та наших дій? Психолог радить батькам в таких ситуаціях сісти стійко (з опорою) і сказати собі «Я — хороша мама (тато). Я розумію, чому це відбувається». І найважливіше — навчитися не сприймати це особисто.

За твердженням психолога, завдання цього знецінювання — скидання з п’єдесталу мами (тата) для того, щоб поставити на нього себе. Це — обов’язкова умова дорослішання. І пам’ятайте: знецінювання проживається тільки з тим, хто неймовірно дорогий і цінний.

З підлітками також дуже важливо обговорити ситуацію, в якій ми зараз знаходимося, і подумати про те, що кожен з нас у цій ситуації може зробити. За словами Світлани, ви можете сказати дитині:

Як батькам не вигоріти?

Для того, щоб залишатися в ресурсі і мати змогу говорити з дитиною зі стану спокою та стабільності, Світлана радить батькам робити вклад у себе:

Адже, коли ми розслаблені та спокійні, дитина поруч з нами також розслабляється. Пам’ятайте:

До того ж, дітям дуже корисно знати, що мамі потрібно 5-10-15 хвилин «на турботу про себе». Так, запевняє психолог, дитина вчиться поважати і свій простір і навчається тому, що про себе можна піклуватися.

Як урізноманітнити дозвілля на карантині?

Психолог радить зробити скарбничку різноманітних ігор, малювати з дитиною, влаштовувати театр тіней і спільні перегляди мультфільмів. Адже дуже важливо дивитися мультфільми поруч з батьками, аби мати змогу його обговорити і певні речі відрефлексувати.

Психолог також не рекомендує зараз сильно навантажувати дітей. Їм потрібно дати можливість відпочити, відреагувати свою тривогу і... понудьгувати. А, якщо ми починаємо розважати дитину, ми позбавляємо її власної енергії та насолоди від своїх дій.

Потрібно давати можливість визріти цій мотивації. Тому що, за словами психолога, дитяче «мені нудно» свідчить про втрату контакту з власною енергією, і ми не маємо права робити туди свій подих. Діти мають встигнути зробити свій вдих у життя.

Світлана Ройз наголошує, що в будинку для дитини потрібно організувати:

Батьки мають також очолити зараз активність дітей і дозволяти їм битися подушками (і самим включатися в цю гру), малювати на підлозі класики, стрибати на ліжках тощо.

А ще психолог радить усвідомлено шукати способи отримання радості, займатися з дітьми тим, що викликає в них і в нас відчуття радості.

Одним зі способів може бути створення календаря з незвичайними святами. Світлана пропонує кожного дня вранці, коли діти прокинулися, подивитися, яке сьогодні свято, і разом з ними присвятити день цій темі.

Карантин із дітьми: складні розмови, профілактика вигоряння та ідеї для дозвілля від психолога Світлани Ройз на Learning.ua

Ідеї для календаря від Світлани Ройз:

1. День прислуховування до весни

2. День сонячних зайчиків

3. День рахування червоних машин

4. День любові до пирогів

5. День взаємності чорних кішок

6. День теплих поцілунків

7. День хвостів білок

8. День перебирання в шафі

9. День пошуку зеленого кольору

10. День губ «бантиком»

11. День слова «Молодець»

12. День пускання літачків

13. День поплескування по плечу

14. День «А на що схоже ...»

15. День дзвону

16. День «НЯВ»

17. День позіхання

18. День вдалих планів

19. День встигання всюди

20. День поглядів удзеркало з посмішкою

21. День кущів троянд

22. День пісень про кохання

23. День ворушіння вухами

24. День великого ґудзика

25. День помаху крилами

26. День цокання підборами

27. День слова «БУ»

28. День відлякування страху

29. День вдаряння долонями по воді

30. День ароматів весни

31. День мрії про диво

Бажаємо вам здоров’я та гарно проведеного часу разом зі своїми дітьми!