Завершуються жнива, дозрівають соковиті плоди в садах та на городах, вечори стають все більш прохолодними й у напоєному серпнем повітрі починає відчуватися запах осені. Кінець літа приходить до українців не лише з багатим урожаєм, а й з численними святами — церковними та державним. Вже завтра парафіяни святкуватимуть одне з дванадцяти найбільших свят християнського календарного циклу — Преображення Господнього, яке в народній традиції називають Великим Спасом або просто Спасом.

Пропонуємо сьогодні трішки зазирнути в давнину й дізнатися про те, як відзначали свято наші предки. Але спершу варто з’ясувати, чи був в українців звичай святкувати Медовий, Яблучний і Горіховий Спас, як пишуть чимало інтернет-видань.

Чи існувало в українській традиції святкування Медового, Яблучного і Горіхового Спаса?

Великий Спас: українські традиції святкування - Learning.ua

Ви помітили, що останнім часом у ЗМІ все більше зустрічається матеріалів про три Спаси: 14 серпня — Медовий, 19 серпня — Яблучний, 29 серпня — Горіховий? Етнологи запевняють, що до українських звичаїв вони не мають жодного відношення й насправді відображають російську народну традицію святкування

Так, публіцистка, авторка блогу про історію і культуру України, Дана Вишнівська однією з перших в 2013 році звернула увагу на появу нетипових українській культурі традицій святкування серпневих свят і провела власне дослідження. Вона відзначає:

Дійсно, якщо ми звернемо увагу на найбільш поширені народні назви трьох свят, то побачимо суттєві відмінності:

Дослідниця також виявила, що ні український народознавець Василь Скуратівський у своїй праці «Дідух: свята українського народу», ні етнограф Олекса Воропай у двотомнику «Звичаї нашого народу» не зафіксували назв «медовий» і «яблучний» щодо Першого та Другого Спаса відповідно. Крім того, етнографи не описують жодних українських обрядів на свято Третього Спаса.

То чому ж російські обряди почали описувати як власне українські? Етнолог, доктор історичних наук і професор Валентина Борисенко цю плутанину пояснює непрофесійністю дослідників:

Яке походження має народна назва свята?

Слово «Спас» є скороченням від слова «Спаситель», тож така назва трьох церковних свят серпня пояснюється тим, що і на 14, і 19, і на 29 серпня православна церква встановила свята, пов’язані з іменем Ісуса Христа:

Дослідники припускають, що в дохристиянські часи наші предки в цей час відзначали язичницькі свята, пов’язані зі збором врожаю, а духовенство, намагаючись витіснити «поганські» свята, замінило їх християнськими. Однак, як і у випадку зі святом Купала, церковне та народне тісно переплелося у звичаях нашого народу, тож зараз відділити одне від іншого дуже важко.

Врешті-решт, розуміння, з якого слова походить народна назва свята, дозволяє зробити висновок, що додавати до нього взяті з російської культурної традиції прикметники точно не варто. Адже це не лише не відповідає нашим звичаям, а й паплюжить ім’я Сина Божого.

Як святкували українці Спаса в давнину?

Великий Спас: українські традиції святкування - Learning.ua

Другий Спас припадає на період Успінського посту, який триває до свята Успіння Богородиці (28 серпня), тому й має другу назву «спасівка». Однак у день свята є певні послаблення у постуванні: можна вживати рибу та олію.

З давніх-давен на наших землях існувала традиція освячувати на Спаса дари природи. Люди несли до церкви яблука, сливи, груші, обжинкові вінки, бджолині стільники, іноді — мак, моркву, цибулю, лікарське зілля, зокрема васильки та чорнобривці.

Повернувшись із церкви, родина зазвичай сідала за стіл і розговлялася: їли яблука з медом і запивали виноградним або яблуневим вином, — «щоб садовина родила».

З особливим нетерпінням чекали Спаса пасічники. Недарма в Україні з 1997 р. запроваджено в цей день професійне свято бджолярів — День пасічника.

В деяких місцевостях у цей день бджолярі запрошували на гостину родичів і сусідів.

Спаса — це також день поминання мертвих родичів, особливо на Житомирщині, Волині, Поділлі. За народними віруваннями, душі померлих у весняно-літній період з’являються тричі: на Страсний Четвер, на Зелені Свята і на Спаса. Так, на Поліссі в ніч перед святом готували ритуальну вечерю — «діди», після якої запалювали свічку й молилися Богу. Крім того, залишали страву з ложками на краю печі, щоб уночі їли «діди», тобто душі померлих родичів. Також з поминальними звичаями на Спаса було пов’язане роздавання садовини старцям біля церкви.

Василь Скуратівський розповідає, що напередодні Спаса українські господарі готували особливі обрядові свічки — «Трійці», схожі на тризуб. Перед їхнім виготовленням господиня вносила в хату зеленосвятське, купальське та маковійське зілля. І в нього господар загортав першу свічку. Повернувшись із церкви, господар з «Трійцею» обходив пасіку і запрошував родину до столу.

У природі після Спаса вже досить відчутним стає подих осені. Раніше в середній смузі України після цього свята вже могли трапитися й заморозки. Тому й мовиться: «Прийшов Спас — пішло літо від нас». На Спаса господарі та господині любили помічати погоду, бо вірили, що вона може підказати, якою буде осінь та зима. Наведемо деякі прикмети:

Бажаємо вам гарних серпневих свят у колі родини!