Поспілкувавшись з дітьми, які цього року пішли до 2-4 класу, я зрозуміла, що занадто мало знаю про те, чим вони зараз цікавляться. Покоління, яке росте зі смартфоном у руках, діти, які не знають, як це жити без інтернету, — вони вже з 7-річного віку є активними користувачами соцмереж і соцмедійних додатків. І якщо з Facebook, Instagram та YouTube батьки знайомі, то TіkTok, Kwaі і Lіkee часто відомі нам лише своїми назвами.
А як щодо ближчого знайомства? Пропонуємо сьогодні дізнатися детальніше про ці додатки. Чому ці сервіси так приваблюють молоде покоління? Що вони пропонують своїм користувачам? І наскільки безпечними вони є для дітей, враховуючи, що розробники ставлять на кожен з цих додатків вікове обмеження (12+)?
I. Що можуть робити користувачі в додатку TіkTok?
Взагалі TіkTok, Kwaі і Lіkee є дуже подібними платформами. Фактично всі три сервіси призначені для створення коротких відео на смартфоні та викладання їх у мережу. Однак кожна з них має свої особливості, про які ми поговоримо нижче.
А розпочнемо з найбільш популярного додатку — TikTok.
Це програма, яка дозволяє користувачам створювати й поширювати короткі 15-секундні відео, вести прямі ефіри і обмінюватися повідомленнями. На відміну від Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, YouTube та інших популярних платформ, TikTok належить не американській компанії.
- Додаток з’явився в 2016 році в Китаї і називався Douyin.
За 4 роки існування програма стала надзвичайно популярною в Азії та за її межами. Короткі відео під музику з уже відомою емблемою TikTok всього лиш за декілька років заполонити простори інтернету. Так, до серпня 2020 року у всьому світі її завантажили 2 млрд разів. Наразі власні акаунти в китайському додатку заводять блогери, спортсмени і артисти з усього світу.
- До слова, наприкінці серпня 2020 року сервіс вперше розкрив дані про кількість активних користувачів (на тлі проблем з владою США). У компанії повідомили, що глобальна аудиторія відеосервісу в липні 2020 року сягнула 700 млн активних користувачів на місяць.
Головна ідея TikTok — передача емоцій за допомогою відео. Тому тут переважає розважальний контент: створення вірусних флешмобів, запис коротких відео, стріми (онлайн-трансляції). Програма дозволяє прискорити чи сповільнити кадри, застосовувати до роликів різні кольорові фільтри, накладати ефекти, використовувати маски і AR-об’єкти, а також додавати музику з бібліотеки сервісу. Після цього можна опублікувати кліп безпосередньо на своїй сторінці чи в іншій соцмережі. Дуже поширеними в TikTok є челенджі — відеоролики, де користувачі виконують різні завдання та пропонують їх повторити.
- А ще тут можна без «накруток» і реклами стати популярним. У програми дуже точні алгоритми і вона показує користувачам те, що вони хочуть побачити. Тож навіть якщо на вас ніхто не підписаний, ваше відео може стати вірусним і його побачать мільйони.
Цікаві факти про TikTok:
- Середньодобовий час у додатку становить 45 хвилин;
- Американські користувачі відкривають TikTok в середньому 8 разів на день, а сеанси тривають у середньому менше 5 хвилин;
- Співачка Лорен Грей — найпопулярніша людина на TikTok, у якої майже 40 мільйонів підписників;
- Виручка TikTok у 2019 році склала 176,9 млн доларів.
II. Чим відрізняється Likee від TikTok?
- Додаток з’явився у 2017 році та спочатку мав назву Like.video. Розробники програми — компанія BIGO Technology, головний офіс якої знаходиться в Сінгапурі.
На перший погляд платформа мало чим відрізняється від свого конкурента-гіганта. Це також безкоштовний відеоредактор з великою кількістю спецефектів (їх тут близько 300).
Головна відмінність між додатками — це вік користувачів. Так, якщо в TikTok основною аудиторією є старші підлітки і молоді люди віком до 24 років, то в Likee велика частина споживачів — це діти молодшого шкільного віку.
- Хоча платформа офіційно доступна для користувачів, старших 12 років, вона відома, як TikTok для маленьких.
Крім того, в Likee рейтинг і кількість підписників відіграють значно більшу роль, ніж у TikTok. Сервіс навіть використовує внутрішню валюту («боби» та «діаманти»), яка дозволяє підвищувати свою популярність і переводити бонуси в справжні гроші.
III. Що таке «Kwai»?
«Kwai» («Kuaishou») — це китайський мобільний додаток для обміну відео, розроблений компанією Beijing Kuaishou Technology в 2011 році. Він створювався як додаток для обміну GIF-файлами і в 2011-2014 роках називався Gifshow. Згодом сервіс почав позиціонуватися як соціальна відеомережа.
- Основними перевагами програми вважаються: простота використання, невелика кількість функцій при можливості створювати короткі відео (до 57 секунд) зі спецефектами.
Додатком активно користуються в Китаї, найбільш популярним він є серед підлітків і любителів коротких відео-приколів. При цьому користувачі тут часто викладають контент сумнівного змісту (розіграші з завдаванням каліцтва тощо), за що програму неодноразово критикували.
IV. Чому дітей і підлітків приваблюють ці додатки?
Основними секретами популярності TіkTok, Kwaі і Lіkee є:
1. Легкість створення контенту
У цих сервісах дуже просто створювати ролики і ділитися ними. Будь-яка людина, яка не має ніяких навичок в редагуванні відео, може зробити цікавий контент без установки додаткових програм. Головне, щоб були смартфон з камерою та інтернет.
2. Слабкий інтерес з боку дорослих
Враховуючи те, що популярними відеододатками рідко цікавляться батьки, підлітки відчувають себе захищеними на цих платформах від їхнього пильного ока (на відміну від того ж Facebook) і вільними проявляти свою індивідуальність.
- Зворотний бік свободи — нецензурні жести на камеру, танці, де діти намагаються повторити відверті рухи зірок, а ще ролики під треки з вульгарною або ненормативною лексикою.
3. Розважальний вміст
«TikTok, незважаючи на всі його проблеми, неймовірно веселий і захоплюючий». Він користується популярністю в покоління Z, зокрема, тому, що йому вдається поєднувати гумор, музику, танці, перфоманс та розваги. І все це в нескінченному вирі мікро-контенту, який завдяки потужному алгоритму пристосовується до того, що вам подобається переглядати«, — пояснює Титанія Джордан, головний директор з питань батьківства Bark (програми для батьківського контролю).
4. Прагнення користувачів знайти соціальне схвалення
Підлітки шукають визнання. Їм хочеться, щоб їх помічали і визнавали, як особистість. І відеододатки з їх «лайками» і коментарями дозволяють це отримати. Психологи пояснюють, що «лайк» у соцмережі є своєрідним погладжуванням: він прирівнюється до посмішки, комплімента, доброго слова.
- Крім того, відеоформат створює ілюзію персоналізованого спілкування: користувачам здається, ніби вони ближчі один до одного.
5. Формат контенту
Сам по собі формат коротких відео є успішним. Адже відео записати швидше і простіше, ніж створити текст.
- Свого часу соцмережа Instagram набула величезної популярності через те, що основним інструментом там були фотографії, а не тексти, на прочитання яких потрібен був час і зусилля.
V. Чи безпечні ці відеосервіси для дітей?
Питання безпеки TikTok, Likee i Kwai часто підіймається батьками, громадськими організаціями й педагогами, і, на жаль, на сьогоднішній день не є вирішеним. Серед основних недоліків і небезпек цих відеосервісів виділяють:
1) Слабку модерацію контенту
Ці сервіси мають значно нижчу модерацію (контроль) вмісту, ніж Facebook, Instagram, YouTube. Тому користувачі тут часто є не захищеними від небезпечних роликів, які поширюються надзвичайно швидко.
- Так, у кінці серпня в TikTok з’явилося відео, на якому чоловік спочатку говорить телефоном, а потім накладає на себе руки. Незважаючи на те, що оригінальний ролик видалили, в мережі поширювалися копії, які TikTok не встигав видаляти. Тому користувачі самостійно попереджали один одного про зміст відео. Але скільки підлітків встигли його переглянути чи відкрили задля цікавості після попередження?
У Kwaі можна знайти ролики, які шокують навіть дорослих. Там організовуються небезпечні челенджі, учасники яких перед камерою наносять собі порізи ножем, стрибають з дахів, виснуть на підвіконнях.
- «Нещодавно гуляла пропозиція: „З’їж перед камерою капсулу „Тайд“ і покажи, який ти крутий“. Її вірусна популярність закінчилася масовими отруєннями підлітків. Рік тому пропонували зробити селфі на даху. І такі небезпечні флешмоби запускаються з певною періодичністю [...]», - відзначає консультант і координатор проєкту з дитячої інтернет-безпеки GіrlSafety, співзасновниця ІT Рrіnсеss Асаdеmу, педагог Валентина Чекан.
2) Недитячий вміст
У відеосервісах типу TikTok діти можуть переглядати відео, які зовсім не відповідають їхньому віку. Наприклад, на платформах є багато відвертих роликів з сексуальним підтекстом: дівчата стоять у спокусливих позах, кусають губи, танцюють напіводягнені, в коротких шортах або в нижній білизні.
Також тут є дуже багато ненормативної, вульгарної лексики: і в піснях, і в коментарях. Користувачі можуть переказувати анекдоти з матюками, співати про насильство і наркотики тощо.
3) Наявність педофілів серед зареєстрованих користувачів
Додатком також можуть користуватися і люди із психічними відхиленнями, тож дитина може стати легкою наживою для педофіла. Як правило, зловмисники реєструють профіль на ім’я школяра і від його імені намагаються подружитися з жертвою. Після певного періоду спілкування новий друг може попросити надіслати фотографії без одягу чи зустрітися.
- Крім того, ці люди можуть також представлятися родичами або ж видавати себе за щирих прихильників і просити викладати більше роликів відвертого характеру.
Анна Носач, психолог і тренер-консультант з дитячої безпеки, засновниця школи дитячої безпеки LifeSchool, минулого року вже звертала увагу на проблему відвертих роликів, які знімають діти в цих відеосервісах. Вона пояснює:
- «Діти просто не розуміють, як на це можуть дивитися „деякі дорослі“. Для них це розвага. Хоча видно, що багато хто соромиться виставляти подібні відео, але виставляють з підписом в стилі: „Я не винна — це такий тренд“. У коментарях до таких відео можна знайти: „Сексі, як тебе звати?“ та інші спроби познайомитися ближче. Думаю, деякі [діти] заради розваги можуть почати відповідати»
Часто педофіли використовують тактику залякування. Після того як жертва відправить їм свої відео, вони починають шантажувати дитину тим, що розішлють ролик.
4) Розкриття особистих даних
Ще одна небезпека — поширення особистих даних. Так, під час одного з челенджів пропонувалося зняти відео зі своїм паспортом. Крім того, трапляються випадки, коли діти зазначають локації, розповідають свою домашню адресу, знімають маршрути з дому до школи, показують вид з вікна, техніку вдома тощо. Самі того не усвідомлюючи, діти озброюють зловмисників усією необхідною інформацією. Залишається, лише з’ясувати, коли вдома не буває дорослих.
5) Кібербулінг
Окрім смішних і позитивних коментарів, дитина може стикнутися з хвилею негативу, знецінення її дій і особистості. А ще цькування в мережі небезпечне тим, що може тривати 24/7 і завдавати дитині серйозної психологічної шкоди.
Про те, як можна захистити дитину від цих небезпек, і як потрібно налаштувати її профіль, якщо ви все-таки вирішили встановити на її смартфон подібні додатки, поговоримо в наступній статті. Адже, якщо побудувати з дитиною довірливі стосунки, обговорити з нею загрози і налаштувати безпечний пошук та приватність, можна значно знизити ризики цих програм. І тоді TіkTok, Likee або Kwai стануть хорошою платформою для прояву творчості вашої дитини.