Продовжуємо публікувати показники розвитку дитини, розроблені фахівцями Центру США з контролю та профілактики захворювань. Нагадаємо, показники розвитку — це те, що більшість дітей можуть робити в певному віці. При відвідуванні лікаря автори радять взяти з собою цю інформацію і поговорити з педіатром про те, чого досяг малюк, і про те, що він має ще досягти.
У сьогоднішній статті ми розглянемо показники розвитку дитини віком: 1 рік, 18 місяців та 2 роки.
- А в попередньому нашому матеріалі ви можете переглянути орієнтовні норми розвитку для найменших малюків — 2, 4, 6 та 9 місяців.
Що роблять більшість дітей, коли їм виповнюється 1 РІК?
У сфері моторного та фізичного розвитку:
- самостійно приймають сидяче положення без сторонньої допомоги;
- відштовхуються, щоб піднятися; ходять, тримаючись за стіни, меблі;
- можуть зробити кілька кроків без підтримки;
- можуть самостійно стояти.
У соціальній та емоційній сферах:
- виділяють улюблені речі і людей;
- соромляться або нервують в присутності незнайомих людей;
- плачуть, коли мама або тато йдуть;
- проявляють страх в деяких ситуаціях;
- подають книжку, коли хочуть почути розповідь;
- повторюють звуки або дії, щоб привернути увагу;
- піднімають ручку або ніжку, щоб допомогти дорослому себе одягнути;
- ховаються, грають у «ку-ку».
У сфері мовлення та спілкування:
- розуміють, коли їх просять зробити щось просте (наприклад, подати іграшку);
- промовляють звуки зі змінами інтонації (це звучить вже більш подібно до мови дорослих)
- використовують прості жести, такі як хитання головою в різні сторони, щоб сказати «ні», або махають рукою, щоб сказати «до побачення»;
- вимовляють «мама», «баба» і вигуки типу «о-о»;
- намагаються повторити слова, які ви говорите.
У пізнавальній сфері (навчання, мислення, вирішення проблем):
- досліджують предмети різними способами (трясуть, стукають або кидають);
- легко знаходять заховані предмети;
- дивляться на правильне зображення або предмет, коли його називають;
- копіюють жести;
- починають використовувати речі за призначенням, наприклад, пити з чашки, розчісувати волосся;
- стукають двома предметами одночасно (б’ють одним по іншому);
- можуть помістити речі в контейнер, вийняти їх з нього;
- самостійно подають предмети;
- звертають увагу на предмети вказівним жестом (показують вказівним пальцем)
- дотримуються простих інструкцій, таких як «подати, поставити іграшку».
Відзначте показники розвитку, які ви бачите у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 18 місяців. На плановий огляд у педіатра радимо взяти цю інформацію і поговорити про показники, яких досягла ваша дитина, і про те, які з них вона має досягти.
Коли варто звернутися до фахівців?
Спеціалісти Центру США з контролю та профілактики захворювань рекомендують поговорити з лікарем, якщо ваша дитина:
- не повзає;
- не може стояти з підтримкою;
- не шукає речі, які вона бачить, як ви ховаєте;
- не говорить простих слів («мама» чи «баба»);
- не вчиться використовувати прості жести (махання ручкою або кивання головою);
- не вказує на речі;
- втрачає навички, які вже мала.
Повідомте лікаря або медсестру вашої дитини, якщо ви помітите будь-яку з цих ознак можливої затримки розвитку для цього віку, та попросіть їх зробити скринінг розвитку малюка.
Що роблять більшість дітей, коли їм виповнюється 18 МІСЯЦІВ?
У сфері моторного та фізичного розвитку:
- самостійно ходять;
- можуть підніматися по сходах і бігати;
- можуть тягнути на мотузочці іграшки, коли ходять;
- допомагають себе роздягати;
- самостійно п’ють з чашки;
- їдять за допомогою ложки.
У соціальній та емоційній сферах:
- люблять віддавати речі іншому (як гра);
- можуть боятися незнайомих людей;
- можуть з’явитися істерики;
- показують прихильність до знайомих людей;
- грають з елементами наслідування (наприклад, годують ляльку);
- користуються вказівним жестом, щоб показати іншим щось цікаве;
- можуть чіплятися до знайомої людини в нових ситуаціях або в присутності незнайомих людей;
- досліджують простір самостійно, але в близькій присутності батьків.
У сфері мовлення та спілкування:
- можуть називати окремі слова;
- говорять слово «ні» і заперечливо хитають головою;
- користуються вказівним жестом, щоб показати дорослому, що вони хочуть.
У пізнавальній сфері (навчання, мислення, вирішення проблем):
- знають значення загальних речей (наприклад, телефон, стіл, ложка);
- проявляють інтерес до ляльки або іграшкової тварини, щоб нагодувати;
- використовують вказівний жест, щоб привернути увагу дорослого;
- показують частини тіла, коли їх називає дорослий;
- малюють «каракулі»;
- можуть дотримуватися однокрокових усних інструкцій без супроводу жестів (наприклад, дитина сідає, коли ви говорите «сідай»).
Відзначте показники розвитку, які ви бачите у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 2 роки. На плановий огляд у педіатра радимо взяти цю інформацію і поговорити про показники, яких досягла ваша дитина, і про те, які з них вона має досягти.
Коли варто звернутися до фахівців?
Спеціалісти Центру США з контролю та профілактики захворювань рекомендують поговорити з лікарем, якщо ваша дитина:
- не користується вказівним жестом, щоб показувати щось іншим людям;
- не може самостійно ходити;
- не знає, для чого служать прості речі (ложка, ручка);
- не наслідує, не копіює інших людей;
- не використовує нові слова;
- не вимовляє принаймні 6 слів;
- не помічає або їй все одно, коли приходить або йде людина, яка піклується про неї (батьки, вихователь)
- втрачає навички, які вже мала.
Повідомте лікаря або медсестру вашої дитини, якщо ви помітите будь-яку з цих ознак можливої затримки розвитку для цього віку, та попросіть їх зробити скринінг розвитку малюка.
Що роблять більшість дітей, коли їм виповнюється 2 РОКИ?
У сфері моторного та фізичного розвитку:
- можуть стояти навшпиньки (на пальчиках ніг);
- можуть вдарити по м’ячу ногою;
- починають бігати;
- вилізають на меблі без сторонньої допомоги (і злізають з них);
- ходять вгору і вниз по сходах, тримаючись за поручні;
- кидають м’ячик, відводячи руку за голову;
- малюють або копіюють прямі лінії і кола.
У соціальній та емоційній сферах:
- копіюють інших людей, особливо знайомих дорослих і дітей;
- збуджуються, коли поруч перебувають інші діти;
- показують, що стають все більш незалежними;
- демонструють непослух (роблять те, що сказали не робити, і навпаки);
- грають переважно поруч з іншими дітьми (не разом), але вже починають включати інших дітей у свої ігри (наприклад, в ігри-погоні, ігри з предметами).
У сфері мовлення та спілкування:
- вказують на предмети й ілюстрації за їхньою назвою;
- знають імена знайомих людей і частини тіла;
- говорять фрази з 2-4 слів;
- дотримуються простих інструкцій;
- повторюють слова, які почули в розмові;
- вказують на предмети, які з’являються у книзі під час гортання.
У пізнавальній сфері (навчання, мислення, вирішення проблем):
- знаходять речі, навіть якщо вони заховані під 2-3 аркушами паперу, шарами тканини;
- починають сортувати предмети за формою і кольором;
- доповнюють фрази і рими оповідань, які їм вже знайомі;
- у грі починають з’являтися елементи уяви;
- будують вежу з 4 і більше блоків;
- можуть використовувати одну руку частіше, ніж іншу;
- дотримуються двокрокових інструкцій, таких як «підніми взуття і поклади його на місце»;
- називають ілюстрації в книгах (кішка, птах, собака).
Відзначте показники розвитку, які ви бачите у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 3 роки. На плановий огляд у педіатра радимо взяти цю інформацію і поговорити про показники, яких досягла ваша дитина, і про те, які з них вона має досягти.
Коли варто звернутися до фахівців?
Спеціалісти Центру США з контролю та профілактики захворювань рекомендують поговорити з лікарем, якщо ваша дитина:
- не використовує прості фрази з 2 слів (наприклад, «пити молоко»)
- не знає, що робити з такими речами, як м’ячик, телефон, виделка або ложка;
- не повторює дії та слова;
- не дотримується простих інструкцій;
- не стабільно ходить;
- втрачає навички, які вже мала.
Повідомте лікаря або медсестру вашої дитини, якщо ви помітите будь-яку з цих ознак можливої затримки розвитку для цього віку, та попросіть їх зробити скринінг розвитку малюка.
Бажаємо здоров’я та гарного настрою вам і вашим діткам!