Продовжуємо публікувати показники розвитку дитини, розроблені фахівцями Центру США з контролю та профілактики захворювань. Нагадаємо, показники розвитку — це те, що більшість дітей можуть робити в певному віці. При відвідуванні лікаря автори радять взяти з собою цю інформацію і поговорити з педіатром про те, чого досяг малюк, і про те, що він має ще досягти.
У сьогоднішній статті ми розглянемо показники розвитку дітей віком 3-5 років.
А в попередньому нашому матеріалі ви можете переглянути орієнтовні норми розвитку для малюків — 2-9 місяців та 1-2 років.
Що роблять більшість дітей, коли їм виповнюється 3 роки?
У сфері моторного та фізичного розвитку:
- добре піднімаються/вилазять по драбинці;
- легко бігають;
- їздять на триколісному велосипеді;
- ходять вгору і вниз по сходах, ставлячи одну ногу на кожну сходинку.
У соціальній та емоційній сферах:
- копіюють дорослих та друзів;
- показують прихильність до друзів без підказки;
- можуть дотримуватися черги під час гри;
- проявляють стурбованість, коли плаче друг;
- розуміють ідею «моє» і «його» або «її»;
- показують широкий спектр емоцій;
- легко розлучаються з мамою і татом;
- можуть засмутитися через серйозні зміни в розпорядку дня;
- самостійно одягаються та роздягаються.
У сфері мовлення та спілкування:
- виконують інструкції з 2 або 3 кроками дій, наприклад, «Пересип печиво з контейнера на тарілку, а потім випий води»;
- можуть назвати найбільш знайомі речі (цеглинка, книга, маркер, телефон, взуття, футболка, ножиці тощо);
- розуміють слова «у», «на» і «під» (виконують інструкції, пов’язані з ними);
- називають ім’я, вік та стать;
- можуть назвати ім’я друга;
- говорять слова «я», «мені», «ми», «ви» та деякі множини (автомобілі, собаки, кішки);
- говорять досить добре (незнайомі люди або діти можуть зрозуміти більшу частину сказаного);
- підтримують розмову, використовуючи від 2 до 3 речень.
У пізнавальній сфері (навчання, мислення, вирішення проблем):
- можуть діяти з іграшками з кнопками, важелями та рухомими деталями;
- грають в сюжетно-рольові ігри з ляльками, тваринами та людьми;
- складають пазли з 3 або 4 частин;
- розуміють, що означає «два»;
- копіюють коло олівцем або крейдою;
- перегортають сторінки книги по одній;
- будують башти більше, ніж з 6 цеглинок;
- закручують і відкручують кришки банок або повертають дверну ручку.
Відзначте показники розвитку, які ви бачите у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 4 роки. На плановий огляд у педіатра радимо взяти цю інформацію і поговорити про показники, яких досягла ваша дитина, і про те, які з них вона має досягти.
Коли варто звернутися до фахівців?
Спеціалісти Центру США з контролю та профілактики захворювань рекомендують поговорити з лікарем, якщо ваша дитина:
- багато падає або має проблеми з ходінням по східцях;
- має рясне слиновиділення або дуже незрозумілу мову;
- не може використовувати прості іграшки (наприклад, дошки з кілочками, прості пазли, іграшки з заводною ручкою);
- не говорить реченнями;
- не розуміє прості інструкції;
- не грає удавано (вигадуючи сюжет з уяви);
- не хоче грати з іншими дітьми або з іграшками;
- не встановлює контакту очима;
- втрачає навички, які вже мала.
Повідомте лікаря або медсестру вашої дитини, якщо ви помітите будь-яку з цих ознак можливої затримки розвитку для цього віку, та попросіть їх зробити скринінг розвитку малюка.
Що роблять більшість дітей, коли їм виповнюється 4 роки?
У сфері моторного та фізичного розвитку:
- стрибають і тримаються на одній нозі до 2-х секунд;
- добре ловлять м’яч (більшість спроб є успішними);
- можуть наливати напої, перемішувати, різати (в присутності дорослого) власну їжу.
У соціальній та емоційній сферах:
- отримують задоволення від нових ігор, речей, занять;
- грають у «мам» і «тат»;
- стають все більш креативними в іграх;
- надають перевагу спільним іграм з іншими дітьми, ніж наодинці;
- можуть співпрацювати з іншими дітьми;
- часто не можуть відрізнити реальність від вигадки;
- розповідають про те, що їм подобається і що цікавить.
У сфері мовлення та спілкування:
- знають деякі основні правила граматики, наприклад, правильно використовують займенники «він» і «вона»;
- співають короткі пісні і розповідають невеликі вірші напам’ять;
- розповідають історії;
- можуть назвати своє ім’я та прізвище.
У пізнавальній сфері (навчання, мислення, вирішення проблем):
- називають деякі кольори і цифри;
- розуміють ідею рахунку;
- починають орієнтуватися в часі (розуміють поняття «день-ніч» тощо);
- пам’ятають частини історії (казки);
- розуміють значення слів «однакові» та «різні»;
- малюють людину з 2-4 частин тіла;
- вміють користуватися ножицями;
- можуть скопіювати деякі великі букви;
- грають у настільні ігри;
- повідомляють, що, на їхню думку, відбудеться далі в книзі.
Відзначте показники розвитку, які ви бачите у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 5 років. На плановий огляд у педіатра радимо взяти цю інформацію і поговорити про показники, яких досягла ваша дитина, і про те, які з них вона має досягти.
Коли варто звернутися до фахівців?
Спеціалісти Центру США з контролю та профілактики захворювань рекомендують поговорити з лікарем, якщо ваша дитина:
- не може стрибати;
- має проблеми з письмом;
- не проявляє інтересу до інтерактивних або сюжетно-рольових ігор;
- ігнорує інших дітей або не реагує на людей за межами сім’ї;
- опирається одяганню, сну і використанню туалета;
- не може переказати улюблену історію;
- не може виконати 3-крокову інструкцію;
- не розуміє поняття «однакові» і «різні»;
- не використовує «я» і «ти» правильно;
- розмовляє нечітко;
- втрачає навички, які набула раніше.
Розкажіть лікарю або медсестрі вашої дитини, якщо ви помітите будь-яку з цих ознак можливої затримки розвитку для цього віку, та попросіть їх зробити скринінг розвитку малюка.
Що роблять більшість дітей, коли їм виповнюється 5 років?
У сфері моторного та фізичного розвитку:
- стоять на одній нозі 10 секунд і довше;
- можуть робити перекид через голову;
- підстрибують на одній нозі і можуть бігти підстрибом;
- використовують ложку і виделку під час їжі, а іноді і ножа;
- можуть самостійно ходити в туалет;
- самостійно гойдаються на гойдалках і лазять по вертикальних опорах вгору-вниз.
У соціальній та емоційній сферах:
- хочуть зробити приємне друзям;
- частіше погоджуються дотримуватися правил;
- люблять, співати, танцювати і грати на сцені;
- хочуть бути схожим на друзів;
- знають різницю між хлопчиками і дівчатами;
- можуть відрізнити реальність від вигадки;
- проявляють більше незалежності (наприклад, можуть самостійно відвідати сусідів), хоча контроль дорослого все ще необхідний;
- іноді бувають дуже вимогливими, а іноді — досить поступливими.
У сфері мовлення і спілкування:
- розмовляють дуже чітко;
- можуть розповісти просту історію, використовуючи цілі речення;
- використовують майбутній час, наприклад, «мама прийде»;
- називають своє ім’я та адресу.
У пізнавальній сфері (навчання, мислення, вирішення проблем):
- рахують 10 і більше речей;
- можуть намалювати людину щонайменше з 6 частин тіла;
- можуть писати деякі букви чи цифри;
- копіюють трикутник та інші геометричні фігури;
- знають про значення повсякденних речей, таких як гроші, їжа.
Відзначте показники розвитку, які ви бачите у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 6 років. На плановий огляд у педіатра радимо взяти цю інформацію і поговорити про показники, яких досягла ваша дитина, і про те, які з них вона має досягти.
Коли варто звернутися до фахівців?
Спеціалісти Центру США з контролю та профілактики захворювань рекомендують поговорити з лікарем, якщо ваша дитина:
- не проявляє широкого спектру емоцій;
- часто проявляє крайнощі в поведінці (занадто багато страхів, агресії, сором’язливості або суму);
- дуже замкнена і не активна;
- легко відволікається, має проблеми з фокусуванням на одній діяльності довше 5 хвилин;
- не відповідає людям або реагує лише поверхово;
- не може відрізнити реальність від вигадки;
- не грає в різні ігри та не бере участі в заходах;
- не може назвати свої ім’я та прізвище;
- не правильно використовує множину або минулий час;
- не розповідає про те, чим займалася протягом дня;
- не малює;
- не може самостійно чистити зуби, мити та витирати руки або роздягатися;
- втрачає навички, які набула раніше.
Розкажіть лікарю або медсестрі вашої дитини, якщо ви помітите будь-яку з цих ознак можливої затримки розвитку для цього віку, та попросіть їх зробити скринінг розвитку малюка.
Бажаємо здоров’я та вам і вашим діткам!