5/5

Показники нормального розвитку дитини 3-5 років

12593

Продовжуємо публікувати показники розвитку дитини, розроблені фахівцями Центру США з контролю та профілактики захворювань. Нагадаємо, показники розвитку — це те, що більшість дітей можуть робити в певному віці. При відвідуванні лікаря автори радять взяти з собою цю інформацію і поговорити з педіатром про те, чого досяг малюк, і про те, що він має ще досягти.

У сьогоднішній статті ми розглянемо показники розвитку дітей віком 3-5 років.
А в попередньому нашому матеріалі ви можете переглянути орієнтовні норми розвитку для малюків — 2-9 місяців та 1-2 років.

Що роблять більшість дітей, коли їм виповнюється 3 роки?

Показники нормального розвитку дитини 3-5 років - Learning.ua

У сфері моторного та фізичного розвитку:

  • добре піднімаються/вилазять по драбинці;
  • легко бігають;
  • їздять на триколісному велосипеді;
  • ходять вгору і вниз по сходах, ставлячи одну ногу на кожну сходинку.

У соціальній та емоційній сферах:

  • копіюють дорослих та друзів;
  • показують прихильність до друзів без підказки;
  • можуть дотримуватися черги під час гри;
  • проявляють стурбованість, коли плаче друг;
  • розуміють ідею «моє» і «його» або «її»;
  • показують широкий спектр емоцій;
  • легко розлучаються з мамою і татом;
  • можуть засмутитися через серйозні зміни в розпорядку дня;
  • самостійно одягаються та роздягаються.

У сфері мовлення та спілкування:

  • виконують інструкції з 2 або 3 кроками дій, наприклад, «Пересип печиво з контейнера на тарілку, а потім випий води»;
  • можуть назвати найбільш знайомі речі (цеглинка, книга, маркер, телефон, взуття, футболка, ножиці тощо);
  • розуміють слова «у», «на» і «під» (виконують інструкції, пов’язані з ними);
  • називають ім’я, вік та стать;
  • можуть назвати ім’я друга;
  • говорять слова «я», «мені», «ми», «ви» та деякі множини (автомобілі, собаки, кішки);
  • говорять досить добре (незнайомі люди або діти можуть зрозуміти більшу частину сказаного);
  • підтримують розмову, використовуючи від 2 до 3 речень.

У пізнавальній сфері (навчання, мислення, вирішення проблем):

  • можуть діяти з іграшками з кнопками, важелями та рухомими деталями;
  • грають в сюжетно-рольові ігри з ляльками, тваринами та людьми;
  • складають пазли з 3 або 4 частин;
  • розуміють, що означає «два»;
  • копіюють коло олівцем або крейдою;
  • перегортають сторінки книги по одній;
  • будують башти більше, ніж з 6 цеглинок;
  • закручують і відкручують кришки банок або повертають дверну ручку.

Відзначте показники розвитку, які ви бачите у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 4 роки. На плановий огляд у педіатра радимо взяти цю інформацію і поговорити про показники, яких досягла ваша дитина, і про те, які з них вона має досягти.

Коли варто звернутися до фахівців?

Спеціалісти Центру США з контролю та профілактики захворювань рекомендують поговорити з лікарем, якщо ваша дитина:

  • багато падає або має проблеми з ходінням по східцях;
  • має рясне слиновиділення або дуже незрозумілу мову;
  • не може використовувати прості іграшки (наприклад, дошки з кілочками, прості пазли, іграшки з заводною ручкою);
  • не говорить реченнями;
  • не розуміє прості інструкції;
  • не грає удавано (вигадуючи сюжет з уяви);
  • не хоче грати з іншими дітьми або з іграшками;
  • не встановлює контакту очима;
  • втрачає навички, які вже мала.

Повідомте лікаря або медсестру вашої дитини, якщо ви помітите будь-яку з цих ознак можливої ​​затримки розвитку для цього віку, та попросіть їх зробити скринінг розвитку малюка.

Що роблять більшість дітей, коли їм виповнюється 4 роки?

Показники нормального розвитку дитини 3-5 років - Learning.ua

У сфері моторного та фізичного розвитку:

  • стрибають і тримаються на одній нозі до 2-х секунд;
  • добре ловлять м’яч (більшість спроб є успішними);
  • можуть наливати напої, перемішувати, різати (в присутності дорослого) власну їжу.

У соціальній та емоційній сферах:

  • отримують задоволення від нових ігор, речей, занять;
  • грають у «мам» і «тат»;
  • стають все більш креативними в іграх;
  • надають перевагу спільним іграм з іншими дітьми, ніж наодинці;
  • можуть співпрацювати з іншими дітьми;
  • часто не можуть відрізнити реальність від вигадки;
  • розповідають про те, що їм подобається і що цікавить.

У сфері мовлення та спілкування:

  • знають деякі основні правила граматики, наприклад, правильно використовують займенники «він» і «вона»;
  • співають короткі пісні і розповідають невеликі вірші напам’ять;
  • розповідають історії;
  • можуть назвати своє ім’я та прізвище.

У пізнавальній сфері (навчання, мислення, вирішення проблем):

  • називають деякі кольори і цифри;
  • розуміють ідею рахунку;
  • починають орієнтуватися в часі (розуміють поняття «день-ніч» тощо);
  • пам’ятають частини історії (казки);
  • розуміють значення слів «однакові» та «різні»;
  • малюють людину з 2-4 частин тіла;
  • вміють користуватися ножицями;
  • можуть скопіювати деякі великі букви;
  • грають у настільні ігри;
  • повідомляють, що, на їхню думку, відбудеться далі в книзі.

Відзначте показники розвитку, які ви бачите у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 5 років. На плановий огляд у педіатра радимо взяти цю інформацію і поговорити про показники, яких досягла ваша дитина, і про те, які з них вона має досягти.

Коли варто звернутися до фахівців?

Спеціалісти Центру США з контролю та профілактики захворювань рекомендують поговорити з лікарем, якщо ваша дитина:

  • не може стрибати;
  • має проблеми з письмом;
  • не проявляє інтересу до інтерактивних або сюжетно-рольових ігор;
  • ігнорує інших дітей або не реагує на людей за межами сім’ї;
  • опирається одяганню, сну і використанню туалета;
  • не може переказати улюблену історію;
  • не може виконати 3-крокову інструкцію;
  • не розуміє поняття «однакові» і «різні»;
  • не використовує «я» і «ти» правильно;
  • розмовляє нечітко;
  • втрачає навички, які набула раніше.

Розкажіть лікарю або медсестрі вашої дитини, якщо ви помітите будь-яку з цих ознак можливої ​​затримки розвитку для цього віку, та попросіть їх зробити скринінг розвитку малюка.

Що роблять більшість дітей, коли їм виповнюється 5 років?

Показники нормального розвитку дитини 3-5 років - Learning.ua

У сфері моторного та фізичного розвитку:

  • стоять на одній нозі 10 секунд і довше;
  • можуть робити перекид через голову;
  • підстрибують на одній нозі і можуть бігти підстрибом;
  • використовують ложку і виделку під час їжі, а іноді і ножа;
  • можуть самостійно ходити в туалет;
  • самостійно гойдаються на гойдалках і лазять по вертикальних опорах вгору-вниз.

У соціальній та емоційній сферах:

  • хочуть зробити приємне друзям;
  • частіше погоджуються дотримуватися правил;
  • люблять, співати, танцювати і грати на сцені;
  • хочуть бути схожим на друзів;
  • знають різницю між хлопчиками і дівчатами;
  • можуть відрізнити реальність від вигадки;
  • проявляють більше незалежності (наприклад, можуть самостійно відвідати сусідів), хоча контроль дорослого все ще необхідний;
  • іноді бувають дуже вимогливими, а іноді — досить поступливими.

У сфері мовлення і спілкування:

  • розмовляють дуже чітко;
  • можуть розповісти просту історію, використовуючи цілі речення;
  • використовують майбутній час, наприклад, «мама прийде»;
  • називають своє ім’я та адресу.

У пізнавальній сфері (навчання, мислення, вирішення проблем):

  • рахують 10 і більше речей;
  • можуть намалювати людину щонайменше з 6 частин тіла;
  • можуть писати деякі букви чи цифри;
  • копіюють трикутник та інші геометричні фігури;
  • знають про значення повсякденних речей, таких як гроші, їжа.

Відзначте показники розвитку, які ви бачите у своєї дитини, перш ніж їй виповниться 6 років. На плановий огляд у педіатра радимо взяти цю інформацію і поговорити про показники, яких досягла ваша дитина, і про те, які з них вона має досягти.

Коли варто звернутися до фахівців?

Спеціалісти Центру США з контролю та профілактики захворювань рекомендують поговорити з лікарем, якщо ваша дитина:

  • не проявляє широкого спектру емоцій;
  • часто проявляє крайнощі в поведінці (занадто багато страхів, агресії, сором’язливості або суму);
  • дуже замкнена і не активна;
  • легко відволікається, має проблеми з фокусуванням на одній діяльності довше 5 хвилин;
  • не відповідає людям або реагує лише поверхово;
  • не може відрізнити реальність від вигадки;
  • не грає в різні ігри та не бере участі в заходах;
  • не може назвати свої ім’я та прізвище;
  • не правильно використовує множину або минулий час;
  • не розповідає про те, чим займалася протягом дня;
  • не малює;
  • не може самостійно чистити зуби, мити та витирати руки або роздягатися;
  • втрачає навички, які набула раніше.

Розкажіть лікарю або медсестрі вашої дитини, якщо ви помітите будь-яку з цих ознак можливої ​​затримки розвитку для цього віку, та попросіть їх зробити скринінг розвитку малюка.

Бажаємо здоров’я та вам і вашим діткам!

Теги
Ваша оцінка
Коментарі
Наступні статті
Як вирізати гарбуз на Гелловін: покрокова інструкція та 7 ...

Як вирізати гарбуз на Гелловін: покрокова інструкція та 7 ...

22 Жовтня 2025
Вирізання гарбуза на Гелловін — це не лише святкова традиція, а й чудова можливість провести час разом із дитиною. ...
Канікули в Україні 2025–2026 — шкільний календар

Канікули в Україні 2025–2026 — шкільний календар

16 Жовтня 2025
Дізнайтеся, коли школярі відпочиватимуть у 2025–2026 навчальному році. У статті зібрано рекомендовані періоди ...
8 конкурсів для учнів, студентів та педагогів з дедлайном ...

8 конкурсів для учнів, студентів та педагогів з дедлайном ...

14 Жовтня 2025
До кінця 2025 року є можливість взяти участь у багатьох цікавих заходах та конкурсах. В нашому списку конкурси ...
Підпишіться на наші новини