Важко переоцінити роль органів чуття (зір, слух, смак, нюх, дотик) у нашому житті. За допомогою сенсорних відчуттів дитина дізнається про власне тіло та навколишній світ. Однак, психологи та педагоги відзначають, що сучасні діти часто не отримують необхідної кількості стимулів, які можуть забезпечити
розвиток і психічне здоров’я.
Тому дуже важливо створювати середовище, яке дає можливість контактувати з різними предметами, вивчати їх, експериментувати з ними: розглядати, брати в руки, відчувати їх на дотик, смак тощо. Тож у сьогоднішній статті ми підготували професійні поради для розвитку сенсорних навичок дітей 3-6 років від фахівців у сфері психології та педагогіки — команди UNICEF Ukraine, Всеукраїнського фонду «Крок за кроком» та відомого українського психолога Світлани Ройз.
- Інші їхні рекомендації щодо розвитку важливих навичок у дошкільнят можна знайти на платформі «НУМО».
Як розвинути навичку сенсорного розвитку дошкільника?
Наводимо 10 поступових кроків (сходинок) до розвитку навички:
1 СХОДИНКА — Дитина виявляє інтерес до нового (предметів, об’єктів природи, людей, самої себе)
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Як реагують діти, коли ви їм розповідаєте про щось нове?
- Як ви дізнаєтеся, що дитині це цікаво?
- Як краще викликати й підтримувати інтерес дитини до чогось нового?
- Чи цікавиться моя дитина чимось новим?
- Чи прагне щось досліджувати?
Ідеї для розмови:
Можна розповісти дитині історію з власного досвіду. Наприклад: «У дитинстві я любив бігати під дощем і дивитися на небо, намагаючись зрозуміти, звідки він падає. Якось ми з татом разом бігали під дощем, а потім він розповів мені дуже цікаву історію...».
Ігри:
Разом прикладайте долоню до різних поверхонь: столу, батареї, тканини тощо, щоб дитина відчула на дотик різні матеріали.
- Ставте запитання: «Що ти відчуваєш?», «На що схожий цей дотик?» (Називайте різні стани або емоції).
2 СХОДИНКА — Дитина розрізняє звуки живої та неживої природи (голоси батьків, голоси птахів, шум машин, дощу, високі й низькі звуки)
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Моя дитина не лякається гучних звуків?
- Як краще розвивати в дитини навичку розрізнення звуків?
Ідеї для розмови:
Розкажіть власну історію. Наприклад, як ви були на річці й слухали співи птахів, дзюрчання води, а десь далеко було чути шум машин та інші звуки.
Ігри:
- «Відгадай звук із заплющеними очима». Підготуйте матеріали, що створюють шуми (шурхіт зім’ятого паперу, переливання води, шум дощу, спів пташок (аудіозапис)).
- Простукайте ложкою по чашці ритм улюбленої пісні.
- Використовуйте в мовленні більше прикметників для опису звучання (гучний, тихий, дзвінкий), дієслів (шурхотить, шепоче) тощо.
- «Перевтілення». Спробуйте разом з дитиною перетворитися на різних тварин і явища природи, вимовляючи відповідні звуки.
3 СХОДИНКА — Дитина розрізняє предмети (за кольором, формою,
розміром), рідину за температурою (холодний, теплий, гарячий) і за смаком
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Яка гра допоможе дитині навчитися розрізняти предмети за кольором, формою, розміром або рідини за температурою та смаком?
Ідеї для розмови:
Можна розповісти дитині історію з власного досвіду. Наприклад, про те, як ви з бабусею грали в гру «Вгадай смак», по черзі куштуючи наосліп яблука, сливи, морозиво, варення тощо.
Ігри:
- Гра «Вгадай смак».
- Гра «Доторкнися до...». Називаєте якусь властивість (пухнастий, гладенький, круглий, квадратний, холодний, теплий тощо), а дитина шукає довкола предмети з такою самою властивістю.
- Пробуйте провести досліди з дитиною. Наприклад, з’ясуйте, у якій воді — холодній чи теплій — швидше розчиниться цукор?
- Гра «Дощик на долоньках» (навчає розрізняти інтенсивність дотиків). Дитина із заплющеними очима простягає долоньки, а дорослий торкається їх пальцями, зображуючи дощик (чергує слабенький дощик і зливу тощо).
4 СХОДИНКА — Дитина відчуває своє тіло та керує ним
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Наскільки скоординованими є рухи моєї дитини?
- Чи може вона зберігати одну позу, коли слухає вас?
- Що б ви порадили для покращення координації рухів?
Ідеї для розмови:
Розкажіть власну історію. Наприклад, як ви вчилися розгойдуватися на гойдалці. Спочатку просили дорослих погойдати, але потім відчули, як це можна робити самостійно.
Ігри:
- Крокуйте з дитиною по бордюру (уявному місточку).
- Зробіть з подушок тунель і спробуйте проповзти по ньому.
- Утримуйте на голові книжку.
5 СХОДИНКА — Дитина розрізняє предмети за масою (повний, порожній, легкий, важкий тощо)
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Що допомагає дітям зрозуміти, що таке «легкий», «важкий» тощо?
- Яку гру можна провести вдома?
Ідеї для розмови:
Можна розповісти дитині історію з власного досвіду. Наприклад: «У дитинстві ми з дідусем назбирали повне відро яблук, і я не змогла його підняти. Дідусь сказав: „Діткам не слід піднімати важке“. Він дав мені маленьке відерце, яке я охоче наповнила яблуками й потім висипала в ящик».
Ігри:
1) Фокус із ємністю з водою. Ви накриваєте ємність, а дитина відгадує, порожня вона чи наповнена.
2) Дослідження:
- Запитайте дитину: «Як ти думаєш, що легше — пір’їнка чи подушка?» (покажіть їх). Або «Слон чи мурашка?».
- Запропонуйте дитині порівняти вагу двох книжок, однакових за форматом, але різних за вагою (або порівнюйте інші пари предметів).
6 СХОДИНКА — Дитина відтворює послідовність дій: виконує більш як 3 послідовні дії в знайомих видах діяльності (щоденні плани, ігри тощо)
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Що може допомогти дитині засвоїти послідовність дій (режим дня, підготовка до сну тощо)?
Ідеї для розмови:
Розкажіть власну історію про послідовність дій. Наприклад, як ви з мамою вчилися мити руки. Мама показала, що спочатку треба змочити руки, потім намилити, потерти й змити водою. А далі ви веселилися й робили мильні бульбашки.
Ігри:
- Разом накрийте на стіл або приготуйте їжу за рецептом. Нехай дитина керує процесом, а ви за потреби нагадаєте послідовність.
- Обіграйте в історії послідовність дій. Наприклад, як чистити зуби.
- Намалюйте разом ваш план на день.
- Гра «Вчений і робот». Вчений називає дії, які має виконати робот, даючи точні інструкції. Потім поміняйтеся ролями.
7 СХОДИНКА — Дитина підбирає набір предметів відповідно до їхньої функції та назви (наприклад, об’єднує об’єкти транспорту в одну групу, іграшкових тварин — в іншу)
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи може моя дитина самостійно розкласти різні речі на визначені для зберігання місця?
- Що їй у цьому допомагає?
Ідеї для розмови:
Можна розповісти дитині історію з власного досвіду. Наприклад, як ви приїхали з відпочинку й разом з мамою розбирали валізу, сортуючи різні речі.
Ігри:
- Пограйте в ігри на сортування (ґудзики, шкарпетки тощо).
- Відвідуючи магазин, запропонуйте дитині спостерігати за назвами відділів: іграшки, хліб, молоко, господарські товари.
8 СХОДИНКА — Дитина здійснює сортування предметів: розставляє предмети від найменшого до найбільшого, помічає помилки при сортуванні, вставляє новий предмет у серію предметів відповідним чином
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи вдається моїй дитині сортувати предмети за розміром?
- Що найбільше їй подобається сортувати?
- Як ви думаєте: моя дитина орієнтується в розмірах речей?
Ідеї для розмови:
Розкажіть про те, як ви любили в дитинстві вимірювати свій зріст, а потім роздивлятися позначки від найнижчої до найвищої. Або розкажіть, як у дитинстві мірялися зростом, щоб зрозуміти, кому буде легше дістати м’яч, який закинули на дерево.
Ігри:
1) Ігри на виправлення помилок: розташуйте всі предмети, крім одного, за розміром. Дитина має побачити, що не так.
2) Запропонуйте розставити каструлі в порядку збільшення розміру.
3) Гра «Більше — менше». Спостерігайте за деревами, машинами, калюжами, хмарами. Визначайте, яка хмара більша.
9 СХОДИНКА — Дитина розуміє основні просторові взаємозв’язки — розуміє слова, що означають розташування та напрямок, виконуючи вказівки («Поклади, будь ласка, книжку на стіл»). Правильно використовує слова, що означають розташування чи напрямок.
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Як навчити дитину орієнтуватися в просторі?
- Чи використовує моя дитина прийменники та прислівники у своєму мовленні?
Ідеї для розмови:
Можна розповісти дитині історію з власного досвіду. Наприклад, як ви вчилися їздити на велосипеді й намагалися запам’ятати «ліворуч», «праворуч». Що вам допомогло це засвоїти?
Ігри:
- Разом зробіть паперовий човен, який дитина, дмухаючи, переміщуватиме по ванній. Дорослий задає напрямок (уперед, ліворуч, праворуч).
- Пограйте в робота. Робот має йти праворуч, коли ви торкаєтеся його правої руки. Домовтеся, які частини тіла відповідатимуть за той чи інший напрямок руху (торкаються до лоба — треба йти вперед). Так ви відпрацюєте просторові зв’язки й допоможете дитині засвоїти напрямки руху (прислівники).
10 СХОДИНКА — Дитина класифікує предмети відповідно до кольору, форми, розміру тощо (наприклад, групує всі червоні автомобілі разом).
А також:
- Класифікує предмети у дві чи більше підгруп відповідно до кольору, форми, розміру тощо й називає групи.
- Знаходить один предмет у групі, який не відповідає цій групі, і коментує (четвертий зайвий)
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Як ви вважаєте, чи виходить у моєї дитини класифікувати групи предметів і називати їх узагальнювальним словом?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, як ви з мамою розкладали речі в шафі. Ви складали свої речі: окремо шкарпетки, окремо футболки тощо.
Ігри:
1) Знайдіть навколо 3 предмети червоного кольору.
2) Гра «Знайди зайве». Покладіть в один ряд предмети одного кольору, а окремо — зайвий.
3) Гуляючи на вулиці, запропонуйте дитині шукати лише круглі предмети, а потім — предмети іншої форми або, наприклад, машини лише червоного кольору.
Бажаємо успіхів на шляху опанування цієї важливої навички! До слова, у цьому вам можуть допомогти ігри з таких наших статей: