Дітям будь-якого віку подобаються досліди та експерименти. Адже в процесі їхнього виконання вони можуть самостійно перевірити слова вчителя чи вихователя, висунути власні гіпотези й сформулювати висновки. Крім того, знання, отримані в процесі практичної діяльності, набагато краще засвоюються дитиною.

Тому в сьогоднішній статті ми підготували цікаві прості досліди для найменших діток, які рекомендує Міністерство освіти і науки України. Їх можуть проводити педагоги та батьки під час прогулянки з дитиною.

Відзначимо, що усі досліди поділено за тематичними блоками.

1) Тема «Сонце»

1 дослід
Мета: показати рух сонця по небу.
Матеріал: вертикальний предмет (стовп, дерево), крейда.
Умови проведення досліду: літо, сонячний день.
Хід досліду:
Уранці визначити місцезнаходження сонця на небі за певними орієнтирами (будинки, дерева тощо) і накреслити крейдою тінь від котрогось з них. Повторити опівдні та ввечері.

2 дослід
Мета: показати залежність між висотою стояння сонця та кількістю його тепла.
Матеріал: природні об’єкти; металеві предмети, розміщені на подвір’ї.
Умови: весна, літо, рання осінь, сонячний день.
Хід досліду:
Визначити висоту стояння сонця (за певними орієнтирами) та відчути на дотик температуру води, піску, різних предметів уранці, опівдні та ввечері. З’ясувати залежність між висотою стояння сонця (проміння йде збоку чи прямо — як у ліхтарика) та кількістю його тепла.

2) Тема «Повітря»

Які досліди можна продемонструвати дітям на прогулянці - Learning.ua

1 дослід
Мета: навчити розрізняти якісний стан повітря.
Умови: весняний або літній день.
Хід досліду:

Висновок: чисте повітря прозоре, має приємний запах або не має жодного запаху. Забруднене повітря — непрозоре, воно може мати неприємний запах. Дихати бажано чистим повітрям.

2 дослід
Мета: продемонструвати потребу у повітрі людей
Хід досліду:
Запропонувати дітям на короткий час затулити носа й рота рукою, а потім глибоко вдихнути повітря та відчути, як це приємно. Покласти руки на груди й відчути, як вони ритмічно рухаються під час дихання.

3) Тема «Вода»

Які досліди можна продемонструвати дітям на прогулянці - Learning.ua

1 дослід
Мета: продемонструвати нагрівання води сонячним промінням і випаровування її.
Матеріал: пласкі мисочки з водою.
Умови: літо, сонячний день.
Хід досліду:
Вранці виставити на дворі дві мисочки з водою: одну — на сонці, іншу — в затінку. Порівняти температуру та кількість води вранці та надвечір.

2 дослід
Мета: продемонструвати перетворення води в різні стани: з твердого в рідину і навпаки.
Матеріал: прозора склянка, лід.
Умови: зима, морозний день.
Хід досліду:
Розглянути шматок льоду, покласти його в склянку й занести до приміщення. Коли розтане, знову винести на холод.
Висновок: у холоді вода перетворюється на лід, а в теплі знову стає водою. Лід, сніг — це різні стани води.

3 дослід
Мета: показати властивості снігу.
Матеріал: дві невеликі металеві або пластмасові банки з покришками, наповнені водою однакової температури.
Умови: зима, морозний день.
Хід досліду:
Виставити одну банку з водою на відкритій місцині, а другу присипати снігом.
За годину порівняти воду в обох банках.
Висновок: сніг зберігає тепло.

4) Тема «Ґрунт»

Мета: навчити дітей розрізняти вологу та суху землю.
Матеріал: добре зволожена і суха земля.
Умови: літо — подвір’я, зима — куточок природи.
Хід досліду:
Запропонувати дітям взяти в руки дві жмені землі — мокрої та сухої — і стиснути кулаки.
Висновок: волога земля м’яка, зліплюється в грудку, з неї можна витиснути воду. Суха земля тверда, при здавлюванні розсипається.

5) Тема «Явища природи»

Мета: продемонструвати утворення веселки.
Матеріал: шланг для поливання, тригранна скляна призма.
Умови: літо, сонячний день.
Хід досліду:
Спрямувати високо вгору дрібні розсіяні струмені води. Сонячне проміння, проходячи крізь краплі води, утворює веселку. Таке саме явище можна побачити біля водограю. На шляху сонячних променів, спрямованих у вікно, поставити тригранну скляну призму. На протилежній стіні з’явиться смугаста «зебра».

6) Тема «Пісок»

Які досліди можна продемонструвати дітям на прогулянці - Learning.ua

Мета: розширити та поглибити уявлення дітей про пісок — сипкий, вологий (з вологого піску можна ліпити, пісок стає вологим, якщо його полити, після дощу, вранці від роси); розвивати допитливість, бажання пізнавати взаємозалежності у стані речей під час їх взаємодії.

1 дослід
Хід досліду:
Кожній дитині запропонувати взяти трішки сухого піску, покласти на долоні й розтерти. Поставити дітям питання:

2 дослід
Хід досліду:
Взяти трішки сухого піску й з висоти піднятої руки висипати його на дощечку для ліплення. Що сталося з піском? Чому? Чому на майданчику пісок розсипався по всій ділянці? Сухий пісок — сипкий.

3 дослід
Хід досліду:

Кожен насипає гірку піску на дощечку і змочує водою. Пісок ліпиться? Чому? А глина? Висновки діти роблять самостійно.

7) Тема «Сніг»

Які досліди можна продемонструвати дітям на прогулянці - Learning.ua

Мета: вчити дітей розрізняти і називати ознаки снігу (білий, холодний, може бути пухким, розсипчастим, у разі перенесення у приміщення сніг перетворюється на чисту або брудну воду, а вода надворі — на лід); розвивати здатність встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати спостережливість.

1 дослід
Мета: ознайомити дітей з кольором снігу та його відтінками.
Хід досліду:
Сніг взяти з кількох місць на вулиці. Уточнення кольору снігу провести через порівняння за кольором відомих дітям предметів (аркуш паперу, біла фарба, дитячий одяг, посуд тощо). Висновок діти роблять самостійно.

2 дослід
Мета
: сприяти усвідомленню того, що сніг — холодний.
Хід досліду:
Порекомендуйте дітям винести в посудині воду різної температури і поставити у сніг. Спостерігаючи за змінами снігу навколо посудини (від тепла сніг тане і перетворюється на воду) і температурою води в посудині (за короткий час вода охолоджується від холодного снігу), діти роблять висновок про цю властивість снігу.
Для закріплення знань провести такі досліди:

3 дослід
Мета: вчити дітей, що сніг буває пухким і розсипчастим. Цю властивість снігу діти бачать під час активної діяльності — виготовлення фігур зі снігу та під час ходьби на лижах.
Хід досліду:
3 пухкого снігу доцільно порекомендувати дітям зліпити снігову бабу, фортецю, колобок, сніжки, казковий міст. З’ясувати, чому по пухкому снігу не можна ходити на лижах; вслухатись у звуки, під час наступання на нього.

До усвідомлення того, що сніг розсипчастий, дітей підводять:

8) Тема «Лід»

Які досліди можна продемонструвати дітям на прогулянці - Learning.ua

Мета: продовжувати розширювати знання про деякі властивості води (від замерзання вона перетворюється на лід; він холодний, слизький; від нагрівання
перетворюється на воду); розвивати спостережливість, допитливість.

1 дослід
Мета: дослідити властивості льоду (твердий, слизький).
Хід досліду:
Те, що лід — слизький, можна продемонструвати, пропонуючи дітям ковзати по льодяних доріжках з допомогою дорослого. Tвepдість перевіряємо, обстежуючи льодяну бурульку або кульку на дотик, ударяючи по них будь-яким предметом. Падаючи з висоти, бурулька розбивається на дрібні кристалики, занурюється у пухкий сніг.

2 дослід
Мета
: показати дитині, що лід утворюється від замерзання води, і, нагріваючись, перетворюється на воду.
Хід досліду:
Засвоєнню цієї ознаки сприяє утворення льоду з води різного кольору — колір води визначає колір льоду; різної форми — форма посудини визначає форму води, льоду. Якщо лід перенести в приміщення, від нагрівання він стане водою; під час відлиги льодяні бурульки тануть під сонячним промінням.

Бажаємо гарних та пізнавальних прогулянок!