Батьки завжди намагаються захистити своїх дітей від небезпечного і травмувального досвіду. Але ми не можемо бути певні на 100%, що нас чи наших дітей оминуть надзвичайні ситуації. Ми живемо у світі, де, на жаль, трапляються пожежі, ДТП, вибухи, природні катастрофи, епідемії та військові дії. І наше завдання — підготувати дітей до такого досвіду, навчити їх, як діяти в кожній конкретній ситуації і куди звертатися по допомогу.

Тож у сьогоднішньому матеріалі ми підготували поради психолога щодо підготовки дітей до можливих надзвичайних ситуацій, якими вона поділилася в ілюстрованій методичці «Супергерої безпеки» та матеріалі для сайту НУШ.

Як розмовляти з дітьми про надзвичайні ситуації?

Як підготувати дітей до надзвичайних ситуацій: поради психолога Світлани Ройз - Learning.ua

Світлана Ройз радить:

1) Почати розмову, коли вся сім’я збереться разом. Психолог пропонує сісти в коло, щоб усі бачили одне одного й були включені в розмову, а увага рівномірно розподілялася між усіма членами сім’ї.

2) Наголосити дітям, що ви говорите про безпеку не тому, що має статися щось небезпечне, а щоб «тренувати «м’яз безпеки». Це потрібно для того, щоб відчувати свою силу в будь-якій складній ситуації й почуватися захищеними.

3) Говорити спокійно та повільно, спостерігаючи, як змінюються поза та реакції дітей.

4) Дати можливість дітям якось відреагувати на сказане.

5) Щоб розмова не лякала, можна призначити дітей «супергероями безпеки».

6) Після цього варто легітимізувати страх дитини і сказати:

Що варто розповісти дітям та у якій формі?

Як підготувати дітей до надзвичайних ситуацій: поради психолога Світлани Ройз - Learning.ua

Світлана Ройз пропонує подавати інформацію дітям за таким алгоритмом:

1) Розповісти теорію і пояснити, навіщо це знати.
2) Залучити до гри — тренування.
3) Закріпити знання в тренувальній дії.

Психолог зауважує, що кожен з цих етапів можна розділити на частини. Та необхідно пам’ятати, що розмова і гра з дитиною 5 років має тривати до 15-20 хвилин.

1 ЕТАП — РОЗПОВІДАЄМО ПРО БЕЗПЕКУ

Насамперед у дитини будь-якого віку Світлана Ройз рекомендує запитати, що таке безпека.

2 ЕТАП — ЗАЛУЧАЄМО ДО ГРИ

Нижче подамо рекомендовані теми залежно від віку дитини.

1) Діти від 3 років, тема «Як ми можемо подбати про безпеку»

З дітьми від 3 років Світлана Ройз радить грати у супергероїв безпеки. Ми нагадуємо дитині, що ми:

Якщо раптом відбувається щось несподіване, те, що не залежить від нас, — пожежа, хвороба, землетрус, військові дії, діти також мають знати, що робити. Психолог рекомендує обговорити з дітьми, що для цього:

Пояснити дитині, що під час надзвичайних ситуацій вмикають сирени: щоб сповістити людей про небезпеку. Вона спеціально лунає дуже гучно, щоб усі почули та відреагували (психолог радить спробувати видати найгучніший та найнеприємніший звук).

2) Діти від 4 років, тема «Безпечний будинок»

З дітьми від 4 років Світлана Ройз рекомендує перевірити, наскільки захищений простір у будинку. Так, ви можете разом з дитиною:

Варто також поміркувати з дитиною про захищений простір у будинку чи на вулиці. Треба точно знати, де це місце, чи нічого не заважає до нього дістатися, чи закріплені речі, меблі.

3) Діти від 4 років, тема «Валізка безпеки»

Щоб зняти тривогу, психолог пропонує замінити назву «тривожна валізка» на «валізка безпеки». У ній має бути зібрано найважливіше, те, що може стати в нагоді під час будь-яких ситуацій.

а) Спочатку треба розповісти дитині, що ми покладемо у валізу та навіщо.

Так, у методичці ізраїльської служби тилу рекомендують:

б) Далі за кожним членом сім’ї варто закріпити, що він/вона робитиме в надзвичайній ситуації, коли буде «супергероєм безпеки».

в) Після цього можна разом проговорити план дій у різних ситуаціях: що робити, якщо застрягли в ліфті, коли відчуваємо запах гару чи коли хтось занедужує. Наприклад:

В методичці ізраїльської служби тилу також зазначають, що треба розповісти дітям про місця, в яких заборонено перебувати під час надзвичайної ситуації (біля важких речей, вікон та скляних предметів, у ліфті).

4) Діти 7-8 років

Згідно з методичкою з надзвичайних ситуацій ізраїльської служби тилу, з дитиною з 7–8 років треба говорити про:

Також дітям із 7 років варто пояснити, як перекрити газ і воду.

3 ЕТАП — ЗАКРІПЛЮЄМО ЗНАННЯ В ДІЇ

Як підготувати дітей до надзвичайних ситуацій: поради психолога Світлани Ройз - Learning.ua

З дитиною з 3 років Світлана Ройз пропонує закріплювати знання так:

1) Ходити по дому і досліджувати, що потрібно сховати в шафу, чи добре закріплені стелажі та полиці, чи не впаде ваза та інше.

2) Подавати сигнал та імітувати, що треба робити в такому випадку. Спочатку звуки мають бути тихі чи смішні, поступово їх треба робити гучнішими (пожежа, землетрус, сигнал тривоги). Діти самі можуть сигналізувати гучним і неприємним звуком.

3) Далі треба зібрати валізку безпеки, піти до безпечного місця, яке обрали.

4) Важливо, щоб дорослий підтримував дітей, підказував, що потрібно робити (взяти ліхтарик, телефон, узяти за руку дорослого, перевірити, чи вимкнене світло, та інше), наголошував на тому, що дитині вдається, не квапив.

5) Дія має закріплюватися у відчутті безпеки. Тож після того, як усі «врятувалися», важливо сказати: «Ми в безпеці! Ми разом! Ми всі— супергерої».

Як привчити дітей до звуку тривожної сирени?

Алгоритм розмови, який пропонує психолог:

1)

2)

3)

4)

Світлана зауважує: коли ми видаємо неприємні й гучні звуки, нам стає смішно і ми знімаємо напруження з розмови.

А ми сподіваємося, що жодній дитині не доведеться застосовувати ці знання на практиці.