Ми продовжуємо публікувати цікаві прості досліди для дошкільників, які рекомендує Міністерство освіти і науки України. У першій частині матеріалу ми виділили досліди, які батьки та педагоги можуть продемонструвати на прогулянці.

А сьогодні пропонуємо добірку дослідів, які дорослі можуть провести у приміщенні — вдома чи в садочку.

1) Тема «Сонце»

Які досліди можна показати дошкільникам вдома (у дитячому садочку)? - Learning.ua

1 дослід
Мета
: показати залежність між висотою стояння сонця та кількістю його тепла.
Матеріал: ліхтарик.
Умови: затемнене приміщення.
Хід досліду:
Спрямувати світло ліхтарика на руку дитини під певним кутом, потримати 20-30 секунд, потім спрямувати світло вертикально до руки. 3апитати дитину, коли було більш тепло.

2) Тема «Повітря»

1 дослід
Мета
: продемонструвати наявність повітря навколо нас, у воді.
Умови: звичайне приміщення.
Хід досліду:

3) Тема «Вода»

1 дослід
Мета
: навчити розрізняти стан води (холодна, тепла, гаряча, чиста, забруднена).
Матеріал: три склянки з водою різної температури, дві прозорі банки з чистою та забрудненою водою (можна вкинути у банку грудочку землі).
Умови: звичайне приміщення за будь-якої пори року.
Хід досліду:
А) Розглянути з дітьми три однакові склянки з водою. Запитати: чи однакова вода в них? (Так, зовні однакова). Запропонувати по черзі відчути на дотик. З’ясувати, яка температура води у склянках, як використовують різну воду.
Б) Розглянути дві банки з водою. Запитати: чим вони відрізняються? Показати дітям, що крізь забруднену воду погано видно предмети. Підкреслити, що чиста вода — прозора, не має ні запаху, ні кольору.

2 дослід
Мета
: продемонструвати перетворення води у газоподібний стан.
Матеріал: спиртівка, сірники, прозора колба з водою, невеличка покришка з будь-якої посудини.
Умови: звичайне приміщення, обов’язково дотримуйтеся правил безпеки.
Хід досліду:
Незначну кількість води у прозорій колбі довести до кипіння. Потримати покришку над колбою й розглянути з дітьми краплі на ній. Поспостерігати за парою і за поступовим зменшенням кількості води у колбі.
Висновок:
Вода від нагрівання перетворюється у дрібні крапельки (пару) i піднімається вгору.

3 дослід
Мета
: ознайомити дітей з кольором води та її властивостями, сприяти усвідомленню того, що вода може бути чистою/брудною.
Обладнання: Для порівняння доцільно використати воду з-під водопровідного крана та дощову, наливши її у прозору посудину.
Хід досліду:
У склянку з водою покласти кілька кристаликів марганцевокислого калію. Якого кольору стала вода? Провести аналогічний дослід, додаючи інші барвники. Діти роблять висновок про зміну кольору води.

4 дослід
Мета
: ознайомити дітей з тим, що вода буває теплою і холодною; розвивати здатність встановлювати найпростіші зв’язки і взаємозалежності, спостережливість і допитливість.
Хід досліду:
А) Одну частину води нагріти у посудині, другу — залишити на столі без змін, третю — винести на холод.
Б) Порівняти температуру води, торкаючись до посудини, у яку її налито; пробуючи на смак — воду для пиття різної температури; через тактильні аналізатори — воду різної температури для миття рук і обличчя, прання лялькового одягу.

В) Запитати дітей: «Від чого залежить температура води? Чому?». Висновок діти роблять самостійно.

5 дослід

Які досліди можна показати дошкільникам вдома (у дитячому садочку)? - Learning.ua
Мета: сприяти усвідомленню того, що вода розливається, ллється, капає; розвивати здатність встановлювати найпростіші зв’язки і взаємозалежності, спостережливість і допитливість.
Хід досліду:
А) Шляхом довільних дій з предметами з гладенькою поверхнею (великою тарілкою, тацею, іншим посудом, столом для ігор з водою і піском) дорослий демонструє властивість води поширюватися в різних напрямках від місця дотику до поверхні предмета — розливатися. Вода при цьому може набувати форму плям різного розміру.
Б) Вода ллється єдиною цівкою з посуду з носиком (чайник, поливальниця, глечик) і кількома — з посуду, що має овальний або круглий отвір. Чому?

В) Вода капає, коли рухається повільно. Доцільно провести в дощову погоду спостереження, як капає вода з даху та з предметів на майданчику, з паркану.

6 дослід
Мета
: пояснити дітям, що вода — прозора
Хід досліду:
Для підведення дітей до висновку про прозорість води доцільно використати нескладний дослід: занурити у воду кілька різних предметів.

7 дослід
Мета
: продемонструвати розчинність у воді сипучих речовин; розвивати здатність встановлювати найпростіші зв’язки і взаємозалежності, спостережливість і допитливість.
Хід досліду:
Запропонувати дітям спробувати воду на смак. Вода — без смаку.
Опустити в одну склянку ложечку цукру, а в іншу — солі.

8 дослід
Мета
: допомогти засвоїти, що одні предмети плавають у воді, інші — тонуть, продемонструвати розчинність у воді сипучих речовин; розвивати здатність встановлювати найпростіші зв’язки і взаємозалежності, спостережливість і допитливість.
Хід досліду:
У прозору посудину, користуючись умовною міркою, опустити пісок, дрібні камінці, по 2-3 предмети однакової форми та об’єму, але з різного матеріалу (дерева, скла, пластмаси, паперу, тканини, воску, використовуючи послідовні дії), вчити дітей пояснювати поведінку цих предметів у воді.

Знання властивостей спостережуваних об’єктів можна закріпити з дітьми в малюнках, розповідях, читанні віршів напам’ять.

4) Тема «Ґрунт»

1 дослід
Мета
: показати властивість піску пропускати воду, а глини — утримувати її.
Матеріал: три банки — одна з піском, друга з глиною, третя — з водою.
Хід досліду:
Налити у банки з піском та глиною однакову кількість води й спостерігати, як вона просочується.
Висновок: пісок пропускає воду, а глина — ні.

5) Тема «Явища природи»

1 дослід
Мета
: продемонструвати утворення грому та блискавки.
Матеріал: два твердих камінці.
Умови: затемнене приміщення.
Хід досліду:
Потріть камінці один об одний — з’явиться звук потріскування та іскра. У спрощеному вигляді це і є грім та блискавка. Таке саме явище можна спостерігати під час розчісування волосся гребінцем.

6) Тема «Рослини»

Які досліди можна показати дошкільникам вдома (у дитячому садочку)? - Learning.ua

1 дослід
Мета
: показати значення води для росту рослин.
Матеріал: дві прозорі банки (з водою та без води), дві однакові цибулини.
Хід досліду:
Довготривале спостереження за змінами, що відбуваються з цибулинами у банках.
Висновок: для росту рослин необхідна вода.

2 дослід
Мета
: продемонструвати необхідність тепла для росту рослин.
Матеріал: дві однакові гілочки вишні (або іншого дерева), дві вази з водою.
Умови: місяці лютий, березень.
Хід досліду:
Поставити одну вазу з гілочкою в кімнаті, другу — в прохолодному місці (між рамами). Спостерігати за змінами, порівнюючи стан гілочок, порівнювати зі станом дерев на подвір’ї.

7) Тема «Тварини»

1 дослід
Мeтa
: визначити кількість корму, необхідного для акваріумних риб.
Матеріал: акваріум з рибками, корм, плаваюча годівничка, ложечка-мірка.
Хід досліду:
Зранку насипати корму в годівничку, відміряючи його міркою. Оглянути її через 15 хвилин. Якщо корму залишилося багато або ж його не залишилося зовсім, повторити дослід наступного дня. Кількість корму вважати достатньою, коли його в годівничці залишиться небагато.
Дослід повторювати два-три рази на рік.

2 дослід
Мeтa
: з’ясувати дію органів чуття тварин.
Матеріал: різні види корму (залежно від того, яка тварина задіяна в досліді).
Хід досліду:
Розкласти перед кішкою (чи іншою твариною) закриті пакетики з рибою, м’ясом, печивом, морквою. Спостерігати, до якого з них вона підійде. Пошепки покликати тварину. Спостерігати за її діями.

8) Тема «Я і природа»

1 дослід
Мeтa
: продемонструвати значення зору та функцій очей.
Матеріал: два ряди стільців (або інших предметів), цибулина, люстерко.
Хід досліду:

Пропонуємо також завітати до нашого YouTube-каналу у рубрику «Цікаві досліди Learning.ua», де Улянка щотижня проводить цікаві досліди. З нею малюки дізнаються, як творити дива вдома, і отримають їхні наукові пояснення. Так, у найновішому відео юній дослідниці вдалося зафарбувати листя пекінської капусти. Як це зробити — дівчинка пояснює під час експерименту.

Бажаємо пізнавально провести час разом з малюками!