Ми продовжуємо публікувати цікаві прості досліди для дошкільників, які рекомендує Міністерство освіти і науки України. У першій частині матеріалу ми виділили досліди, які батьки та педагоги можуть продемонструвати на прогулянці.
А сьогодні пропонуємо добірку дослідів, які дорослі можуть провести у приміщенні — вдома чи в садочку.
- Відзначимо, що усі досліди поділено за тематичними блоками.
1) Тема «Сонце»
1 дослід
Мета: показати залежність між висотою стояння сонця та кількістю його тепла.
Матеріал: ліхтарик.
Умови: затемнене приміщення.
Хід досліду:
Спрямувати світло ліхтарика на руку дитини під певним кутом, потримати 20-30 секунд, потім спрямувати світло вертикально до руки. 3апитати дитину, коли було більш тепло.
2) Тема «Повітря»
1 дослід
Мета: продемонструвати наявність повітря навколо нас, у воді.
Умови: звичайне приміщення.
Хід досліду:
- Склавши трубочкою губи, з силою втягнути повітря. Повітряний потік «звучить» і відчувається на губах.
- Увімкнути вентилятор і дати дітям відчути рух повітря.
- Опустити сухий камінець у склянку з водою. На поверхні з’являться бульбашки, наповнені повітрям.
- Перекинути порожню склянку догори дном, та, тримаючи її дуже рівно, повільно занурити у воду. Чи потрапляє до склянки вода? Чому не потрапляє?
- Подмухати на паперовий човник. Чому він рухається?
- Зважити на вагах дві повітряні кульки (одна — надута, інша — ні). Яка з них важча? Чому?
3) Тема «Вода»
1 дослід
Мета: навчити розрізняти стан води (холодна, тепла, гаряча, чиста, забруднена).
Матеріал: три склянки з водою різної температури, дві прозорі банки з чистою та забрудненою водою (можна вкинути у банку грудочку землі).
Умови: звичайне приміщення за будь-якої пори року.
Хід досліду:
А) Розглянути з дітьми три однакові склянки з водою. Запитати: чи однакова вода в них? (Так, зовні однакова). Запропонувати по черзі відчути на дотик. З’ясувати, яка температура води у склянках, як використовують різну воду.
Б) Розглянути дві банки з водою. Запитати: чим вони відрізняються? Показати дітям, що крізь забруднену воду погано видно предмети. Підкреслити, що чиста вода — прозора, не має ні запаху, ні кольору.
2 дослід
Мета: продемонструвати перетворення води у газоподібний стан.
Матеріал: спиртівка, сірники, прозора колба з водою, невеличка покришка з будь-якої посудини.
Умови: звичайне приміщення, обов’язково дотримуйтеся правил безпеки.
Хід досліду:
Незначну кількість води у прозорій колбі довести до кипіння. Потримати покришку над колбою й розглянути з дітьми краплі на ній. Поспостерігати за парою і за поступовим зменшенням кількості води у колбі.
Висновок:
Вода від нагрівання перетворюється у дрібні крапельки (пару) i піднімається вгору.
3 дослід
Мета: ознайомити дітей з кольором води та її властивостями, сприяти усвідомленню того, що вода може бути чистою/брудною.
Обладнання: Для порівняння доцільно використати воду з-під водопровідного крана та дощову, наливши її у прозору посудину.
Хід досліду:
У склянку з водою покласти кілька кристаликів марганцевокислого калію. Якого кольору стала вода? Провести аналогічний дослід, додаючи інші барвники. Діти роблять висновок про зміну кольору води.
4 дослід
Мета: ознайомити дітей з тим, що вода буває теплою і холодною; розвивати здатність встановлювати найпростіші зв’язки і взаємозалежності, спостережливість і допитливість.
Хід досліду:
А) Одну частину води нагріти у посудині, другу — залишити на столі без змін, третю — винести на холод.
Б) Порівняти температуру води, торкаючись до посудини, у яку її налито; пробуючи на смак — воду для пиття різної температури; через тактильні аналізатори — воду різної температури для миття рук і обличчя, прання лялькового одягу.
- За наявності відповідних умов слід залучити дітей до порівняння температури води під час ігор, хлюпання та виконання вправ на мілководді річки, у басейні.
В) Запитати дітей: «Від чого залежить температура води? Чому?». Висновок діти роблять самостійно.
5 дослід
Мета: сприяти усвідомленню того, що вода розливається, ллється, капає; розвивати здатність встановлювати найпростіші зв’язки і взаємозалежності, спостережливість і допитливість.
Хід досліду:
А) Шляхом довільних дій з предметами з гладенькою поверхнею (великою тарілкою, тацею, іншим посудом, столом для ігор з водою і піском) дорослий демонструє властивість води поширюватися в різних напрямках від місця дотику до поверхні предмета — розливатися. Вода при цьому може набувати форму плям різного розміру.
Б) Вода ллється єдиною цівкою з посуду з носиком (чайник, поливальниця, глечик) і кількома — з посуду, що має овальний або круглий отвір. Чому?
- До самостійного висновку слід спонукати дітей 5-го року життя.
В) Вода капає, коли рухається повільно. Доцільно провести в дощову погоду спостереження, як капає вода з даху та з предметів на майданчику, з паркану.
- Можна заздалегідь виставити на підставку, що дорівнює росту дітей, фанеру або дощечку довільних розмірів горизонтально до поверхні землі і спостерігати за рухом водяних крапель з чотирьох боків (під час зливи тоненькі цівки; в помірний дощ — краплі).
6 дослід
Мета: пояснити дітям, що вода — прозора
Хід досліду:
Для підведення дітей до висновку про прозорість води доцільно використати нескладний дослід: занурити у воду кілька різних предметів.
7 дослід
Мета: продемонструвати розчинність у воді сипучих речовин; розвивати здатність встановлювати найпростіші зв’язки і взаємозалежності, спостережливість і допитливість.
Хід досліду:
Запропонувати дітям спробувати воду на смак. Вода — без смаку.
Опустити в одну склянку ложечку цукру, а в іншу — солі.
- Що трапилося з цукром? Сіллю?
- Якою стала вода на смак з цукром? А та, в яку поклали сіль?
- Від чого залежить смак води?
8 дослід
Мета: допомогти засвоїти, що одні предмети плавають у воді, інші — тонуть, продемонструвати розчинність у воді сипучих речовин; розвивати здатність встановлювати найпростіші зв’язки і взаємозалежності, спостережливість і допитливість.
Хід досліду:
У прозору посудину, користуючись умовною міркою, опустити пісок, дрібні камінці, по 2-3 предмети однакової форми та об’єму, але з різного матеріалу (дерева, скла, пластмаси, паперу, тканини, воску, використовуючи послідовні дії), вчити дітей пояснювати поведінку цих предметів у воді.
- Чому деякі з них плавають, інші тонуть, а окремі — розчиняються, змінюючи забарвлення води?
Знання властивостей спостережуваних об’єктів можна закріпити з дітьми в малюнках, розповідях, читанні віршів напам’ять.
4) Тема «Ґрунт»
1 дослід
Мета: показати властивість піску пропускати воду, а глини — утримувати її.
Матеріал: три банки — одна з піском, друга з глиною, третя — з водою.
Хід досліду:
Налити у банки з піском та глиною однакову кількість води й спостерігати, як вона просочується.
Висновок: пісок пропускає воду, а глина — ні.
5) Тема «Явища природи»
1 дослід
Мета: продемонструвати утворення грому та блискавки.
Матеріал: два твердих камінці.
Умови: затемнене приміщення.
Хід досліду:
Потріть камінці один об одний — з’явиться звук потріскування та іскра. У спрощеному вигляді це і є грім та блискавка. Таке саме явище можна спостерігати під час розчісування волосся гребінцем.
6) Тема «Рослини»
1 дослід
Мета: показати значення води для росту рослин.
Матеріал: дві прозорі банки (з водою та без води), дві однакові цибулини.
Хід досліду:
Довготривале спостереження за змінами, що відбуваються з цибулинами у банках.
Висновок: для росту рослин необхідна вода.
2 дослід
Мета: продемонструвати необхідність тепла для росту рослин.
Матеріал: дві однакові гілочки вишні (або іншого дерева), дві вази з водою.
Умови: місяці лютий, березень.
Хід досліду:
Поставити одну вазу з гілочкою в кімнаті, другу — в прохолодному місці (між рамами). Спостерігати за змінами, порівнюючи стан гілочок, порівнювати зі станом дерев на подвір’ї.
7) Тема «Тварини»
1 дослід
Мeтa: визначити кількість корму, необхідного для акваріумних риб.
Матеріал: акваріум з рибками, корм, плаваюча годівничка, ложечка-мірка.
Хід досліду:
Зранку насипати корму в годівничку, відміряючи його міркою. Оглянути її через 15 хвилин. Якщо корму залишилося багато або ж його не залишилося зовсім, повторити дослід наступного дня. Кількість корму вважати достатньою, коли його в годівничці залишиться небагато.
Дослід повторювати два-три рази на рік.
2 дослід
Мeтa: з’ясувати дію органів чуття тварин.
Матеріал: різні види корму (залежно від того, яка тварина задіяна в досліді).
Хід досліду:
Розкласти перед кішкою (чи іншою твариною) закриті пакетики з рибою, м’ясом, печивом, морквою. Спостерігати, до якого з них вона підійде. Пошепки покликати тварину. Спостерігати за її діями.
8) Тема «Я і природа»
1 дослід
Мeтa: продемонструвати значення зору та функцій очей.
Матеріал: два ряди стільців (або інших предметів), цибулина, люстерко.
Хід досліду:
- Запропонувати дітям щільно затулити очі долонями й спробувати пройти поміж двох рядів стільців. Чи легко це зробити? Потім пройти з розплющеними очима. Чи є різниця?
- Піднести розрізану цибулину до очей. Що відбувається з ними? Висновок: крапельки цибулевого соку подразнюють слизову оболонку очей. Захищаючи око, повіки швидко кліпають, а сльози очищають очі. Так очі захищаються від зовнішнього впливу.
- Запропонувати дітям уважно розглянути очі дитини, яка сидить навпроти. Зненацька легенько плеснути в долоні перед її очима. Що вона зробила відразу? (Заплющила очі). Висновок: наш організм також знає, що найперше слід берегти очі. Адже саме завдяки зору ми дізнаємося про світ навколо нас.
- Запропонувати на хвильку затулити очі руками. Розплющивши, розглянути в люстерко розмір зіниці. Потім протягом хвилини подивитися у вікно (сонячної днини) чи глянути на яскраве світло. За яких умов зіниці зменшуються (стискаються), а за яких збільшуються (розширюються)?
Пропонуємо також завітати до нашого YouTube-каналу у рубрику «Цікаві досліди Learning.ua», де Улянка щотижня проводить цікаві досліди. З нею малюки дізнаються, як творити дива вдома, і отримають їхні наукові пояснення. Так, у найновішому відео юній дослідниці вдалося зафарбувати листя пекінської капусти. Як це зробити — дівчинка пояснює під час експерименту.
Бажаємо пізнавально провести час разом з малюками!