Зараз чимало українських сімей з дітьми змушені переховуватися в укриттях та бомбосховищах. Часом там доводиться сидіти кілька годин, а то й днів. Тому команда фахівців Дитячого фонду ООН (UNICEF Ukraine) підготувала способи підтримати дитину в укритті та знизити рівень стресу, якими ми поділимося з вами.
Крім того, в сьогоднішньому матеріалі наведемо 12 ігор, які можна грати з дитиною в будь-якому місці, і рекомендації спеціалістів Міністерства освіти і науки України щодо укладання дитячого рюкзака в укриття.
Як підтримати дитину в укритті?
Наводимо 7 порад від Дитячого фонду ООН:
1. Розкажіть дитині про ваш план дій
Фахівці відзначають, що наявність плану заспокоює і дарує впевненість, навіть у найбільш вразливих ситуаціях. Складіть послідовність маршруту до укриття, проговоріть інструкцію дитині щодо послідовності її дій.
- Говоріть короткими та чіткими фразами.
Намалюйте карту укриття, зобразіть локації в укритті, що і де знаходиться, як воно функціонує, де вхід і вихід, де ваше місце, де будуть знаходитися рідні. Діти краще сприймають наочно, тому спробуйте намалювати, зобразити, написати те, про що говорите.
2. Запитуйте, як дитина почувається
Спостерігайте за станом дитини та реагуйте на її потреби. Ставте дитині відкриті запитання, слідкуйте за емоційною реакцією дитини та рівнем її активності. Важливо аби дитина проговорювала, ставила запитання, проявляла свій емоційний стан.
Якщо дитина впала в стан ступору, то важливо повернути її до вербальної (словесної) відповіді та діяльності. Поставте їй 3 питання і чекайте відповіді. Наприклад:
- Тебе звати Наталя, так?
- Ти зараз стоїш, так?
- Ти одягнена в червону кофтину, так?
Можна також масажувати кінчики пальців, мочки вух, запропонувати гру, або ж дати завдання щодо дії (принеси, подай, зроби), також дати випити води, чаю, поїсти та обійняти.
Реагуйте на потреби, задовольняйте їх за можливості — це поверне дитину до відчуття безпеки.
3. Проговорюйте і проявляйте емоції
Якщо ваша дитина переживає чи відчуває злість через те, що відбувається навколо, слова «не переживай» чи «тобі не варто злитись» не заспокоять її. Скажіть: «Я бачу/мені здається що ти налякана/злишся».
- Дитина буде розуміти, що вона не залишилась один на один зі своїми переживаннями.
У якості підтримки не варто давати обіцянок, які не залежать від вас: «все буде добре», «нічого не станеться», натомість скажіть: «Що би не сталось, головне — ми одне в одного є».
Якщо діти грають чи малюють «війну» — не забороняйте їм. Програйте, прокричіть, прозвучіть, промалюйте емоцію (наприклад, погарчіть, як собака). Саме так ви можете допомогти впоратися з емоціями та знизити рівень тривоги, напруги.
4. Обіймайте дитину
Тілесний контакт допоможе знизити рівень напруги та допомогти дитині заспокоїтися, залишитися на рівні діяльності. Можна спробувати одну з вправ:
- «Обійми метелика» — дитина обіймає свої плечі двома руками і може себе поплескати по плечах.
- «Водоспад» — дорослий підходить до дитини і руками погладжує з плеч і до поясу, наче знімаючи щось з плеч.
- «Кокон» — права рука дитини обіймає ліве плече, а ліва рука — живіт.
Важливо слідкувати, як дитина дихає і чи не затримує дихання.
Допомогти вийти зі стану ступору та знизити рівень стресу може відновлення стабільного дихання. Можна спробувати таку вправу: вдих носом і повільних видих ротом, можна зі звуками «А», «О», подихати декілька разів животом.
Відновлення стабільного дихання та фізичної активності допоможе знизити рівень впливу події та стресу на організм.
5. Пригадайте ваш звичний режим дня
Фахівці зазначають: у часи невизначеності важливо відтворювати послідовність дня — це надасть відчуття контролю над власним життям. З самого ранку і до вечора, загинаючи пальчики проговорюйте та відтворюйте послідовність дня.
6. Дбайте про себе
Ви краще допоможете дитині, якщо піклуватиметеся про себе. Дитина бачить, як ви реагуєте на новини та копіює вас. Тому для дитини важливо розуміти, що ви зберігаєте спокій і маєте план дій. Якщо ви занепокоєні або засмучені, знайдіть час для себе, за можливості, поспілкуйтеся з друзями та рідними. Важливо почути голос інших — це надасть відчуття пов’язаності з іншими та зв’язку зі світом.
7. Обережно закінчуйте розмови
Дитині важливо знати, що вона не залишиться на самоті. Коли ви завершуєте розмову про важливі речі, оцініть емоційний стан та рівень фізичного реагування: спостерігайте за мовою тіла, оцінюйте рівень занепокоєння, завершуйте розмову чимось хорошимі, створюйте спільні традиції дня та його завершення (обійматися, молитися, пити чай або ж співати).
- Обмежте кількість розмов та прослуховування новин про війну в присутності дитини.
- Надавайте дитині перевірену інформацію, дозовано і відповідно до її віку.
Що взяти у валізку дитини в укриття?
Команда підтримки реформ МОН підготувала для батьків прості поради щодо пакування дитячої «антитривожної» валізки.
Таку валізку можна взяти з собою в укриття чи в евакуацію, вона допоможе якісно провести час з дитиною, заспокоїти її та відволікти від подій навколо.
Щоб у вільний час організувати розвиваючі ігри та активності, в улюблений рюкзак малюка необхідно покласти:
- кольорові олівці;
- папір;
- улюблену настільну гру невеликого розміру;
- ножиці;
- пластилин;
- клей;
- намистинки, мозаїку, лего;
- пальчиковий театр;
- скотч;
- книжки.
Які ігри та заняття можна запропонувати дитині в укритті і взагалі в будь-якому місці?
У надзвичайній ситуації діти переживають стрес, страх і невизначеність. Батькам потрібно продовжувати оточувати їх турботою та спробувати переключити їхню увагу. Дуже добре з цим завданням впораються ігри, адже вони:
- відволікають від незвичних обставин;
- навчають конструктивно переживати емоції;
- розвивають комунікаційні навички;
- забезпечують спільну діяльність із батьками чи іншими дітьми.
Наводимо 12 ігор та занять, які пропонує команда Дитячого фонду ООН:
1) «П’ять відчуттів»
Дайте дітям завдання:
- Покажи 5 предметів червоного (зеленого, блакитного тощо) кольору.
- Торкнися 4 різних речей і розкажи, які вони (м’які, холодні, шорсткі).
- Повтори 3 звуки, які ти щойно почув навколо.
- Опиши словами 2 запахи, які тебе оточують.
- Спробуй щось їстівне — що ти відчуваєш? (Солодке, солоне, хрустке тощо).
2) «Спільна історія»
Вигадайте послідовну історію разом, говорячи по одному реченню по черзі.
3) «Ловіть ритм»
Разом із дитиною співайте пісню та відбивайте її ритм чайною ложечкою по чашці або долонькою по коліну. Спробуйте загадати пісню й відгадати її за ритмом.
4) «Креативне мислення»
Учасники по черзі заплющують очі. За командою ведучого треба розплющити очі й назвати перший предмет, що потрапив у поле зору. А далі — знайти щось незвичайне в цьому звичайному предметі або знайти новий спосіб його використання.
5) «Гра за їжею»
Коли дитина їсть якийсь продукт — має назвати ознаку, яка починається на ту саму літеру, що й назва страви. Наприклад, морква — ми їмо мудрість, курка — красу, хліб — хоробрість.
6) «Не може бути»
Кожен гравець по черзі називає щось неймовірне (річ, явище природи, незвичайну тварину, випадок), а інші оцінюють його ідею словами «буває» або «не буває». Підтримуйте ініціативу дитини вигадувати те, чого «не буває».
7) «Пантоміма»
По черзі кидайте один одному м’ячик, називаючи емоцію, відчуття або мрію. Хто спіймав — показує слово мімікою і жестами. Потім називає своє слово та передає м’яч далі.
8) «Можна — не можна»
Дорослий ставить запитання, а дитина відповідає «можна» чи «не можна». Наприклад:
— Чи можна обійматися з батьками?
— Можна.
— Чи можна пити з-під крана?
— Не можна.
9) «Барометр емоцій»
Ставимо дитині запитання: «Як ти почуваєшся?». Дитина показує жест, а потім озвучує емоцію: великий палець вгору — радість, вниз — смуток, убік — цікавість. Можете вигадати свою систему визначення емоцій.
10) «Сумний котик»
Попросіть дитину уявити, що він чи вона перетворилася на котика, якому потрібна допомога. Котик не може говорити — тільки нявчить. Нехай дитина покаже, що потрібно котику (погладити, взяти на руки, нагодувати тощо).
11) «Чарівник»
Дорослий стає чарівником, який знає все про емоції. Дитина може «перетворювати» вас на будь-яку емоцію, а ви маєте показати і розказати про неї. Наприкінці скажіть, що кожен з нас може бути чарівником — розуміти емоції та перетворювати складні переживання на конструктивні: силу, впевненість, досвід.
12) «Фігуро, завмри»
Ведучий розвертається спиною до гравців і говорить: «Один, два, три — фігуро, завмри!». Гравці намагаються не рухатися після слова «завмри». Хто перший не втримався — виходить із гри та чекає наступного круга.
Сподіваємося, що ці поради та ігри стануть вам у нагоді. Віримо в нашу перемогу!