Більше місяця ми живемо в стані стресу і тривоги. Ми відчуваємо цілий спектр емоцій, часто не знаючи, як їх виразити й прожити безпечно. А нашим дітям впоратися зі злістю, агресією та стресом ще важче.
Тож у сьогоднішній статті публікуємо ігри, які допоможуть проявити злість (агресію) і зняти стрес у дітей різного віку. Автором ігор є відомий український дитячий і сімейний психолог Світлана Ройз.
23 практики-гри, що допомагають екологічно проявити агресію:
- «Зараз тема агресії болюча і закономірна. Всі ігри зібрані для різних „каналів агресії“ — голос, зуби, руки, нігті, ноги, живіт, рефлексія (слова). Але у всі ці ігри можна грати, лише якщо ми самі можемо витримати напругу злістю», — відзначає психолог у своєму блозі.
1. «Видихнути хмару»
Психолог пропонує уявити, що вдихнули хмару і видихнути її зі звуком, можна з грозою та блискавкою.
- «Ми розкриваємо руки — показуючи, який розмір хмари ми вдихаємо, а на видиху видаємо звук, та зводимо руки, „зменшуємо“ розмір хмари, долоні в кінці видиху з’єднуються, мов у хлопку. Можливо, супроводжуємо видих тупотінням ніг», — зауважує Світлана.
2. «Погода»
Обережно простукайте подушечками пальців долоні чи тіло дитини:
- спочатку м’які доторки, немов дитину гладить сонечко і легкий вітер (стукаємо повільно, м’якенько, тихо);
- потім вітер посилюється, починається дощ — йдемо швидше і тупочемо;
- дощ посилюється — торкаємося сильніше, злива — ще сильніше простукуємо, гроза, ураган — ще сильніше, дмухаємо і кричимо;
- вітер заспокоюється, дощ стихає — поступово йдемо тихіше і повільніше;
- закінчуємо «прекрасною погодою».
Світлана радить також запропонувати дитині, щоб вона відігравала погоду кроками на місці — розгойдувалася, потім тупотіла ніжками, потім стрибала і кричала (коли грім), потім посміхалася та розслаблено погойдувалася, при «ясній погоді».
3. «Собаки»
«Перетворіться» на добрих собачок, що махають хвостиками, потім — на злих собак, що гарчать один на одного. А потім знову «перетворіться» на добрих собак, що принюхуються та знайомляться.
4. «Клац-клац»
Поклацайте зубами, ніби від холоду, потім покажіть зуби, як мавпочки, погарчіть і покажіть зуби, як тигри. Перетворіться на людей.
5. «РРРРР»
Перетягуйте тканину, тримаючи в зубах.
6. «Докричатись до Місяця»
Якщо є можливість проявляти голос в повну силу, уявіть, що треба крикнути послання космонавтам чи інопланетянам.
- Можна кричати з різних кутів кімнати один одному, можна спрямовувати звук «далеко-далеко».
7. «Плювалки»
Спробуйте виплюнути, видути з трубочки горошину, будь що — у ціль.
8. «Лети!»
Дуйте один на одного, як на перо. Дозвольте собі дути на дорослого, щоб його «здути» з місця.
9. «Штовхалки»
Дитина має «відштовхнути повітряною хвилею» дорослого (партнера з гри), зробивши жест відштовхування руками. Батько «відлітає» від дитини.
10. «Подушковий бій»
Якщо це доречно в умовах, яких живемо.
11. «Борці сумо»
Психолог пропонує засунути подушку під футболку і штовхатися, подушка буде пом’якшувати удар.
12. Колаж
Порвіть папір і потім зберіть з уривків колаж (будь-який образ, можна задати його, можна запропонувати дітям викласти та наклеїти щось своє).
13. «Шкрябалки та дряпалки»
Нігтями «прошкрябайте» малюнок у тісті, у фользі, у крупі, плівці. У пакет, що закривається, залийте фарбу. Дитина подушечками пальців і нігтями має промалювати (надряпати) візерунки.
14. Боулінг
Збивайте будь-які предмети (дозвольте зробити безлад).
15. «Злий бобер»
Вигадайте злу тварину і поводьтеся так, як, ми припускаємо, може поводитися ця тварина. Потім перетворіться на добру тварину. Потім — у людину.
16. «Випустити пазурі»
Покажіть, як тигреня шипить і показує пазурі, коли хоче захиститися. Потім перетворіться на людину.
17. Карлючки
Малюйте закарлючки, стиснувши в кулаку фломастер або олівець.
18. «У ціль»
Спробуйте зім’яти в руках папір, а потім, наче м’ячиком, потрапити в ціль.
19. Запропонуйте дитині покричати в «мішок для крику», у склянку чи в подушку.
20. Буцалки «Так-Ні»
Буцайтеся руками чи головою, говорячи по черзі «Так» чи «Ні».
21. «Люблю — не люблю»
Говоріть один одному: «Я люблю, коли...», «Я не люблю, коли...».
22. «Радію-злюсь»
Говоріть один одному: «Я злюсь, коли...», «Я радію, коли...».
23. «Пружинка»
Уявіть всередині пружину, яка стискається-розтискається і підстрибує всередині. Присядьте, обіймаючи коліна, і розпрямтеся, мов пружинка. Покладіть руку на живіт, зробіть вдих і різкий видих.
Світлана Ройз рекомендує батькам (педагогам) наголошувати дитині, що:
- Емоція — це сигнал нашого мозку на те, що відбувається.
- Зараз агресивні прояви закономірні. Сама війна — надагресія.
- Злість дітей важлива. Злість така ж важлива, як і радість, і сум.
- Від того, що ми відчуваємо емоцію, — ми не добрі та не погані.
- Якщо ти злишся — ти не злий. Ти — людина, яка зараз злиться.
«Іноді, коли агресивність дуже сильна, ми уявляємо, як би все зруйнували, як би когось вдарили або, навіть, вбили. Зараз — наша агресивність природна. Але ми в жодному разі не шкодимо собі та іншим. Зараз ми маємо право ненавидіти та злитися. Але ми створені не тільки з ненависті та злості — що у нас ще є? Я відчуваю лють до ворогів, але я продовжую відчувати любов до тих, хто мені близький. Я — більше, ніж будь-яка моя емоція чи прояв», — пояснює психолог.
18 ігор для зняття стресу в дітей і дорослих:
Світлана Ройз дає кілька настановчих порад перед проведенням ігор:
- Ці тілесні ігри можна проводити в будь-яку пору доби, але у стресових умовах вони є особливо важливими вранці.
- Від нашої «тілесності» зараз буде залежати, як ми впораємося із емоційним навантаженням, травмуванням.
- Важливо пам’ятати, що зараз діти і дорослі навряд чи зможуть грати в ігри, робити практики із заплющеними очима — поки що ми можемо намагатися контролювати всі процеси.
- Якщо дитина в стресі, торкаємося тільки частин тіла, закритих одягом.
- Наші доторки — не поверхневі, не лоскочуть, а трохи проминають.
- Дитина може якусь гру просити повторювати багато разів — ця гра для неї найтерапевтичніша.
1) «Привітання»
«Доброго ранку, носик, доброго ранку, щічки, доброго ранку, вушка, доброго ранку, шийка, доброго ранку, плечики, тощо— торкаємося різних частин тіла, промовляючи слова (можливо, цілуючи).
- Треба пройтися по всьому тілу.
2) Ліпка
Розминайте тіло, як тісто, чи пластилін.
3) «Колобок»
Спочатку «засипте» муки — пройдіться легкими рухами по всьому тілу, потім «налийте» води — рухи, що гладять. Ліпимо тісто, а потім робимо колобок — дитина сидить, обійнявши себе руками. А ми її обіймаємо за спинку. Розкриваємо руки — колобок «випікся».
4) Поцілунки
Квадратний, трикутний, овальний — цілувати лобик чи щічку багатьма поцілунками так, щоб їх послідовність утворила форму.
5) «Якого кольору поцілунок» (за словами Світлани Ройз, є прекрасна однойменна книга)
Наприклад: «Я тебе зараз цілую жовтим поцілунком, малиновим, райдужним» тощо.
6) «Люлечка»
Сядьте за дитиною, обіймаючи її за спинку. Можете погойдатися.
7) «Обійманці»
«Обійми мене, сильніше, ніж я тебе».
- Призначте дитину головною по рахуванню обіймів.
8) «Кенгуру»
Дитина сідає животиком до нашого животика і міцно обіймає.
9) «Діду»
«Діду, де ти там? Не морозь (щічки, носик, попу, животик, ніжки...) нам» — дорослий каже слова,торкається до якоїсь своєї частини тіла. Діти — називають її і також торкаються. Потрібно пройтися по всьому тілу.
10 «Килимок»
Простукайте себе, все тіло, мов килимок.
11) «Орангутан»
Постукайте себе себе по грудній клітині, вигукуючи «Я-а-а-а» мов мавпа.
12) Торкайтеся один одного «різними доторками» — як зайчик, як змія, як лисиця хвостиком.
13) «Сніговик»
«Ліпимо» із тіла дитини сніговика. Просимо напружити всі м’язи, наче він змерз.
А потім «гріємо сонечком»: вийшло сонечко, і сніговик тане. І дитина розслабляється.
14) «Очищення»
Сонечко чи вода проходить (із нашими торканнями) по тілу згори вниз — і змиває, освітлює все, що напружує, лякає, заважає.
15) «Візерунки»
Малюйте на животику, спині різні букви чи прості форми, а дитина має вгадати, що це.
16) «Будиночок»
Ти — Будиночок. Це у тебе підлога (ніжки), стіни (проходимо по всьому тілу доторками), дах (голівка). Ти в будиночку (можна покласти руку на серце).
17) «Квітка чи дерево»
Запитайте у дитини, ким вона хоче бути: якою квіткою чи деревом. Торкніться стоп («У тебе дуже міцне коріння, воно із землі бере все, що потрібно для життя і міцно тримає тебе»). Торкніться боків («У тебе такий стрункий/сильний/міцний/гнучкий стовбур. Він може зігнутися, може схилитися, але він ніколи не зламається. Він витримає всі вітри та урагани»). Торкніться голівки («А це твоя крона — красива, ніжна, соковита, сильна. Ти — дерево Життя»).
18) Робимо масаж
Рейки, рейки, шпали, шпали...
Їхав поїзд із Полтави.
Ось віконце відчинилось —
Горошинки покотились.
Йшли курчата, ціпу-ціпу,
Дзьобали собі на втіху.
А за ними гусенята
Теж пощипують завзято.
Далі йшла сім’я слонів,
Тупали, аж гай шумів.
От директор-молодець
Стіл поставив і стілець
Та друкує на машинці
Лист малесенькій дитинці:
«Люба доню! Рідна пташко!
Висилаю жовту чашку,
В неї сонячні бочки
І на денці — крапочки».
(Переспів Мирослави Кім)