Більше місяця ми живемо в стані стресу і тривоги. Ми відчуваємо цілий спектр емоцій, часто не знаючи, як їх виразити й прожити безпечно. А нашим дітям впоратися зі злістю, агресією та стресом ще важче.

Тож у сьогоднішній статті публікуємо ігри, які допоможуть проявити злість (агресію) і зняти стрес у дітей різного віку. Автором ігор є відомий український дитячий і сімейний психолог Світлана Ройз.

23 практики-гри, що допомагають екологічно проявити агресію:

Ігри для прояву злості і зняття стресу (від Світлани Ройз) - Learning.ua

1. «Видихнути хмару»
Психолог пропонує уявити, що вдихнули хмару і видихнути її зі звуком, можна з грозою та блискавкою.

2. «Погода»
Обережно простукайте подушечками пальців долоні чи тіло дитини:

Світлана радить також запропонувати дитині, щоб вона відігравала погоду кроками на місці — розгойдувалася, потім тупотіла ніжками, потім стрибала і кричала (коли грім), потім посміхалася та розслаблено погойдувалася, при «ясній погоді».

3. «Собаки»
«Перетворіться» на добрих собачок, що махають хвостиками, потім — на злих собак, що гарчать один на одного. А потім знову «перетворіться» на добрих собак, що принюхуються та знайомляться.

4. «Клац-клац»
Поклацайте зубами, ніби від холоду, потім покажіть зуби, як мавпочки, погарчіть і покажіть зуби, як тигри. Перетворіться на людей.

5. «РРРРР»
Перетягуйте тканину, тримаючи в зубах.

6. «Докричатись до Місяця»
Якщо є можливість проявляти голос в повну силу, уявіть, що треба крикнути послання космонавтам чи інопланетянам.

7. «Плювалки»
Спробуйте виплюнути, видути з трубочки горошину, будь що — у ціль.

8. «Лети!»
Дуйте один на одного, як на перо. Дозвольте собі дути на дорослого, щоб його «здути» з місця.

9. «Штовхалки»
Дитина має «відштовхнути повітряною хвилею» дорослого (партнера з гри), зробивши жест відштовхування руками. Батько «відлітає» від дитини.

10. «Подушковий бій»
Якщо це доречно в умовах, яких живемо.

11. «Борці сумо»
Психолог пропонує засунути подушку під футболку і штовхатися, подушка буде пом’якшувати удар.

12. Колаж
Порвіть папір і потім зберіть з уривків колаж (будь-який образ, можна задати його, можна запропонувати дітям викласти та наклеїти щось своє).

13. «Шкрябалки та дряпалки»
Нігтями «прошкрябайте» малюнок у тісті, у фользі, у крупі, плівці. У пакет, що закривається, залийте фарбу. Дитина подушечками пальців і нігтями має промалювати (надряпати) візерунки.

14. Боулінг
Збивайте будь-які предмети (дозвольте зробити безлад).

15. «Злий бобер»
Вигадайте злу тварину і поводьтеся так, як, ми припускаємо, може поводитися ця тварина. Потім перетворіться на добру тварину. Потім — у людину.

16. «Випустити пазурі»
Покажіть, як тигреня шипить і показує пазурі, коли хоче захиститися. Потім перетворіться на людину.

17. Карлючки
Малюйте закарлючки, стиснувши в кулаку фломастер або олівець.

18. «У ціль»
Спробуйте зім’яти в руках папір, а потім, наче м’ячиком, потрапити в ціль.

19. Запропонуйте дитині покричати в «мішок для крику», у склянку чи в подушку.

20. Буцалки «Так-Ні»
Буцайтеся руками чи головою, говорячи по черзі «Так» чи «Ні».

21. «Люблю — не люблю»
Говоріть один одному: «Я люблю, коли...», «Я не люблю, коли...».

22. «Радію-злюсь»
Говоріть один одному: «Я злюсь, коли...», «Я радію, коли...».

23. «Пружинка»
Уявіть всередині пружину, яка стискається-розтискається і підстрибує всередині. Присядьте, обіймаючи коліна, і розпрямтеся, мов пружинка. Покладіть руку на живіт, зробіть вдих і різкий видих.

Світлана Ройз рекомендує батькам (педагогам) наголошувати дитині, що:

«Іноді, коли агресивність дуже сильна, ми уявляємо, як би все зруйнували, як би когось вдарили або, навіть, вбили. Зараз — наша агресивність природна. Але ми в жодному разі не шкодимо собі та іншим. Зараз ми маємо право ненавидіти та злитися. Але ми створені не тільки з ненависті та злості — що у нас ще є? Я відчуваю лють до ворогів, але я продовжую відчувати любов до тих, хто мені близький. Я — більше, ніж будь-яка моя емоція чи прояв», — пояснює психолог.

18 ігор для зняття стресу в дітей і дорослих:

Світлана Ройз дає кілька настановчих порад перед проведенням ігор:

1) «Привітання»
«Доброго ранку, носик, доброго ранку, щічки, доброго ранку, вушка, доброго ранку, шийка, доброго ранку, плечики, тощо— торкаємося різних частин тіла, промовляючи слова (можливо, цілуючи).

2) Ліпка

Розминайте тіло, як тісто, чи пластилін.

3) «Колобок»
Спочатку «засипте» муки — пройдіться легкими рухами по всьому тілу, потім «налийте» води — рухи, що гладять. Ліпимо тісто, а потім робимо колобок — дитина сидить, обійнявши себе руками. А ми її обіймаємо за спинку. Розкриваємо руки — колобок «випікся».

4) Поцілунки
Квадратний, трикутний, овальний — цілувати лобик чи щічку багатьма поцілунками так, щоб їх послідовність утворила форму.

5) «Якого кольору поцілунок» (за словами Світлани Ройз, є прекрасна однойменна книга)
Наприклад: «Я тебе зараз цілую жовтим поцілунком, малиновим, райдужним» тощо.

6) «Люлечка»
Сядьте за дитиною, обіймаючи її за спинку. Можете погойдатися.

7) «Обійманці»
«Обійми мене, сильніше, ніж я тебе».

8) «Кенгуру»
Дитина сідає животиком до нашого животика і міцно обіймає.

9) «Діду»
«Діду, де ти там? Не морозь (щічки, носик, попу, животик, ніжки...) нам» — дорослий каже слова,торкається до якоїсь своєї частини тіла. Діти — називають її і також торкаються. Потрібно пройтися по всьому тілу.

10 «Килимок»
Простукайте себе, все тіло, мов килимок.

11) «Орангутан»
Постукайте себе себе по грудній клітині, вигукуючи «Я-а-а-а» мов мавпа.

12) Торкайтеся один одного «різними доторками» — як зайчик, як змія, як лисиця хвостиком.

13) «Сніговик»
«Ліпимо» із тіла дитини сніговика. Просимо напружити всі м’язи, наче він змерз.
А потім «гріємо сонечком»: вийшло сонечко, і сніговик тане. І дитина розслабляється.

14) «Очищення»
Сонечко чи вода проходить (із нашими торканнями) по тілу згори вниз — і змиває, освітлює все, що напружує, лякає, заважає.

15) «Візерунки»
Малюйте на животику, спині різні букви чи прості форми, а дитина має вгадати, що це.

16) «Будиночок»
Ти — Будиночок. Це у тебе підлога (ніжки), стіни (проходимо по всьому тілу доторками), дах (голівка). Ти в будиночку (можна покласти руку на серце).

17) «Квітка чи дерево»
Запитайте у дитини, ким вона хоче бути: якою квіткою чи деревом. Торкніться стоп («У тебе дуже міцне коріння, воно із землі бере все, що потрібно для життя і міцно тримає тебе»). Торкніться боків («У тебе такий стрункий/сильний/міцний/гнучкий стовбур. Він може зігнутися, може схилитися, але він ніколи не зламається. Він витримає всі вітри та урагани»). Торкніться голівки («А це твоя крона — красива, ніжна, соковита, сильна. Ти — дерево Життя»).

18) Робимо масаж
Рейки, рейки, шпали, шпали...
Їхав поїзд із Полтави.
Ось віконце відчинилось —
Горошинки покотились.
Йшли курчата, ціпу-ціпу,
Дзьобали собі на втіху.
А за ними гусенята
Теж пощипують завзято.
Далі йшла сім’я слонів,
Тупали, аж гай шумів.
От директор-молодець
Стіл поставив і стілець
Та друкує на машинці
Лист малесенькій дитинці:
«Люба доню! Рідна пташко!
Висилаю жовту чашку,
В неї сонячні бочки
І на денці — крапочки».
(Переспів Мирослави Кім)