У сьогоднішній статті продовжуємо публікувати ідеї активностей для школярів під час перебування у бомбосховищах.
- Нагадаємо: ці вправи були розроблені експертами громадських організацій «Культурна платформа Закарпаття» та «Освіторія» для того, щоб педагоги могли допомогти дітям емоційно та фізично впоратися з перебуванням в укритті під час повітряної тривоги.
У попередньому матеріалі ми наводили вправи з порадника, які можна використовувати з дітьми 1-11 класів. А сьогодні публікуємо активності, розділені за віковими групами:
- початкова школа (6–10 років);
- середня школа (11–14 років);
- старша школа (15–18 років).
І. Вправи для початкової і середньої школи (6-14 років)
1. «Уявімо себе»
Автор: Вікторія Коновалова, менторка з акторської майстерності.
На що націлена вправа: боротьба зі страхом, зняття емоційної напруги і тілесних зажимів.
Опис: вправа полягає в тому, щоб діти могли уявити себе різними персонажами чи предметами і відтворити цю роль в ігровій формі. Вона починається з того, що вчитель всьому класу задає відповідну «роль», яку варто відіграти учням одночасно.
Наприклад, діти уявляють себе:
- гарним деревом;
- картиною, на яку всі дивляться;
- чайником, який закипає;
- пеньком;
- квіткою/плющем, який плететься по стіні;
- динозавром;
- жабою;
- кішкою, яка засинає.
Якщо немає можливості рухатися, діти можуть виконувати цю вправу сидячи.
Поради та важливі моменти: авторка рекомендує підійти до кожної дитини та відзначити в індивідуальному порядку її старання.
2. «Показати емоцію»
Автор: Вікторія Коновалова, менторка з акторської майстерності.
На що націлена вправа: позбутися негативних емоцій.
Опис: попросіть дітей показати свої емоції. Наприклад:
- лінь (рекомендується робити першою);
- зацікавленість;
- хитрість (щось замислили);
- замріяність;
- гнів;
- страх;
- закоханість (може бути у предмет, подію);
- радість (у кінці);
- щастя (у кінці).
Якщо немає можливості рухатися, діти можуть виконувати цю вправу сидячи.
Вчителю варто уважно слідкувати за груповою динамікою (особливо при прояві негативних емоцій) та вчасно переключатися на іншу (протилежну) емоцію.
Поради та важливі моменти: варто звернути увагу на те, яка з емоцій відгукнулась дітям найбільше. Це допоможе зрозуміти групову динаміку, емоційний стан групи.
3. «Оригамі-сет»
Автор: Ірина Теслюк, авторка майстер-класу з творчої майстерні.
На що націлена вправа: концентрація уваги, позитивні емоції, заспокоєння, розвиток дрібної моторики.
Опис: запропонуйте дітям створювати тварин з оригамі (наприклад, жабки або коники-стрибунці) і влаштовувати між ними перегони.
Матеріали для активності: кольоровий папір, інструкція зі створення фігур з паперу.
4. «Планета навпаки»
Автор: Євген Величев, ментор з дизайну.
На що націлена вправа: формування позитивних емоцій, емоційне розвантаження.
Опис: запропонуйте дітям зобразити на папері та вигадати умови існування певних предметів. Наприклад:
- Перетворити будь-що на овал і уявити, як із цим взаємодіє кіт/собака.
- Що буде з будинками, якщо всі вони будуть овальними?
- Правила дорожнього руху на квадратній планеті.
- Як має рухатися людина на квадратній планеті?
Далі охочі можуть провести презентацію своєї роботи/рішення перед присутніми.
Матеріали для активності: папір та фломастери/олівці/ручки. У випадку, якщо підручні матеріали відсутні, автор пропонує вести на цю тему діалог.
Поради та важливі моменти: з досвіду, учні включаються в цю вправу завдяки її нестандартності й дивності. При цьому, саме дивна умова змушує дитину відволіктись і перемкнути увагу на пошук креативних рішень.
ІІ. Вправи для середньої і старшої школи (11-17 років)
1. «Запитання — відповідь»
Автор: Вікторія Коновалова, менторка з акторської майстерності.
На що націлена вправа: концентрація уваги, емоційне полегшення перебування дитини в бомбосховищі шляхом перемикання уваги з місця перебування на дію.
Матеріали для активності: тенісний м’ячик (не обов’язково).
Опис: діти розраховуються на «перший-другий». Перші мають право тільки ставити запитання, другі — тільки відповідати. При цьому діти задають умову — літери, на які мають починатися запитання і відповідь. Наприклад:
Умова: запитання має бути на літеру «Т», відповідь — на літеру «Б»:
- 1. Запитання: «Твоя мама — українка?»
- 2. Відповідь: «Британка».
При цьому діти одне одного слухають та ведуть діалог у розважальній формі. Пропоновані теми для побудови діалогів:
- «Я і мої друзі»;
- «Смаки в музиці, літературі, кіно»;
- «Здорове харчування»;
- «Екологія»;
- «Я і моє місто»;
- «Моє хобі»;
- «Мої мрії та бажання»;
- «Мій клас».
Поради та важливі моменти: автор рекомендує цю вправу використовувати на початку перебування в бомбосховищі.
2. «Голова та хвіст дракона»
Автор: Вікторія Коновалова, менторка з акторської майстерності.
На що націлена вправа: відчуття єднання через групову взаємодію, відчуття підтримки та формування взаємодопомоги.
Опис: усі діти беруться за руки. В одному з місць руки розривають, утворюючу голову (перший учасник) та хвіст (останній учасник) дракона. Завдання «голови дракона» — максимально закрутити вузли між руками і ногами, щоб заплутати «тіло дракона». Після того як «голова дракона» завершила дію, «хвіст дракона» (останній учасник або учасниця) стає на її місце і розкручує цей вузол, не розриваючи рук.
- Мінімальна кількість учнів для проведення вправи — 8. Чим більше простір, тим більше може бути залучено дітей до виконання вправи.
Поради та важливі моменти: вправа допомагає дітям почати краще взаємодіяти в групі, адже для того, щоб розкрутити вузол, важливо діяти спільно, радитись і стати одним організмом.
3. Вправа на розвиток пам’яті
Автор: Вікторія Коновалова, менторка з акторської майстерності.
На що націлена: розвиток пам’яті, емоційне розвантаження.
Опис: у групі має бути сім учасників. Вони стають один за одним у певній послідовності і приймають певні пози (які персонально собі вигадують). Восьмий учасник повинен запам’ятати, хто за ким стоїть та їхні пози. Підтвердивши, що запам’ятав розташування групи, восьмий учасник відвертається.
Група, яка прийняла відповідні пози, швидко міняє їх. Змінюється і послідовність учасників. Можна навіть замінити одного з учасників групи. Восьмий учасник розвертається і повинен поставити всіх у попередньому порядку з пам’яті.
У цей момент клас активно бере участь і допомагає восьмому учаснику повернути всіх у групі до попереднього розташування. Надалі групи можуть змінюватися.
- До поз та послідовності розташування учасників може додатися і певна емоція кожного, яку теж треба запам’ятати.
Поради та важливі моменти: вправу можна виконувати як сидячи, так і стоячи.
4. «Робимо власний подкаст»
Автор: Артем Назаренко, ментор з музики.
На що націлена вправа: розвиток уяви, концентрація уваги, відчуття єднання через групову взаємодію.
Матеріали для активності: телефон з диктофоном, мікрофон
(не обов’язково).
Опис: спочатку запропонуйте дітям створити умови для запису власного подкасту. Для цього вони об’єднуються у міні-групи за ролями: відповідальні за сценарій, музичний супровід, створення handmade студії звукозапису (зазвичай у формі халабуди). Потім організуйте запис подкасту/серії.
Пропоновані теми подкастів:
- «Шкільні новини або важливі події класу»;
- «Тема тижня: суспільно-важливі теми, такі як екологія, мінна безпека, здорове харчування, здоров’я та гігієна»;
- «Цілі сталого розвитку ООН»;
- «Стендап (смішні історії з життя учнів та класу)».
Поради та важливі моменти: можна продовжувати наступні записи або елементи подкасту в разі інших повітряних тривог чи в класі.
Сподіваємося, що ці вправи допоможуть урізноманітнити перебування дітей в укритті й допоможуть їм почуватися краще.