Відчуття безпеки — це базова потреба кожної людини. Однак уже 9 місяців ми не відчуваємо себе і своїх дітей захищеними. І нам доводиться з цим жити — пристосовуватися, вивчати правила поведінки під час тривог, обстрілів, виявленні небезпечних предметів. Ми маємо бути сильними і не нехтувати цими правилами, адже саме від нас залежить безпека наших дітей. І саме ми можемо навчити дитину правил безпечної поведінки в різних ситуаціях, з якими вона буде здатна подбати про себе. До слова, стосовно безпеки дитини під час війни можете звернути увагу на такі наші матеріали:
- «Як діяти в умовах надзвичайної ситуації військового характеру?»;
- «Як підготувати дітей до надзвичайних ситуацій: поради психолога Світлани Ройз»;
- «Обережно, міни: що потрібно знати дітям і дорослим?».
А в сьогоднішній статті ми пропонуємо батькам ознайомитися з алгоритмом розвитку навички особистої безпеки дітей дошкільного віку (3-6 років) за професійними порадами фахівців у сфері психології та педагогіки — команди UNICEF Ukraine, Всеукраїнського фонду «Крок за кроком» та дитячого і сімейного психолога Світлани Ройз.
- Інші їхні рекомендації щодо розвитку важливих навичок у дошкільнят можна знайти на платформі «НУМО».
Як навчити дошкільника правил безпечної поведінки на вулиці, у приміщенні, з незнайомими людьми?
Наводимо 10 поступових кроків (сходинок) до розвитку навички:
1 СХОДИНКА — дитина усвідомлює поняття «так — ні» «безпечно — небезпечно». Зупиняється, коли ми кажемо «стоп»
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи реагує моя дитина на слово «стоп»?
- Чи може сама зупинитися?
- Як краще навчати дитину безпечної поведінки? На що звернути увагу?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як спостерігали за молодшим братиком, який постійно кудись біг: «Коли він біг до дороги, мама наздоганяла його й казала, що там небезпечно, пояснювала чому. Мені мама сказала, що він ще дуже маленький і тільки вчиться».
Ігри та вправи:
1) Гра: ведучий каже «стоп», і всі мають завмерти. Це може статися будь-коли, будь-де: вдома чи на вулиці. Потім ведучий каже «скасовано» або «йди». Міняйтеся ролями.
2) Гра «Заморозка»: під час будь-якої дії торкайтеся одне одного й кажіть «стоп, заморозка», а потім — «тепло». Домовтеся про жест, який сигналізував би «стоп».
2 СХОДИНКА — дитина знає свою адресу, прізвище й імена батьків
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як допомогти дитині запам’ятати адресу свого проживання та шлях додому?
- Можливо, є цікаві ігри?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як їхали з мамою в тролейбусі й вона сказала: «Слухай уважно. Коли почуєш назву нашої вулиці, скажи мені, бо нам треба буде виходити». Ви зраділи, почувши потрібну назву, а мама сказала: «Молодець, ти дуже уважний».
Ігри та вправи:
1) Гра в пошту й листоношу. Дитина має «доставити» пошту на вашу адресу.
2) Разом простежте на карті дорогу від вашого будинку до садка або майданчика, знаходячи ваш будинок і називаючи адресу вголос.
3) Покладіть у кишеньку дитини брелок із запискою, де зазначена адреса й телефон батьків.
3 СХОДИНКА — дитина самостійно відчиняє й зачиняє двері (щоб не зашкодити своєму тілу)
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як можна навчити дитину правил безпеки з дверима й іншими меблями, речами, які вона відкриває чи закриває?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, як одного разу защемили пальці дверима та як це було боляче. Тоді мама вам пояснила, чому так сталося, і допомогла навчитися безпечно відчиняти й зачиняти двері, дверцята шаф тощо.
Ігри та вправи:
Гра «Планета відкривання». Ставимо дитині запитання: «А що можна відкрити?» (каструлю, двері, шухляду, коробочку, кришку унітаза, зняти ковпачок з ручки). Просимо, щоб дитина була мешканцем цієї планети й навчила «прибульця-батька» відкривати. А батько жартома намагається все відкрити неправильно.
4 СХОДИНКА — дитина знає, де свої, а де чужі, сама не підходить до незнайомих людей
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи бувало, що незнайомці розмовляли з дитиною? Як вона поводилася?
- Як сформувати навичку безпечної поведінки з незнайомцями?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як мама стояла в черзі до каси в магазині, а до вас звернувся незнайомець. Ви покликали маму, бо вона застерігала від розмов із чужими.
Скажіть, що для вас найважливіше — безпека та здоров’я дитини. Є багато хороших людей, але є й злі люди, які можуть заподіяти шкоду. Не можна йти з незнайомцем, навіть якщо він називається знайомим. Не можна брати іграшки, цукерки.
Ігри та вправи:
1) Навчіть дитину кликати вас на допомогу, кричати в разі небезпеки.
2) Гра «Супергерої безпеки»: дитина — «лиходій», який хоче повести за собою «дитину» — батька. Потім навпаки. Похваліть дитину, яка впоралася.
5 СХОДИНКА — дитина миє руки перед споживанням їжі, не їсть немитих ягід і фруктів, розуміючи, чому не можна
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як розказати дитині про важливість миття рук і споживання митих фруктів і ягід, водночас не налякавши її та не спричинивши штучної фобії мікробів?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як ви поїхали до бабусі, в якої був великий сад. Ви хотіли з’їсти яблука із землі. Бабуся пояснила, чому так робити не можна, і запропонувала допомогти їй зібрати й помити яблука до столу. Миті яблука були яскравішими за ті, що лежали на землі.
Ігри та вправи:
1) Покажіть дитині під мікроскопом, який мають вигляд немиті й миті продукти. Пошукайте картинки чи фото в Інтернеті.
2) Нанесіть на ручки дитини або на продукти трохи блискіток для макіяжу — вони уособлюватимуть мікроби. Покажіть, скільки часу треба мити руки, щоб змити «мікроби».
6 СХОДИНКА — дитина уміє користуватися ножицями й знає, які предмети можна брати, а які — ні (ножиці, інструменти, сірники)
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як допомогти дитині усвідомити правила безпечного користування небезпечними для неї речами?
- Як цікаво й ненав’язливо розказати про правила поводження з ними?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як із дорослими робили новорічні прикраси. Вам розказували, що для дітей ножиці із закругленими кінцями, щоб не поранитися.
Ігри та вправи:
Дитина розвивається, повторюючи наш досвід. Скористайтеся одним з варіантів:
1) Безпечна альтернатива дорослим приладам та інструментам (дитячі пластикові ножі, посуд, ножиці).
2) Дозвольте дитині використовувати предмети лише у ваших руках (ви спрямовуєте ручки дитини).
3) Скажіть дитині: «Я впевнена, що ти впораєшся, але це дорослий інструмент. Для мене важливо, щоб ти був у цілковитій безпеці».
7 СХОДИНКА — дитина усвідомлює правила безпечної поведінки на вулиці: розуміє, для чого потрібні правила дорожнього руху, знає правила переходу вулиці тощо
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як краще розказати дитині про правила дорожнього руху?
- Як допомогти усвідомити, що їх треба дотримуватися?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як до вас приїхали діти з маленького містечка й побачили світлофор. Вони запитали, що це таке та як перемикається світло. Ви про все це розказували.
Ігри та вправи:
1) Поміркуйте разом, для чого правила (щоб усім було безпечно). Є правила, яких дотримуються в усьому світі (правила дорожнього руху).
2) Гра «Дорога»: візьміть червоний, жовтий і зелений аркуші паперу або просто називайте кольори. Один учасник — світлофор, другий — машина/пішохід.
3) Пограйтеся в машинки/пішоходів: повідомляйте про своє наближення сигналом «бі-бі» або словами «червоний», «зелений».
4) Пограйте в регулювальника.
8 СХОДИНКА — дитина усвідомлює правила безпечної поведінки в приміщенні: розуміє ситуації, що є небезпечними (електричний струм, пожежа, вживання ліків тощо), знає, хто перший входить у ліфт, виходить з нього
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як дітям запам’ятати й виконувати правила поведінки в приміщенні?
- Які правила безпечної поведінки має знати дитина в цьому віці?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як ви пояснювали молодшому братові та його друзям, що розетка небезпечна й може зробити боляче, вдаривши струмом.
Ігри та вправи:
1) Гра «Супергерої безпеки. Безпечний дім». «Колись ми ставили блокатори на двері й унітаз, забирали дрібні й крихкі речі, закривали заглушками розетки. А тепер ти дорослий і сам можеш бути супергероєм безпеки».
2) Уявіть, що у вас з’явилася маленька мавпочка. Передбачте все, що може бути для неї небезпечним. У ролі мавпочки привертайте увагу дитини до того, чого не можна чіпати. Дитина може ходити по квартирі, кажучи «не можна, небезпечно».
9 СХОДИНКА — знає основні частини тіла, описує фізичний біль або відчуття дискомфорту й визначає їхню локалізацію, просить про допомогу
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи може моя дитина попросити в дорослого про допомогу, коли в неї щось болить?
- Чи може вона описати свій біль, називаючи частину тіла, яка турбує?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як у вас болів живіт і мама сказала: «Покажи де. Сильно болить? А де ще болить?». Тоді мама подзвонила лікареві. Він прийшов і оглянув вас, а ви йому все розказали.
Ігри та вправи:
1) Пограйте в пацієнтів і лікарів (іграшками або самі грайте ролі).
Розповідайте про те, які бувають лікарі.
2) Коли дитина каже про дискомфорт, навчайте її визначати інтенсивність болю, показуючи відстань між долонями (невелика відстань — трохи болить, велика — сильно болить).
10 СХОДИНКА — дитина знає правила поведінки з незнайомими людьми
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи може моя дитина сказати дорослому «ні», «не підходь ближче», «не торкайся мене»?
- Як навчити дитину тримати безпечну дистанцію з дорослими й розказати іншим дорослим про безпечну територію?
- Чи може дитина сказати вам «ні»?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як на прогулянці до вас швидко наближався незнайомець. Мама сказала: «Зупиніться, не підходьте ближче». Вона попросила й вас так казати в подібних ситуаціях.
Ігри та вправи:
1) Гра «Кордони». Пантомімою разом показуйте, як будуєте навколо себе стіну. Коли хтось підходить дуже близько й торкається «стіни», дитина каже: «Стоп!».
2) Розкажіть про інтимні частини тіла (які ми нікому не показуємо).
- Підготуватися до такої розмови вам може допомогти добірка матеріалів з нашої статті «10 важливих книг про інтимні речі для дітей від 2 до 10 років»
3) Навколо дитини позначте межі ниткою. Ви пробираєтеся в це коло, а дитина вас зупиняє.
Бажаємо успіхів на шляху опанування цієї важливої навички!