Взаємодія з однолітками — це уміння безпечно спілкуватися (як у дитинстві, так і в дорослому житті), обмінюючись ідеями, знаннями, досвідом. А ще змінювати ролі й поведінку залежно від ситуації. Зараз через війну багатьом маленьким українцям доводиться адаптуватися до нового садочка чи школи, і без навички взаємодії з однолітками дитині буде дуже важко знайти собі друзів та відчувати себе комфортно в новому середовищі.
Тож у сьогоднішній статті ми підготували професійні поради для розвитку цієї навички дітей 3-6 років від фахівців у сфері психології та педагогіки.
- Інші їхні рекомендації щодо розвитку важливих навичок у дошкільнят можна знайти на платформі «НУМО» — ресурсі, створеному командою UNICEF Ukraine, Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» та відомим українським психологом Світланою Ройз.ʼ
Відзначимо, що в нашому блозі ми вже описували 10 поступових кроків для розвитку таких навичок дошкільників:
- саморегуляції;
- безпечної поведінки;
- емоційної компетентності;
- мовлення та грамотності;
- сенсорного розвитку.
Чому так важливо розвивати навичку взаємодії з однолітками?
Міжособистісний рівень розвитку важливий для освоєння дитиною світу. За словами розробників, він готує її до різноманітних соціальних ролей, до вміння співпрацювати й почуватися впевнено у світі людей.
До того ж, взаємодіючи з однолітками, дитина проявляє активність, розвиває здорове уявлення про себе й позитивну самооцінку, стає незалежнішою, навчається ділитись іграшками, а пізніше — ідеями, виявляти зацікавленість у тому, що роблять інші, просити про допомогу й допомагати іншим, заспокоювати їх, висловлювати схвалення чи ділитися радістю.
Як допомогти дитині розвинути цю навичку?
Наводимо 10 поступових кроків (сходинок) до розвитку навички:
1 СХОДИНКА — цікавиться іншими дітьми, розуміє, хто з них ровесники
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи звертає моя дитина увагу на інших дітей, які граються?
- Чи охоче приєднується до спільної діяльності?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, як ви гралися на подвір’ї. Вашу увагу завжди привертали інші діти. Ви брали свої іграшки й радісно бігли до них, щоб гратися разом.
Ігри та вправи:
Переглядаючи журнали чи книжки з картинками, пограйте з дитиною в гру, у якій треба показати, де діти й де дорослі.
- Пофантазуйте, як би звали цих дітей, скільки б їм було років, чим би вони цікавилися, у що любили б гратися.
- Запитайте, чи дружила б дитина з цим хлопчиком/дівчинкою.
2 СХОДИНКА — приєднується до гри, коли пропонують, або приєднується сама, питаючи дозволу
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи може моя дитина самостійно приєднатися до гри?
- Чи запитує вона про це дозволу в дітей?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як ви спостерігали за грою дітей. Спочатку ви вагалися, чи підійти до них, але дуже хотіли приєднатися до веселої гри. Ви підійшли й запитали: «Можна з вами погратися?». Вам було радісно.
Ігри та вправи:
1) Частіше самі запитуйте дитину: «Можна з тобою погратися? Можна взяти твою іграшку?».
2) З іграшками потренуйтеся вітатися, називати своє ім’я, просити приєднатися до гри. Програйте різні варіанти: коли запрошення приймають і коли не приймають.
3) Гра в котика й людину. Котик хоче гратися, намагається привернути увагу людини. Як він це робить? Якби кіт міг говорити, що він сказав би?
3 СХОДИНКА — дає свої іграшки іншим (ділиться, якщо хоче)
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Як допомогти дитині сформувати навичку ділитися?
- Чи ділиться моя дитина іграшками з іншими дітьми?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як любили ділитись іграшками й брали їх багато в дитсадок. Однак там не всі діти хотіли ділитися. Ви не засмучувалися, бо у вас було багато друзів.
Ігри та вправи:
Гра «Скнара й добряк».
Дорослий по черзі грає роль скнари/добряка, а дитина просить у нього іграшку. Потім вони міняються ролями. Скнара не віддає свого, але й не може взяти чужого. А добряк не може відмовити й усе своє віддає, залишаючись ні з чим. Ми запитуємо: «Як правильніше?». Разом доходимо думки: ми ділимося, коли готові до цього, але не віддаємо свого тільки через острах, що з нами не гратимуться.
4 СХОДИНКА — ініціює розмови (самостійно підходить до дитини й ініціює спілкування)
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи ініціює моя дитина розмову з іншими дітьми?
- Що ви можете порадити, щоб розвивати цю навичку?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, як вам завжди хотілося спілкуватися з іншими дітьми й ви сміливо підходили до них, пропонували гратися разом, ділилися іграшками. Ви називали своє ім’я й запитували, як звати інших дітей. Від цього вам ставало радісно, ви почувалися впевнено.
Ігри та вправи:
Граємо в «прибульця», який щойно висадився на планету й досліджує життя на ній. Він підходить до різних предметів, принюхуючись і придивляючись. Підходить до людей, намагається й людину понюхати, алюди навчають його вітатися так, як заведено на Землі.
5 СХОДИНКА — бере участь у спільних видах діяльності
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Чи охоче моя дитина бере участь у діяльності з багатьма дітьми?
- Що їм допомагає домовитися?
- Як розвинути навичку робити щось разом?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як вам подобалося гратись із дітьми. Ви любили, щоб інші діти приходили до вас у гості й ви разом малювали чи будували.
Ігри та вправи:
1) Гра: треба вдвох нести повітряну кульку/книжку, не торкаючись до неї руками, а лише стискаючи частинами тіла. Акцентуйте увагу на слові «разом».
2) Грайте в рольові ігри з багатьма персонажами.
- «У кожного своя переносність контактів, свій темперамент; нервова система має ліміт спілкування. Кожна дитина витримує певну кількість дітей поруч. Дехто втомлюється від шуму, емоцій, рухів. Не чекайте від дитини того, що їй не до снаги», — наголошують експерти.
6 СХОДИНКА — заохочує інших дітей до гри, робить дієві пропозиції різноманітними способами
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи пропонує моя дитина іншим гратися разом?
- Як вона може запропонувати гру чи діяльність іншим дітям?
- Як заохотити дитину бути активнішою у своїй пропозиції спільної гри?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як любили гратися з коробками: будували фортеці, автомобілі, будиночки для ляльок тощо. І щоразу це було щось нове. Вас із друзями/батьками так захоплювала гра, що час минав непомітно.
Ігри та вправи:
1) Коли ви з дитиною на майданчику, з її дозволу запрошуйте до гри інших дітей. А потім відходьте далі, залишаючись у полі зору дитини.
2) У рольових іграх пограйте в «запрошення» до гри.
3) Пам’ятайте, що дитина не завжди має потребу в контактах.
7 СХОДИНКА — у взаємодії з іншими дітьми розрізняє їхні емоції й може їх підтримати
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи реагує моя дитина на емоції інших дітей?
- Чи розрізняє вона емоції дітей?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як у грі з іншими дітьми вам завжди було радісно, коли раділи інші, і сумно, коли інші сумували. Наприклад, коли ви бачили веселку, вам усім було радісно.
Ігри та вправи:
1) Гра в котиків. Один із котиків поранив лапку й сумно нявчить, а другий йому допомагає, підтримує, співчуває. Один звалився з гірки й розлютився, а другий намагається його підтримати поглядом або дотиком.
2) Коли бачите емоції дітей і дорослих, ставте дитині запитання або самі кажіть: «Напевно, він сумує, тому що... А якби це був ти, як би варто було тебе підтримати?».
8 СХОДИНКА — виявляє прихильність і симпатію до однієї дитини чи кількох дітей, налагоджуючи дружні стосунки. Цінує друзів і сумує, коли їх немає поруч
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як ви гадаєте, чи є в моєї дитини друзі в групі?
- Як дитина поводиться, якщо друзів з якоїсь причини цього дня немає?
- Чи може вона гратися з іншими дітьми?
- Що їй допомагає потоваришувати?
Ідеї для розмови:
Розкажіть про своїх друзів, з якими товаришуєте багато років. Скажіть, що зараз у вас є друзі з дитинства й що вам сумно, коли ви довго не бачитеся, а ще — як радієте зустрічі.
Ігри та вправи:
1) Намалюйте разом лист бабусі чи дідусю, які живуть окремо.
2) Намалюйте «журнал/книгу дружби», де будуть портрети друзів, опис їхніх улюблених іграшок, звичок. Поговоріть про те, що, коли ми згадуємо про друзів, то начебто стаємо ближчими до них.
9 СХОДИНКА — ділиться своїми ідеями та приймає ідеї інших
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи ділиться моя дитина своїми ідеями з іншими?
- Чи підтримують її ідеї інші діти?
- Чи підтримує вона ідеї інших дітей?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як будували з друзями фортецю з піску біля водойми й обговорювали, який вона матиме вигляд. Від кожного звучало багато ідей. Мені сподобалась ідея мого друга, і я її підтримав. У нас вийшла велика й міцна фортеця, з якою ми гралися до вечора.
Ігри та вправи:
1) На аркуші паперу по черзі разом з дитиною малюйте, додаючи по одній деталі. Наприкінці пофантазуйте, що у вас вийшло.
2) Разом вигадайте диво-світ, в якому все можливо. І кожен з вас може по черзі додавати свою ідею про те, який цей світ.
3) Разом по одному реченню складіть історію.
10 СХОДИНКА — разом з іншими дітьми бере участь у різноманітних видах діяльності: разом граються, діляться секретами, розвивають фізичну й творчу активність
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи може моя дитина вільно змінювати діяльність, приєднуючись до різних груп дітей?
- Що допомагає їй налаштуватися на спільну діяльність у різних групах?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, як вам було радісно гратися зі своїми друзями. Ви завжди щось вигадували, робили разом, ділилися своїми секретами. Щоразу ви радісно очікували нової зустрічі з друзями.
Ігри та вправи:
Поговоріть з дитиною про те, що діти в садочку роблять разом (одягаються, граються, ходять на вулицю, їдять, навчаються, лягають спати, майструють тощо). А що роблять разом брати й сестри? А що роблять разом люди в родині?
Бажаємо успіхів на шляху опанування цієї важливої навички!