Підлітковий вік — особливий період, коли наші діти стають надто емоційними, самостійними та незручними. І хоча нам дуже хочеться оминути цю кризу, вона дуже важлива для становлення особистості дитини та її дорослішання.

Тож у сьогоднішньому матеріалі пропонуємо вам ознайомитися зі спостереженнями та порадами дитячого і сімейного психолога Світлани Ройз. Світлана у своєму блозі на Facebook детально розглядає загальні прояви поведінки сучасних підлітків, а також ті особливості, які ми можемо помічати у їхній поведінці під час війни.

Які прояви поведінки властиві підліткам та дітям передпідліткового віку (9-12 років)?

Що зараз важливо знати про підлітків: поради від психолога Світлани Ройз - Learning.ua

Світлана Ройз наводить такі ознаки:

1) «Мовний максималізм», полярності, що проявляються в мовленні: наприклад, «Я це обожнюю — я це ненавиджу», «Ніколи — завжди».

2) Сором’язливість (дитина 8-9 років може соромитися приймати душ, переодягатися перед батьками).

3) Намагання відсторонитися від усього, що нагадує дитинство: підліток може дратуватися, коли чує зменшувальні (ніжні) форми слів, просить називати його іншим ім’ям (більш «дорослим»).

4) Знецінювання того, що було значущим та улюбленим ще кілька місяців тому («Це відстій, я це ненавиджу»).

5) Чутливість до жартів, інтонації, міміки, висока пильність до того, що може здаватися знеціненням, — підлітки сприймають інформацію, фокусуючись не на тому, що говорять (на змісті), а на тому, як говорять (на формі).

6) Поява «претензій» до тіла (підлітки можуть говорити про те, що їм взагалі не подобається їхнє тіло: завеликий-замалий ніс, вуха, груди тощо).

7) Вибірковість до одягу, вибір переважно чорного кольору в одязі (одна з багатьох причин цього — опосередкована можливість сказати «ні»).

8) Манірність у жестах, міміці, артикулюванні.

9) Загострена потреба в контролі, в узгодженні планів та намірів (дорослі можуть часто чути: «Я вам не маріонетка, щоб мене переставляти з місця на місце»).

10) Більш екстремальні (не ризиковані, а саме екстремумні) прояви емоцій — сльози, сміх, гнів.

11) Загострена потреба в особистій території (дорослі можуть чути: «Я хочу залишитися на самоті», «Я хочу жити сам».

12) Поява на заставках телефона чи в планшеті улюблених героїв фільмів, серіалів, співаків (це «перехідні об’єкти» в дорослішанні).

13) Діти (8 з половиною — 9 років) можуть намагатися виглядати «як дорослі», імітувати «дорослу поведінку», копіювати авторитетних героїв та блогерів (критичність до яких знижується).

14) Відмова від їжі, що готує мама.

15) Коли поруч із дитиною проявляється в фільмах чи розмовах тема сексу — вона може викликати перебільшені реакції (як занадто активну увагу, так і реакцію знецінення).

16) Постійне «сидіння» у телефоні, ноутбуці/компʼютері. За словами психолога, «життя в комп’ютері та телефоні» дає підліткам відчуття передбачуваності та контрольованості. Тому недостатньо заборонити ґаджети — важливо надати щось на заміну.

17) Гендерна невизначеність.

18) Труднощі із засинанням (це загальна проблема підліткового віку, але зараз вона ускладнена високим рівнем тривоги).

Що важливо розуміти про підлітків під час війни?

Що зараз важливо знати про підлітків: поради від психолога Світлани Ройз - Learning.ua

Під час написання матеріалу про підлітків Світлана Ройз користувалася результатами нещодавнього всеукраїнського соціологічного дослідження «Підлітки та їхнє життя під час війни: настрої, цінності, майбутнє». Це дослідження реалізував благодійний фонд «Клуб добродіїв» за підтримки гуманітарної організації «Plan International». Саме опитування проводила кампанія «Kantar» серед підлітків 13-19 років, які проживають у великих містах України.

Результати дослідження демонструють, як саме вплинула війна на українських підлітків: що їх найбільше зараз хвилює, чи достатньо вони підтримки отримують, як бачать власну реалізацію та де планують своє майбутнє. Так, було виявлено, що:

1) 73 % підлітків хвилює війна, вона «вплетена» в повсякденність і спричиняє тривожність і страх за майбутнє.

2) 59 % хотіли б отримувати більше підтримки від близьких. Це не подарунки, а:

«Для наших майже дорослих дітей наша близькість критично важлива. Але важливо обирати форму, в якій вони зможуть прийняти нашу підтримку», — пояснює Світлана.

3) 83 % підлітків хочуть дізнатися, як вони можуть підтримувати себе в складні часи.

Переглянути повну версію дослідження можна за покликанням.

Які особливості можуть проявитися у підлітків під час війни?

Що зараз важливо знати про підлітків: поради від психолога Світлани Ройз - Learning.ua

Світлана Ройз відзначає, що діти, які зазнали травматизації чи живуть у стані хронічного стресу, можуть:

1) Стати більш мовчазними чи дуже балакучими (адже травматичний досвід впливає на частини мозку, що відповідають за мовлення).

2) Проявляти більше агресії. За словами Світлани, агресія може бути контрфобічною поведінкою: гнів легше проявити, ніж страх. Тож за агресивною поведінкою важливо побачити те, що вона «прикриває».

3) Відчувати себе самотніми. Окрім суб’єктивного переживання самотності, що є загальною ознакою підліткового віку, зараз підлітки обʼєктивно часто залишаються без звичних, близьких контактів (часто у спілкуванні лише онлайн). Тому дуже важливо допомогти їм відновити «живі» контакти.

Це особливо стосується дітей, які знаходяться в іноземному, іншомовному середовищі та культурі. Міміка та інтонації місцевих жителів для них незнайомі, і можуть зчитуватися, як «небезпечні». Це може додавати напруження, підсилювати стрес підлітка і провокувати ще більшу пильність і напруженість. Тому дуже важливо дітей залучати до спілкування, взаємодії у новому середовищі, разом з ними дізнаватися більше про традиції, реакції та правила тієї спільноти, у якій вони живуть. Це сприятиме стабілізації стану підлітка.

Самотньою також може відчувати себе дитина, яка пережила надзвичайні події і переїхала в інше, більш безпечне середовище (перейшла в іншу школу чи клас).

4) Повторювати багато разів одну і ту ж саму дію (співати одну й ту саму пісню, повторювати одну й ту саму строфу) — це «ритмічна дія», яка допомагає заспокоїтися.

5) Стати більш тривожними. Закономірна в цьому віці тривога підсилюється тривожністю та невизначеністю, що повʼязана з війною. Тому важливо:

6) Проявляти імпульсивність, дратівливість, труднощі з контролем. Про ці особливості поведінки дитини важливо їй розповідати, пояснювати, як зараз працює її мозок, як реагує нервова система, які прояви можуть бути на рівні тіла (наприклад, тремтіння, спітнілість, серцебиття).

7) Боятися показати свою вразливість, просити про допомогу. Тому батькам важливо проявляти свою вразливість, розповідати про свої помилки, досвід і почуття, а також відновити ритуали, які повʼязані з близькістю.

8) Переживати постійну амбівалентність у відчуттях. Наприклад, «будьте зі мною — відпустіть мене», «я все можу сам — допоможіть мені», «дайте мені побути на самоті — не відходьте занадто далеко». Дітям складно усвідомити ці особливості своєї поведінки, а батькам важко її витримувати. Тож психолог радить памʼятати, що це складна ознака перехідного етапу, і шукати баланс у близькості та дистанції.

9) Відчувати безпомічність, неможливість вплинути на обставини. Безпомічність є травматичною. Тому дорослі мають допомогти підліткам відчути контроль, свою дієвість, можливість на щось впливати. Усе, де вони можуть здійснити конкретні дії та застосувати навички, — внесок у стабілізацію. Важливо також пропонувати дії та заняття, де б вони могли одразу побачити результат.

10) Проявляти зміни у навчальній діяльності та мотивації. Діти по-різному проявляють адаптацію до стресу: хтось поки що не може відновити звичний темп та обсяг у навчанні (навіть для підліткового віку). А хтось несподівано стає більш зосередженим, успішним та наполегливим.

11) Частіше говорити «Мені нудно». Це може пояснюватися тим, що поруч немає того, на чому раніше вдавалося фокусуватися. Від стресу також може страждати фантазійна сфера, уява (складно уявити та обрати дію). А ще у підлітка може бути «вивчена поведінка» — шукати зовнішні стимули (телефон, комп’ютерну гру).

12) Вживати ненормативну лексику. У сьогоднішніх умовах лайка допомагає підлітку скинути емоційне напруження. Однак це лише одна з причин її вживання.

13) Займатися самоушкодженням (шрамування, порізи на тілі тощо). За словами психолога, це один з маркерів, коли потрібно обовʼязково звертатися до спеціаліста.

14) Переживати відчуття втрати. Горювати можна не лише за близькими, підлітки по-справжньому горюють за друзями, домом, можливостями. І дорослим важливо визнати їхні почуття (ви можете сказати: «Це дійсно складно втрачати — друзів, надії, плани»). І підліткам, і малюкам, і дорослим потрібні втішання, піклування, щоб не позбутися можливості відчувати, не завмирати.

15) Брати на себе роль дорослого (парентифікація).

16) Уникати певних дій, подій, людей. Тут потрібно зрозуміти, чого саме намагається уникати підліток (якої конкретної ситуації). Тому важливо спостерігати, виявляти, з чим пов’язана тривога, і, можливо, звернутися до психолога.

17) Відчувати страх ненормальності (винятковості почуттів та проживання). Дорослим важливо повторювати: «Ти — нормальний, всі твої емоції — нормальні у ненормальній ситуації, у якій ми зараз живемо».

18) Страждати через почуття провини — часто підлітки переповнені відчуттям провини. Тож потрібно бути обережними з висловлюванням звинувачень і своїх очікувань.

19) Ставати більш зручними або бунтувати.

20) Рідко просити про ніжність і тілесний контакт. З підлітками важливо коригувати дистанцію в контакті, уточнювати, як саме ми можемо обійняти, підтримати, бути поруч. А після близькості потрібно бути готовими, що підлітки можуть знецінити контакт, знову відійти на безпечну для «майже дорослих» відстань.

Як батьки можуть допомогти підліткам прожити цей непростий період?

Що зараз важливо знати про підлітків: поради від психолога Світлани Ройз - Learning.ua

Світлана Ройз радить батькам:

1. Піклуватися про себе, щоб були сили на розуміння та підтримку дітей.

2. Говорити дитині: «Ти завжди можеш на мене розраховувати». Коли небезпечно зовні — ми маємо стати надійним «безпечним середовищем».

3. Утриматися від самозвинувачень та самознецінення. Памʼятайте: усі прояви підліткового віку спрямовані не на батьків, а на дорослішання.

4. Говорити конкретні речі, саме те, що зараз бачимо, уникаючи слів «ніколи», «завжди» («Я зараз бачу не вимиту тарілку» замість «Ти ніколи не миєш посуд»).

5. Уникати фраз: «У тебе все буде в майбутньому, все життя попереду...» (це відчувається, як знецінення того, що відбувається саме зараз); «Я розумію, як тобі, я теж був таким» (всі переживання — унікальні). Замість знецінення та узагальнення спробуйте допомогти дитині назвати та усвідомити емоцію:

6. Втішати, але без читання моралей.

7. Приділяти увагу дітям, що знаходяться в стані ступору (після травматичних переживань). Вони зазвичай не привертають до себе уваги, але часто саме їм потрібна допомога, коректне спонукання до активності, «оживлення».

8. Розповідати про статеве дозрівання, пропонувати книги, фільми. Діти дорослішають набагато швидше, ніж нам здається.

9. Відзначати те, що дітям вдається, те, що вони роблять самі. Наприклад:

10. Памʼятати, що повага — завжди важлива, а зараз — критично важлива.

11. Тримати в фокусі і намагатися розібратися, яка саме потреба криється за поведінкою підлітка.

12. Пам’ятати, що критика не сприяє близькості, а навпаки — віддаляє.

13. Знаходити активності для спільного проведення часу (готувати, прибирати, дивитися фільми, грати в настільні ігри тощо)

14. Якщо ви стурбовані поведінкою, станом дитини та/або вашими стосунками, звертатися по допомогу спеціалістів.

Сподіваємося, що поради Світлани будуть корисними і вам.