Самообслуговування — це здатність самостійно задовольняти свої життєві потреби, обслуговувати себе.
- «Уже в півтора роки дитина намагається щось робити самостійно: вдягати штанці, діставати з полиці іграшку. Часом батьки поспішають перехопити в дитини ініціативу. Мотивація таких дій може бути різною: бажання допомогти, турбота про безпеку малюка чи нетерплячість. Інколи ми вимагаємо від дитини самостійності, до якої вона ще не готова. Однак результат буде однаковий: дитина втратить шанс досягти поставленої мети, звикне бути залежною від інших людей», — застерігають автори платформи «НУМО».
Нагадаємо: платформа розвитку дошкільнят «НУМО» — це ресурс, створений для розвитку дитини 3-6 років експертами ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки. Зокрема, над сайтом працювала відома українська психологиня Світлана Ройз. На платформі є матеріали для батьків, опікунів та вихователів, які щоденно докладають зусилля для гармонійного розвитку дитини. У сьогоднішній статті ми підготували професійні поради від авторів платформи для розвитку навички самообслуговування у дошкільнят.
Відзначимо, що в нашому блозі ми вже описували 10 поступових кроків для розвитку таких навичок дошкільників:
- саморегуляції;
- безпечної поведінки;
- емоційної компетентності;
- мовлення та грамотності;
- сенсорного розвитку;
- взаємодії з однолітками.
Як допомогти дитині розвинути навичку самообслуговування?
Наводимо 10 поступових кроків (сходинок) до розвитку навички:
1 СХОДИНКА — дитина прагне повторювати за дорослими дії; хоче бути, як дорослий
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи спостерігали ви, які дії дорослих дитина найчастіше повторює й переносить у гру?
Ідеї для розмови:
Моя бабуся розповідала, що в дитинстві я полюбляв гратися телефоном. Я брав телефон і довго й емоційно розмовляв.
Ігри та вправи:
Гра «Перетворення»: дитина перетворюється на дорослого, а дорослий — на дитину. Запитайте дитину-дорослого, що ми маємо робити, коли збираємося на вулицю. Дитина в ролі дорослого має називати всі дії, які ви виконуєте. Якщо дитина щось забула, допоможіть їй.
Дитина може перетворитися на будь-кого: капітана корабля, кухаря, двірника. Просіть дитину розповісти, що вона робить у певній ролі, які її наступні кроки. При цьому важливо, щоб дитина почувалася головним героєм.
2 СХОДИНКА — дитина грає в ігри, де прагне повторювати дії дорослих, уголос озвучує дії
Запитання, які можна поставити вихователям:
- У які сюжетно-рольові ігри любить гратися моя дитина?
- Чи озвучує вона дії героя, роль якого виконує?
Ідеї для розмови:
Я полюбляла гратися ляльками: розсаджувала їх та уявляла, що я мама/вихователь, і повторювала їхні слова: «Каша дуже корисна» тощо. Я розмовляла голосами різних героїв і відповідала їм, як доросла. Часом ми сварились, але завжди мирилися.
Ігри та вправи:
1) Візьміть іграшки дитини й почніть через них озвучувати різні ролі.
2) Пограйте в театр тіней, пальчиковий театр.
3) Запропонуйте дитині стати художником або актором і зніміть на мобільний телефон невеличкий фільм за уявним сюжетом. Важливо, щоб дитина озвучила свою роль.
3 СХОДИНКА — дитина самостійно їсть, пережовує їжу з закритим ротом, тримає ложку, користується серветкою; дякує, встаючи з-за столу.
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи вдається нашій дитині самостійно користуватися столовим приладдям, серветкою тощо?
- Як цього навчити? Можливо, є ігри чи пісеньки для дітей?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як спостерігали за малюками, які не вміли їсти ложкою, їх годували. Ви пишалися, що робили це самостійно, користувалися серветкою та дякували, встаючи з-за столу.
Ігри та вправи:
1) Подивіться мультфільм або почитайте книжку про правила етикету.
2) Гра «Королівський двір»: уявіть, що ви запрошені на прийом до короля або самі приймаєте гостей. Обговоріть, як треба їсти, тримати столове приладдя тощо.
3) Запросіть на бал іграшки. Разом допомагайте іграшкам вивчити правила етикету.
4) Зробіть книжку «Правила етикету», щоб записувати й малювати правила.
4 СХОДИНКА — дитина закочує рукава під час умивання, миє руки й обличчя, правильно користується милом, насухо витирає руки й обличчя індивідуальним рушником
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як заохотити дитину дотримуватися правил гігієни?
- Як ви розвиваєте ці навички?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як у дитинстві батьки нагадували вам умиватися, чистити зуби. А ви потім учили свого неслухняного песика. Якось на дачі ви навчили цього свого друга.
Ігри та вправи:
1) Напишіть листа від «феї чистоти», у якому фея дякує дитині за дотримання гігієни й підкреслює важливість турботи про себе.
2) Вигадайте казку, в якій улюблений герой дитини виконує всі ці дії та радіє, що може це зробити.
3) Гра «Роби, як я»: іграшка імітує правильні дії дитини для вмивання, миття рук тощо. Іграшка може озвучувати всі дії, повторювати їх разом з дитиною.
4) Гра «Пантоміма». Ви показуєте дію — дитина відгадує, а потім — навпаки.
5 СХОДИНКА — дитина може сказати, що хоче пити, їсти, у туалет, йому/їй холодно, спекотно
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Як допомогти дітям вільно висловлювати свої бажання (хочуть пити, піти в туалет, їм холодно)?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як навчилися висловлювати прості бажання. Наприклад, коли вам було холодно, ви звернулися до одного з батьків і той швидко пригорнув вас до себе. Ви відчули, що вас чують і про вас турбуються.
Ігри та вправи:
1) Озвучуйте свої потреби й бажання при дітях.
2) Під час гри озвучуйте бажання від імені іграшок.
3) Гра «Стоп! Кажи, чого ти хочеш». Батьки й діти називають свої потреби: обійняти, попити, піти в туалет тощо.
4) Розкажіть, що часом вам дуже хочеться, щоб хтось здогадався про ваші бажання. Однак ми не вміємо читати думки інших. Тому дуже важливо казати про своє бажання одне одному.
6 СХОДИНКА — дитина сама вибирає іграшку, якою хоче гратися
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Дитина інколи вагається у виборі іграшки (нерішуча): спочатку бере одну, швидко змінює на іншу, а тоді знову повертається до першої. Як допомогти їй набути впевненості у виборі?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як ви серед багатьох іграшок вибирали найулюбленіші. І коли батьки питали, чому ви знову граєтеся певною іграшкою, ви відповідали: «Вона найбільше мене розуміє й завжди радіє, коли я беру її».
Ігри та вправи:
1) Граючись з улюбленою іграшкою, дитина проживає сюжети, які її тривожать або є дуже важливими. У цій грі ми можемо побачити власну модель виховання.
2) Якщо іграшок забагато, сховайте їх у коробки.
3) Пограйте з дитиною в гру за її правилами стільки разів, скільки потребуватиме дитина. Не відволікайтеся.
7 СХОДИНКА — дитина бере потрібний предмет і використовує відповідним чином (усвідомлена дія)
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як ви вважаєте, чи розуміє дитина призначення тих предметів, які є в групі?
- Чи виходить у неї взяти предмет (лійку для квітів) і виконати відповідну дію за його допомогою?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію з власного досвіду про те, як ви брали насос від татового велосипеда й накачували ним шини свого великого іграшкового автомобіля. І як це було весело. Або як ви брали старий фен (він був без шнура) і робили зачіски своїм лялькам, імітуючи звук.
Ігри та вправи:
Гра «Для чого це?»: по черзі з дитиною називайте різні предмети й розповідайте, для чого вони й де їх використовують. Можна робити плутанину. Наприклад: «Ложка для того, щоб їсти рідку їжу? А я вважаю, що це парасолька для ляльки!».
8 СХОДИНКА — дитина помічає та сама (за допомогою дорослих) усуває неохайність зовнішнього вигляду й одягу
Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:
- Як побудувати взаємини з дитиною, щоб навчити її доглядати за своїми речами?
- Що може їй у цьому допомогти?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як приводили себе до ладу, коли бігли додому після гри з друзями. Як ви дивилися, чи застебнуті ґудзики, поправляли шнурівку, пригладжували волосся. «Це все було дуже важливо, бо всі в моїй родині завжди стежили за своїм зовнішнім виглядом». Можна розповісти, як у садочку був хлопчик, з яким не хотілося гратися через його неохайність. Якось він прийшов до садочка дуже охайним — і ви його не впізнали.
Ігри та вправи:
Гра «Кудлатик»: дорослий куйовдить собі волося, бруднить обличчя зубною пастою, одягається неохайно, плутаючи деталі одягу. Дитина має визначити, що не так, і виправити це.
9 СХОДИНКА — дитина одягається та роздягається, у певній послідовності складає свої речі, знає порядок одягання й роздягання, дотримується охайності в одязі
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як навчити дитину самостійно стежити за своїм зовнішнім виглядом, бути охайною й організованою?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як ви привчалися складати свої речі дуже охайно, відпочиваючи на природі з батьками, і як вам це допомогло, коли почалася злива й треба було швидко збирати й ховати все в машину. Ви швидко це зробили й зраділи, бо весь ваш одяг був сухий.
Ігри та вправи:
1) Разом побудуйте (намалюйте) будинок. Пояснюйте, що неможливо почати будувати з даху. Усе починається з фундаменту. Так само й кожна дія має початок — «фундамент»
2) У грі скажіть: «Спочатку я». Тоді разом називайте послідовність дій.
3) Інколи пропонуйте дитині «неправильні» дії, спонукаючи її виявити помилки. Обговорюйте правильний варіант.
10 СХОДИНКА — дитина вибирає матеріали, з яких виготовлятиме щось, і пояснює свій вибір
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи легко моїй дитині самостійно вибирати матеріали для роботи або іграшки?
- Як сформувати у дитини таке вміння?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як вибирали папір, фарби, наліпки для листівки. Коли вона була майже готова, вам закортіло додати дрібних прикрас. Ви попросили в мами намистинки, адже так листівка матиме яскравіший вигляд. Мама охоче допомогла.
Ігри та вправи:
1) Готуйте разом, пояснюючи, який продукт і коли додавати. Розкажіть, що станеться, якщо змінити пропорції.
2) Одягаючись, пояснюйте свій вибір одягу та поєднання кольорів. Пограйтеся у модельєра: нехай дитина підбере одяг для мами, тата, брата, сестри.
3) Вигадайте разом фантастичний прилад, пояснюючи, з чого він зроблений і для чого.
Бажаємо успіхів на шляху опанування цієї важливої навички!