Уміння робити вибір — важлива навичка, що формується у дошкільному віці. Від того, наскільки добре вона сформована, залежить усе подальше життя.

Ми маємо дати дитині можливість побачити наслідки своїх дій (у безпечних для здоровʼя межах) і дозволити їй робити власні помилки. Фахівці наголошують: якщо батьки самі все вирішують за дитину, у дорослому житті це може стати великою проблемою. Саме тому так важливо знати, як ми можемо допомогти малюкові опанувати навичку робити вибір, вирішувати й висловлювати свою думку.
Тож у сьогоднішній статті ми підготували професійні поради від авторів платформи для розвитку цієї навички в дітей 3–6 років.

Як допомогти дитині навчитися робити вибір і стати відповідальною?

Як допомогти дошкільнику навчитися робити вибір? - Learning.ua

Наводимо 10 поступових кроків (сходинок) до розвитку навички:

1 СХОДИНКА — дитина вибирає іграшку, якою хоче гратися

Запитання, які можна поставити вихователям:

Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, як у дитинстві вам дуже подобалося спати з іграшкою, і щоразу перед сном батьки вас запитували, з якою саме ви будете засинати.

Поради:
Пропонуйте вирішувати прості питання в побуті, даючи максимум два варіанти на вибір: «Ти візьмеш із собою на прогулянку машинку чи мʼяч?», «Ти вдягнеш сьогодні червону футболку чи жовту?», «Будеш яблуко чи грушу?» тощо.

2 СХОДИНКА — дитина вибирає їжу, ласощі

Запитання, які можна поставити вихователям:

Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, як мама запитувала, що саме ви хотіли б попити (сік чи компот) щоразу, коли ви хотіли пити.

Ігри та вправи:
1) Зробіть із дитиною меню (з тих продуктів і страв, які є вдома). Пограйтеся в ресторан, де дитина — відвідувач, який робить замовлення.
2) Запитайте в дитини (вибираючи ті продукти, що у вас є): ти зараз хочеш солоного, солодкого чи кислого? Рідкого, твердого чи хрусткого?

3 СХОДИНКА — дитина вибирає одяг, взуття

Запитання, які можна поставити вихователям:

Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, як ви з мамою купували взуття. Мама показувала декілька пар, ви їх міряли, а тоді вона запитувала, яка серед відібраних сподобалася. Цю пару ви й купували.

Ігри та вправи:
1) Пограйте в рольову гру «Магазин». Важливо, щоб дитина була в ролі покупця й обирала товари.
2) Пограйте в гру «Стиліст і модель», у якій дитина сама собі складе гардероб.
3) Нехай вона вибере одяг і для вас. Сфотографуйтеся в цьому одязі.

4 СХОДИНКА — дитина вибирає книжку, яку хоче, щоб їй почитали

Як допомогти дошкільнику навчитися робити вибір? - Learning.ua

Запитання, які можна поставити вихователям:

Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, що ваша бабуся дуже любила читати вам казки. Коли вона запитувала, про кого почитати, ви бігли до полиці з книжками й вибирали книжку з яскравими малюнками (можете назвати улюблені).

Поради:
1) Читаючи дитині певні книжки, ви допоможете їй сформувати думку про важливість вибору в житті. Наприклад, у казці «Троє поросят» кожен персонаж зробив свій вибір матеріалу для виробництва, що призвело до різних наслідків.
2) Пропонуйте дитині на вибір 2 книжки, розповідаючи (описуючи жанр книжки): «Ця книжка — казка, а ця — про пригоди».

5 СХОДИНКА — дитина розуміє свої потреби та обирає дію (хочу їсти, пити, побути на самоті; хочу, щоб мене обійняли)

Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:

Ідеї для розмови:
Розкажіть, як гралися на вулиці, дуже змерзли й побігли додому, щоб одягтися тепліше. Вам хотілося ще погратися з друзями, але ви розуміли, що для цього треба вдягтися.

Ігри та вправи:
Уміння зчитувати сигнали тіла допомагає нам швидко реагувати на ситуації й зберігати усвідомленість. Щоб розвинути цю навичку, разом пограйте у гру «Моє тіло каже». Раз на годину зупиняйтеся і «зчитуйте» сигнали: у мене червоні щоки/холодні руки/серце швидко бʼється/бурчить у животі.

6 СХОДИНКА — дитина вибирає активність для себе (дивитися мультфільм, читати книжку, гратися в щось тощо)

Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:

Ідеї для розмови:
Розкажіть, як батьки завжди вас запитували, куди ви хотіли б піти на прогулянку (у парк на гойдалки чи у двір, де є гірки й пісочниці). Ви залюбки вибирали.

Поради:
Памʼятайте: коли дитина каже, що їй нудно, не кваптеся давати їй пульт або телефон з мультфільмом. Не варто й ставати для неї аніматором. Так ми позбавляємо дитину можливості бути джерелом своїх дій і робити вибір. Запропонуйте дитині понудитися кілька хвилин або заплющити очі, щоб зʼявилась ідея.

7 СХОДИНКА — дитина може вибрати щось для самостійної ігрової діяльності (продукує ідеї, добирає матеріали тощо) й водночас
навчається приймати наслідки свого вибору

Запитання, які можна поставити вихователям:

Ідеї для розмови:
Розкажіть історію з власного досвіду, як ви захопилися грою й не намалювали листівку разом з іншими дітьми. Ви засмутилися, що підете
додому без малюнка, а вихователька сказала: «Ти вибрала гру, тому тобі
забракло часу на малюнок. Ти зможеш зробити його завтра, якщо вчасно про це згадаєш».

Поради:
1) Слова, що свідчать про усвідомлення дитиною причин і наслідків: «якщо..., то», «тому що».
2) Для подій, що засмучують, вигадайте вигук: «Ура, новий досвід!». Проте спочатку підтримайте: «Ти засмутився? Ти злишся?».
3) Звертайте увагу на те, що вийшло добре, а потім подумайте, як наступного разу зробити інакше.

8 СХОДИНКА — дитина готова експериментувати (вибирати щось нове), використовує нові матеріали, додає нові фарби тощо для
втілення оригінальних ідей

Запитання, які можна поставити вихователям або психологу:

Ідеї для розмови:
Розкажіть, як спостерігали за тим, як мама готувала вечерю, робила салат. Ви спробували погратися з нарізаними шматочками овочів, викладаючи різні фігурки на тарілці: у вас вийшов зайчик, квіточка та змія.

Ігри та вправи:
1) Дайте дитині пофантазувати: яку суперсилу вона хотіла б мати, з яким персонажем мультфільму дружити тощо.
2) Запропонуйте помалювати зубною щіткою, пальцями ніг, нитками, губкою й іншими предметами.
3) Гра «Фантазери». Підготуйте для кожного гравця набір: кілька макаронин, фарби, фломастери, крупу, кольоровий папір, клей. Із цих предметів треба створити шедевр.

9 СХОДИНКА — дитина вибирає матеріали, з яких виготовлятиме щось, і пояснює свій вибір

Як допомогти дошкільнику навчитися робити вибір? - Learning.ua

Запитання, які можна поставити вихователям:

Ідеї для розмови:
Розкажіть, як одного разу в садочку ліпили пташку з пластиліну. Вас настільки захопила ідея, що закортіло виліпити ще й удома. Однак удома не було пластиліну, і батьки запропонували зробити пташку із солоного тіста чи маси для ліплення. Ви вибрали тісто, бо виготовляли його разом з мамою й дідусем.

Цікаві завдання:
Узявши будь-який предмет, обговоріть із дитиною: з яких матеріалів він зроблений, чому саме такий матеріал використано. Потім запропонуйте
подумати разом з вами: якби ви винаходили олівець, із якого матеріалу він був би зроблений? А якби чашку? А якби штани? А гудзики?

10 СХОДИНКА — дитина вибирає модель поведінки (брати чуже чи ні, просити вибачення чи ні тощо)

Запитання, які можна поставити вихователям:

Ідеї для розмови:
Розкажіть історію про те, як одного разу ненароком штовхнули друга й він образився. Ви відчули, що ваш друг засмучений, і захотіли попросити в
нього вибачення. Ви пригадали, як вибачався ваш брат/сестра чи герой з мультфільму, і вирішили сказати так само.

Поради:
Пропонуйте дитині різні ситуації (життєві й комічні), ставлячи запитання: «А що зробив би супергерой? А що зробив би лиходій? А що зробив би твій друг? А що зробив би боягуз?».

Бажаємо успіхів на шляху опанування цієї важливої навички!

Нагадуємо також, що в нашому блозі ми вже описували 10 поступових кроків для розвитку таких навичок дошкільників: