У вересні цього року уряд відновив фінансування реформи Нової української школи. Це дозволить продовжити пілотування та підготовку педагогічних працівників, а також забезпечити безперервність навчання за новими Стандартом базової освіти й освітніми програмами.
- «Ми нарешті відновили субвенцію, щоб одна з найуспішніших трансформацій в українській освіті просувалася далі. Тепер учителі зможуть підвищити кваліфікацію, адже весь минулий рік вони буквально тягнули реформу на власному ентузіазмі. А школи зможуть придбати нове оснащення, необхідне для якісного навчання за стандартами НУШ», — зазначив Міністр освіти і науки Оксен Лісовий.
Тож наразі усім учителям, які працюють у 5–6 класах і 7 пілотних класах НУШ, необхідно пройти додаткове навчання, яке буде фінансуватися державним коштом за рахунок субвенції.
- За якими програмами, коли й де відбуватиметься підвищення кваліфікації?
- Хто може бути тренером НУШ?
- Чи забезпечать педагогів засобами навчання і чи буде практична складова?
- Чи обов’язкове це навчання і чи зарахують його як підвищення кваліфікації?
Відповіді на ці та інші питання щодо майбутнього підвищення кваліфікації педагогів дали у Міністерстві освіти і науки України. Публікуємо їх сьогодні для вас.
1. Скільки коштів виділено на підвищення кваліфікації вчителів НУШ цього року?
Постанова Кабінету Міністрів України від 19.09.2023 № 1023 затвердила Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (за спеціальним фондом державного бюджету) у 2023 році.
Порядок визначає, що 60 млн грн зі субвенції спрямовують на підвищення кваліфікації керівників, заступників керівників і вчителів закладів освіти, які працюють у 5–6 класах і 7 пілотних класах НУШ, а також на підготовку тренерів-педагогів, які будуть навчати вчителів.
2. За якою моделлю відбуватиметься навчання вчителів?
Для підготовки вчителів 5–6 класів і 7 пілотних класів НУШ обрано подібну модель до тієї, яку міністерство застосовувало для навчання вчителів початкових класів 2018 року.
Насамперед відбудеться підготовка координаторів — 12–13 людей від кожної області пройдуть відповідне навчання. Координатори представлятимуть різні освітні галузі, визначені стандартом базової освіти. Вони підготують тренерів, які на базі обласних інститутів післядипломної освіти навчатимуть учителів. Координатори залежно від своїх можливостей і потреб області теж зможуть навчати вчителів.
3. Хто може бути тренером НУШ? Чи ними можуть бути тільки працівники обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти (ОІППО)?
Ні, порядок та умови надання субвенції не висувають вимог, що тренери мають бути працівниками ОІППО. Інститути можуть залучати інших спеціалістів до роботи за цивільно-правовим договором. Після підготовки тренерів обласні департаменти освіти затвердять їх списки, які будуть відкритими.
4. Як можна стати тренером НУШ, якщо людина не працює в Інституті післядипломної педагогічної освіти (ІППО)?
Відповідно до чинних нормативних документів, тренер-педагог — особа, яка здійснює комплекс заходів з підвищення кваліфікації педагогічних працівників, організованих закладами післядипломної педагогічної освіти комунальної форми власності, відповідно до нових методик згідно з Концепцією НУШ.
У такий спосіб регіональні координатори НУШ створюють команди педагогів-тренерів з-поміж учителів певної області. Такі (хто хоче стати педагогом-тренером) вчителі мають пройти навчання в ІППО і у разі його успішного завершення — поповнити лави тренерів. Відповідні списки формують за поданням ІППО і затверджують в ОДА (департаментах освіти і науки відповідних облдержадміністрацій).
5. Коли відбуватиметься навчання вчителів?
У жовтні мала розпочатися підготовка регіональних координаторів, у подальші місяці відбуватиметься навчання тренерів і вчителів. МОН сподівається на продовження фінансування: у проєкт держбюджету на 2024 рік закладено 1,5 млрд грн на НУШ, частину цих коштів планують спрямувати на підвищення кваліфікації.
6. У якому форматі буде підготовка вчителів?
Навчання може відбуватися в різноманітних форматах — тренінги, майстер-класи, практикуми тощо. Координатори й тренери не обмежені у виборі та мають добирати доцільні форми роботи відповідно до теми й мети заняття.
7. Чи потрібно вчителям їздити в обласні інститути післядипломної освіти?
Це залежатиме від того, як той чи інший інститут організує освітній процес і які безпекові умови в області. Зокрема, навчання може відбуватися очно, у дистанційному, змішаному форматах, також тренери можуть проводити заняття на місцях. Для цього порядок та умови дозволяють використовувати кошти на відрядження.
8. Чи забезпечать учителів засобами навчання для підвищення кваліфікації?
Обласні інститути післядипломної педагогічної освіти коштом субвенції можуть закуповувати засоби навчання, обладнання, предмети, матеріали й навчальну літературу або використовувати фінансування на тиражування матеріалів.
9. За якими програмами буде відбуватися навчання вчителів?
Основою для навчання за кошти субвенції є чинні типові програми підвищення кваліфікації. Зокрема, типова програма підвищення кваліфікації вчителів і типова програма для підвищення кваліфікації керівників закладів загальної середньої освіти. Наводимо їх для ознайомлення:
- Типова програма підвищення кваліфікації вчителів;
- Типова програма для підвищення кваліфікації керівників закладів загальної середньої освіти.
На їхній основі обласні інститути післядипломної педагогічної освіти зможуть створювати календарно-тематичні плани для підготовки вчителів і керівників шкіл.
Окрім того, для вчителів доступний онлайн-курс «НУШ: базова середня освіта» від ГС «Освіторія».
10. Який зміст підвищення кваліфікації? Що саме вивчатимуть учителі й чи буде практичне навчання?
Тематика підготовки координаторів обласних інститутів післядипломної освіти і тренерів відповідає чинним типовим програмам підвищення кваліфікації вчителів та керівників закладів загальної середньої освіти, які впроваджують новий Державний стандарт базової середньої освіти.
Змістове наповнення відображає специфіку поточного моменту. Зокрема, із зазначених типових програм підвищення кваліфікації, згідно з результатами опитування та експертного оцінювання, визначено теми, які потребують поглибленого опанування, як-от:
- реалізація Концепції Нової української школи в базовій середній освіті;
- оцінювання навчальних досягнень учнів (актуалізується завершенням у 2024 році І циклу базової освіти НУШ);
- сучасні підходи до навчання в Новій українській школі;
- психолого-педагогічні умови та технології організації освітнього процесу НУШ в умовах воєнних дій;
- технології моніторингу та подолання освітніх втрат.
Окремий блок навчальних матеріалів та експертної підтримки підвищення кваліфікації вчителів спрямований на надання й розширення інформації про нову нормативну та навчально-дидактичну бази освітньої галузі; оновлення і поповнення знань та вмінь педагогів з інноваційної педагогіки, психології, сучасної методики викладання дисципліни за оновленими програмами в межах окремих освітніх галузей.
11. Який обсяг годин передбачає навчання вчителів?
Типова програма передбачає 150 годин, проте цьогоріч коштом цієї субвенції вчителі зможуть отримати орієнтовно 30 годин навчання (або 1 кредит ЄКТС). Проте інститути післядипломної педагогічної освіти можуть підходити до цього гнучко й пропонувати модулі на більше/менше годин.
12. Чи це навчання є обовʼязковим?
Таке навчання є необхідним для всіх учителів, щоби розуміти підходи, принципи й методики НУШ. Обовʼязковість цього навчання не регламентована нормативними документами, проте очікуємо, що його пройдуть усі вчителі, які працюють у 5–6 і 7 пілотних класах НУШ.
13. Чи буде це навчання зараховане як офіційне щорічне підвищення кваліфікації?
Після закінчення навчання вчителі отримуватимуть сертифікати від інститутів післядипломної педагогічної освіти. Години, зазначені в них, педагогічна рада закладу освіти зможе зарахувати вчителю як підвищення кваліфікації.
14. Якщо вчитель уже проходив підвищення кваліфікації у 2023 році в межах свого щорічного навчання, чи має він все одно пройти це навчання?
Так, навчання є бажаним. Якщо з якоїсь причини вчитель не може пройти його цьогоріч, то це можна буде зробити наступного року, адже ми очікуємо виділення субвенції на реалізацію НУШ.
15. Чи потрібно проходити це навчання, якщо вчитель уже навчався для НУШ на базі Інституту післядипломної педагогічної освіти в попередні роки?
Так, учителю варто пройти це навчання, адже воно враховує реалії, в яких зараз працюють школи, і пропонує поглиблену підготовку. Більше про зміст навчання у запитаннях — «Який зміст підвищення кваліфікації? Що саме вивчатимуть учителі й чи буде практичне навчання?».
Водночас для вчителів англійської, німецької, французької мов, які здійснили навчання у Британській Раді, Ґете-Інституті, Французькому культурному центрі й отримали відповідний сертифікат, проходити це навчання не обовʼязково.
16. Якщо вчитель викладає кілька предметів/курсів, то він/вона має пройти навчання зі всіх чи обрати один предмет?
Потрібно пройти навчання за всіма предметами, які вчитель викладає в 5–6 або 7 пілотних класах НУШ. Водночас деякі модулі є спільними для всіх предметів, які не потрібно проходити повторно.
17. Чи потрібно проходити це підвищення кваліфікації вчителю, який викладає предмети/курси варіативного складника програми?
Так, потрібно, якщо він викладає в 5–6 класах НУШ.
18. Чи можуть коштом субвенції підвищувати кваліфікацію вчителі, які перебувають на простої?
Ні. У постанові зазначено, що кваліфікацію підвищують педагоги, які забезпечуватимуть реалізацію Державного стандарту базової середньої освіти на першому (адаптаційному) циклі базової середньої освіти та у пілотних класах у 2023/24 навчальному році. Якщо вчитель перебуває на простої, він не викладає, а отже, не забезпечує реалізацію держстандарту.
19. Чи можна коштом цієї субвенції підвищити кваліфікацію вчителям початкової школи?
Ні, субвенція передбачає тільки навчання вчителів 5–6 і 7 пілотних класів НУШ.
Сподіваємося, ці відповіді допомогли вам розібратися в особливостях підвищення кваліфікації вчителів НУШ. Якщо ж ви маєте додаткові питання, можна поставити їх у коментарях до відповідного допису МОН у Facebook (покликання прикріплюємо).