Тривалі поїздки дуже виснажливі для дітей: малюки швидко втомлюються і вередують, старші діти нудяться, не знаючи, чим себе зайняти. У такі моменти знадобляться цікаві активності для усієї родини, спокійні ігри чи вправи, з якими час у дорозі мине швидше, а стосунки стануть міцнішими.

Пані Світлана зауважує, що для проведення ігор та виконання вправ вам можуть знадобитися:

Психолог радить обирати фломастери та воскову крейду, адже дитина може засмутитися, якщо олівці впадуть і зламаються, а гострим грифелем олівця можна травмуватися.

35 ігор та вправ у дорозі (та інших ситуаціях):

Граємо в дорозі: 59 ідей від психолога Світлани Ройз - Learning.ua

1. Малювати чи розмальовувати листівку, яку потім можна зберегти чи відправити родичам або самому собі. Можна взяти із собою шаблони, чи намалювати те, про що дитина мріє в подорожі. Це трансформує тривогу від невідомого досвіду в майбутньому у радісне очікування.

2. Пограти у гру «Ніжний котик» — гру з проєкту «Гратися і не боятися».
Запропонуйте дитині подумати про те, що викличе у неї відчуття безпеки та ніжності. Наприклад, ніжно «погладити» уявне кошеня. Таке «піклування» про маленьку тваринку дозволить дитині розслабитися та заспокоїтися.

3. Пограти в мовну гру «Телеграма» (можете також розповісти дитині, що це таке).
Обираємо коротке слово. Кожна літера слова — початок нового слова. СЛОН — Срібний Ланцюжок Охороняє Ніч чи Спритний Лис Обпік Ніс. Перемагає той, хто вигадає найсмішніше речення.

4. Зробити малюнки з долоньками.

Психолог пропонує такі ідеї для виконання:
1) Обвести долоньку дитини і попросити намалювати щось всередині неї.
2) Обвести долоньку і попросити дитину кожний палець присвятити якійсь емоції. Намалювати на намальованій подушечці пальця різні личка — веселе, сумне, здивоване, розлючене, налякане. Потім можна торкатися пальців і розповідати про те, коли були такі емоції, або запитати, що може допомогти цьому пальчику.

5. Якщо із собою є шарфик чи хустина — з них викладати фігурки чи літери.

6. Можна взяти із собою кілька кубиків.
Пограйте «у кого більше випаде» — це стимулюватиме дитину вчити цифри та рахувати. Замість кубиків можна використовувати пальці: згинаємо руки в кулак, на рахунок один-два-три — показуємо пальці від 1 до 5. Знаходимо суму.

7. «Тарабарська мова».
Говорити один з одним «тарабарською мовою», тобто вигаданою, намагаючись за інтонацією вгадати, про що говорить кожен.

8. Малювати один за одним: кожен додає до малюнка якусь деталь.

9. Пройти завдання квесту.
На папері написати (чи намалювати) те, що дитина має знайти в купе чи вагоні. Коли дитина це знаходить, навпроти малює смайл. Можна шукати: рушник, туалет (можна так стимулювати дитину піти до туалету), стіл, двері, валізку, окуляри, ручку, телефон тощо).

10. Пограти у гру «Читаю по губах».
Запропонувати вгадати знайому пісню, але не співати її вголос, тільки відкривати рота, наче співаємо (це доволі складна гра, можна розпочати з вгадування слова).

11. Намалювати на аркуші багато крапок, з’єднувати їх у малюнок.

12. Зробити іграшку зі шкарпеток.

13. Пограти у «дуй-бол».
Дути на обгортку з цукерки, що лежить на столику. Передавати один одному диханням.

14. Малювати одночасно на різних аркушах с заплющеними очима.
Перед грою потрібно домовитися, що будете малювати.

15. Зробити іграшку з хустини.

16. «Alias» — вгадувати слово за описом. Однак важливо не називати саме слово.

17. Малювати щось однією лінією (не відриваючи фломастера від паперу).

18. «Гра в слова»

Граємо в дорозі: 59 ідей від психолога Світлани Ройз - Learning.ua
Наступний гравець називає слово на останню букву слова попереднього гравця.

19. Пограти у гру «Хто це?».
Торкаємося дитини «доторками тварин», наче її гладить чи торкається писочком котик, по ній стрибає коник, сідає метелик, якщо дитина не боїться — повзе змійка, бігає мурашка, хвостиком гладить лисичка тощо. А дитина має вгадати, що це за тварина.

20. «Малювання словом»
Обрати слово. Намалювати контур (котика, сонечка), використовуючи тільки літери слова, розмалювати ним картинку (так дитина одночасно малює, запам’ятовує літери, повертає відчуття кордонів).

21. Взяти із собою кілька листів кухонних рушників чи серветок із дірочками-візерунками.
Діти люблять фломастерами розмальовувати дірочки на папері (створюється красивий кольоровий візерунок).

22. Якщо в дорозі є палички для розмішування цукру, можна з них зробити чудові фігурки, намалювати обличчя і грати, наче ляльковим театром.

23. Написати імʼя дитини, вона має до кожної літери домалювати якусь деталь.

24. «Казка».
Скласти казку, коли кожен говорить по реченню.

25. Малювати портрети один одного, не дивлячись на папір, не відводячи очей від обличчя «моделі» (це завжди виходить весело).

26. Намалювати лабіринт, дитина має знайти з нього вихід

27. Пограти у гру «Навспак».
Говорити слова навпаки, не записуючи їх. Наприклад, «чайник» — «кинйач», «стіна» — «анітс»; для маленьких дітей обирати слова з трьох літер — кіт, чай, рух, рот, ніс, ніч, дім.

28. Намалювати багато кружечків діаметром з подушечку пальця дитини (чим менша дитина, тим менше має бути кружечків за кількістю і тим більшими вони мають бути за розміром ) Розставити у кружечках у довільному порядку цифри, але так, щоб найбільш віддалена цифра була на відстані не більше, ніж розкриті великий палець та мізинець. Дитина має знаходити цифру і «стрибати» чи дотягуватися до неї пальчиком. Можна поставити таймер і намагатися пройти всі цифри на певний час.

29. Одночасно на одному аркушу паперу малювати смайли (усміхайки). Кожен гравець обирає свій колір фломастера. Хто намалює більше — переможець.

30. Пограти у гру «Я ...».
Казати «Я — добрий» (веселий, сумний, злий, натхненний, вередливий, замріяний, з’їв кисле, наляканий, переможець тощо) і одночасно відображати це, змінювати міміку. Можна показувати емоцію, а інший гравець має її вгадати.

31. Вигадати нове слово, намалювати, як воно може виглядати.

32. Пограти у гру «Я бачу».
Називайте по черзі те, що бачите поруч (у машині, у вагоні, за вікном).

33. Завантажити на телефон карткову гру «Сила запитань».

34. Завантажити гру «Картки сили» (у ній буде багато пропозицій для ігор).
На картках — зображення тварин, птахів, риб, комах, а також певних обʼєктів та явищ природи. На звороті — невеличкий опис із пропозицією до дії.

35. Завантажити ігрові картки «Обійманці».

Також пані Світлана зробила добірку спокійних ігор у дорогу для втомлених і виснажених батьків, яким активності з попереднього списку можуть бути не під силу. Ці ігри підходять дітям різного віку. Вони дозволять бути в контакті з дитиною, при цьому майже не розмовляти і не рухатися.

24 ідеї для спокійних ігор у дорозі:

Граємо в дорозі: 59 ідей від психолога Світлани Ройз - Learning.ua

1. Малювати пальцем на руці дитини геометричні фігури чи літери. Вона має відгадати, які саме.

2. Гра «Відчуваєш?»
Стискати руку дитини, наче передавати стисканням слова (кожне стискання — склад слова). Маленькій дитині можна сказати заздалегідь фрази, які будете «передавати», нехай вона вгадує («Я тебе люблю/обіймаю» тощо).

3. Показувати жест — сердечко (руки дитини та дорослого складаються в сердечко).

4. Гра «Вгадай, про що я думаю»
Дитина має торкнутися руки і вгадати думку дорослого (дорослий може тільки кивати головою — так чи ні).

5. Уявити, що вказівний та середній пальці руки — це ніжки якоїсь істоти. Можете ходити, танцювати ними, показувати, як можуть танцювати пальці.

6. Гра «Мізинчики» — просто сидіти з переплетеними мізинчиками (навіть, коли дитина поруч дивиться мультфільм).

7. Намалювати на своїх пальцях та пальчиках дитини личка і рухати пальцями, торкатися, «цілувати» пальчик дитини, пропонувати, щоб дитина говорила від імені фігурки на пальчику.

8. Гра «Котик чи песик»
Запропонувати дитині уявити, яка вона тваринка, і мовчки чухати її за вушком чи гладити «лапку». А дитина має мурчати, гарчати, позіхати та ворушити хвостиком.

9. Дати дитині папір, запропонувати зім’яти та розпрямити його.

10. Гра «Чарівний шепіт»
Прошепотіти дитині чи лише артикулювати губами (без голосу) кілька приємних слів, дитина має вгадати, що ви кажете.

11. Зав’язати на шнурку чи шарфику вузол, а дитина має його розвʼязати.

12. Дихальна вправа «Квітка» (дітям подобається ця вправа, і для дорослих вона буде корисною)
Зігніть праву руку в кулак. Вдих — пальці розкриваються, наче пелюстки квітки. Видих — знову закриваються. І робимо такий самий цикл лівою рукою. Дитина повторює рух за дорослим і може сама пропонувати, яка це квітка.

13. Запропонувати дитині скласти з ложок, трубочок, запакованих зубочисток, фломастерів чи крейди геометричні фігури та літери, які вона знає.

14. Гра «Невидимий малюнок»
Уявити, що в повітрі перед вами є невидимий планшет, і «малювати» на ньому пальцем. Дитина може вгадувати, що це, «малювати» у відповідь.

15. Гра «Передай любов поглядом» — мовчки ніжно дивитися один на одного\одну.

16. Гра «Кімнатний детектив»
Попросити дитину знайти щось у кімнаті за описом: «Це кругле і може світитися» або «Це м’яке і синє».

17. Якщо йде дощ — пропонувати дитині слідкувати за краплями і дивитися, яка швидше пробіжить.

18. Гра «Гойдалка» — якщо сидите поруч, легенько розгойдуйтеся разом у такт диханню, чи нехай гойдаються лише ваші руки.

19. Маленькій дитині можна запропонувати гру «вклади маму\тата спати», зробити дорослим масаж.

20. Гра «Надсилаю тобі лист»
Уявити, що кожен видих — це послання одне одному. Дуйте на руку дитині. Нехай вона вгадає, про що ваш «лист», а ви — про що її «лист».

21. Прекрасна ідея — взяти для маленьких дітей в дорогу книжки з наліпками або звичайні наліпки, зошит чи папір, аби їх клеїти, та розмальовки.

22. Гра «Переплутані слова» (для дітей, старших 7 років)
Називати літери знайомих слів у довільному порядку, а дитина має розгадати, що це було (наприклад, «ятсел» — стеля, «ткі» — кіт, «айч» — чай).

23. Заспівати мамі\татові пісню чи розказати казку.

24. Гра «А уяви, що...»
Разом уявити щось гарне (наприклад, пікнік, море, сонце, пухнасту ковдру). Розповідати, що бачите і доповнювати один одного

Якщо ви будете показувати малюкам мультфільми, Світлана Ройз радить звернути увагу на «Іскорки Суперсил» — мультсеріал для дошкільнят від «UNICEF Ukraine». Чотири чарівні Іскорки — Жуж, Бринь, Міо, Пум — потрапляють у пригоди, навчаючи дошкільнят важливих навичок: що робити, якщо заблукав, коли мити руки й фрукти, як бути уважним до себе та інших. За словами психолога, у кожній серії є те, що може розважити та навчити. Загалом знято 10 серій, кожна по 10 хвилин

І наостанок наводимо побажання пані Світлани: «Легких доріг. Радості дітям і сил батькам. Нехай у дорослих буде можливість відновитися. І нехай діти завжди відчувають нашу близькість».