Як будувати відносини з поколінням Z: 10 порад від Світлани Ройз
Поділитися

Як будувати відносини з поколінням Z: 10 порад від Світлани Ройз

Наймолодше покоління сучасного світу — це покоління Z (iGeneration, постміленіали), яке народилися пізніше за Інтернет (1995+; 2000+), і не уявляє свого життя без нього.

  • Для довідки: теорію поколінь було розроблено 1991 року Нілом Хоувом та Вільямом Штраусом. Вона описує цикли поколінь (сукупність людей, що народжуються в певний період часу — прим.ред.) у США, але наразі цю теорію застосовують в усьому світі.
  • Дізнатися детальніше про особливості покоління Х, міленіалів та покоління Z можна в нашій статті «Теорія поколінь (x,y,z)»

​    Як знайти підхід до сучасних дітей? Які їхні потреби? Пошуками відповідей на ці запитання займаються не лише батьки, а й педагоги та психологи.

Сьогодні ми вирішили поділитися з вами порадами сімейного та дитячого психолога Світлани Ройз (мами двох дітей, автора багатьох посібників з сімейних стосунків («Практическое ребенковедение») та дитячих книг). У своїй колонці для журналу НВ вона ділиться роздумами про покоління Z і дає корисні рекомендації дорослим, як правильно вибудувати відносини з його представниками. Пропонуємо ознайомитися з ними:

1. Пам’ятайте про те, що покоління 2000-х — це покоління більшої швидкості. У сприйманні інформації, в діях, навіть в обмінних процесах. Хороша новина — ці діти вловлюють інформацію швидше, ніж ми навіть закінчимо речення. Вони здатні більш об’ємно підійти до рішення. Погана новина — їм нудно. Вони швидко перемикають увагу, і така «кліповість» не дає можливості сконцентруватися на чомусь одному. Пересичення інформацією викликає в них втому. Багатьом дітям, народженим після 2000 року, нецікаві мультфільми нашого дитинства, книги. Вони не відповідають їхньому темпоритму.

 2. Дітям цього покоління дістався світ з величезною кількістю віртуальних стимулів. Реальному світу все складніше конкурувати з віртуальним. Ми не можемо вилучити в дитини планшет, але важливо доповнювати його своєю близькістю та реальними заняттями творчістю, спортом. Велику частину інформації діти отримують з візуальних джерел, часто на шкоду іншим каналам сприйняття. За фактом — на шкоду стимулюванню інших відділів мозку. Тому чим більше дитина зможе торкатися, відчувати аромат, щільність, температуру, чим більше здійснювати рухів, тим більш інтегрованим, гармонійним буде її розвиток.

3. У дітей цього покоління частіше відбуваються панічні атаки та депресії. Вони живуть у дуже швидкому світі, в якому найважливіша навичка — адаптивність. Ми ні до чого не можемо заздалегідь підготуватися і підготувати їх. З одного боку, це покоління менше прив’язане до власності, до оформлення стосунків. З іншого — воно більш тривожне, і нам важливо своєю стабільністю допомогти їм хоча б в дитинстві опертися на нас. Наша присутність, наша стійкість створює для них відчуття безпеки.

Як будувати відносини з поколінням Z: 10 порад від Світлани Ройз на learning.ua

4. На них не діє авторитарний стиль виховання. Це покоління дітей добре бачить різницю між авторитарністю та авторитетністю і йде за авторитетами. При цьому їм дійсно все одно, який у інших людей колір шкіри, з якої вони країни, якою є їхня сексуальна приналежність. Ера інтернету робить їх більш відкритими.

  5. Дітям 2000-х складніше даються навички самопідтримки й емпатії, їм дуже важлива близькість. У людському мозку є області, пов’язані з прихильністю, з близькістю. У цих частинах мозку активізуються рецептори окситоцину і вазопресину — біологічних речовин, які впливають на формування почуття безпеки, близькості та підтримки.

Вони активізуються в досвіді ігр та емоційного контакту з дорослими. Завдяки їм у ранньому віці формуються навички самопідтримки. Опановуючи їх, дитина або підліток може впоратися зі складними ситуаціями.

  • Крім того, саме з цими частинами мозку пов’язане відчуття жертовності або, навпаки, впевненості в собі. Сучасне покоління часто позбавлене ігор з батьками, ігор у дворі, їхнє сьогодні замінюють профільним навчанням, де ці частини мозку не надто активні. Не активізуються вони й тоді, коли дитина спілкується в соцмережах. Тому нинішнє покоління дітей — ще й дуже самотнє покоління.

​     При величезній кількості зовнішніх контактів їм важлива наша близькість. Тому що близькість їм замінюють лайки, а любов — гордість від віртуального визнання. Це покоління більш нарцисичне. І часто ми самі їх до цього стимулюємо.

6. Ще одна риса народжених після 2000-х років — страх пропустити щось у віртуальному світі. Телефон стає продовженням їхнього тіла. Вони знімають блокування екрану — не для того, щоб відповісти на повідомлення, а щоб перевірити, чи не пропустили чого. Це — ознака тривожності. Віртуальний світ пропонує безліч стимулів, з якими складно конкурувати реальному світу. А нам важливо допомогти їм утриматися в реальності.

7. Нове покоління батьків вже вміє любити, але не завжди вміє виховати. Нинішні батьки не знають, хто такий лікар Бенджамін Спок, яким зачитувалися їхні власні батьки. Їх уже не потрібно переконувати в тому, що бити дітей не можна. Батьки знають, що таке теорія прихильності, вони уважні до почуттів і потреб дітей. І це чудово. Але ми спостерігаємо і зворотний процес. Багато батьків так бояться зробити помилку, що не враховують, як дітям важливий баланс — чуйності, свободи та відчуття меж. А це загрожує відсутністю знань про те, як влаштований світ і відносини в ньому, нерозумінням своєї ролі та меж своїх можливостей і може призводити до невпевненості в собі, егоїзму та інфантилізації.

8. У дітей покоління 2000-х інакше проявляється поведінка в конфлікті. Сучасним батькам важливо дбати про свій авторитет для дитини, інакше їм доведеться спиратися на авторитарність, а це програшна стратегія. Це покоління гіперчутливе, і ці діти часто провокують, щоб ми виявили свої справжні почуття.

9. У роботі з конфліктами підлітків і підлітків з дорослими ефективним є метод ненасильницького спілкування. Важливо усвідомлювати, чого ж ми хочемо, не перекладати відповідальність за свої почуття на інших і вчитися без претензій доносити інформацію про свої потреби близьким.

Як будувати відносини з поколінням Z: 10 порад від Світлани Ройз на learning.ua
  • І важливим є розуміння, що ознака дорослої людини — вміння зберігати терпіння та психологічну стійкість.

​   10. На відміну від дорослих, сучасні діти прямо говорять про свої потреби, і нам варто вчитися цьому в них. А їх, навпаки, навчити коректності та дбайливого ставлення до іншої людини. Нам важливо навчитися не боятися сильних емоцій дітей. Так, їхні радість, гнів, страх можуть проявлятися більш яскраво, ніж у нас. Так само, як і глибокі запитання — про смерть, про любов — вони почнуть ставити раніше.

  • Світлана наголошує: «Коли я запитую в підлітків, що найважливіше ви хотіли б донести до дорослих, відповідь така: вірте в нас. І не порівнюйте нас з собою, ми — інші. Так, така відповідь могла бути в усі часи. Але вони дійсно відрізняються від нас.»

Сподіваємося, поради Світлани Ройз допоможуть вам краще зрозуміти свою дитину, її потреби та особливості. Мудрості вам та наснаги!