Граматична категорія числа є властивою для іменникових частин мови: іменника, прикметника, займенника та числівника. Дієслово набуває цієї категорії лише в деяких випадках, а саме – коли називає дію або процес, що відбувався у минулому часі. В такому випадку відбувається узгодження дієслова з іменником. Також категорія числа є властивою для деяких дієслів у теперішньому та майбутньому часі, але є одна особливість: дієслово у минулому часі має граматичну категорію числа, яка використовується з категорією роду, тоді як у теперішньому й майбутньому часі дієслово набуває можливості змінюватись за особою і числом. У ході виконання цього завдання дитина тренуватиметься розприділяти дієслова за категорією числа. На екрані перед дитиною міститься зображення кількох дієслів, що розташовані у стовпчик. Всі вони тотожні за лексичним значенням, але відрізняються граматично: за часом та числом. По боках від цього стовпчика міститься пара персонажів, кожен з яких надає робочу зону з одним іменником-орієнтиром. Іменники тотожні лексично і відрізняються за категорією числа. Завдання, яке ставиться перед дитиною, полягає у тому, щоб до кожного іменника підібрати дієслово, що узгоджується з ним за числом. Те, в якому часі має використовуватись це дієслово, вказується у формулюванні завдання, яке знаходиться над робочою зоною. Коли учень вибере пару слів та розташує їх у відповідних фразах, то пройде на новий етап до інших слів для опрацювання. Складність завдання в тому, що варіантів більше, ніж потрібно: іменників тільки пара, тоді як дієслів пʼять. Поступово рухаючись від рівня на рівень, дитина навчиться ледь не інстинктивно підбирати дієслова, що узгоджуються з іменниками за категорією числа у будь-якому часі.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.
Учень/учениця розуміє та визначає взаємозв’язок між словами та їх використанням для опису предметів та їхніх ознак, дій, явищ тощо; розуміє значення простих аналогій та метафор у контексті; розуміє значення та взаємозв’язок слів з протилежними та схожими, але не однаковими значеннями; співвідносить слова за категоріями за одним або кількома ключовими атрибутами значення; визначає зв'язок між словом та його лексичним значенням; розрізняє відтінки лексичного значення споріднених слів, описує різницю між спорідненими словами; має навички вираження емоційних та оціночних відтінків висловлювання з використанням позитивної/негативної конотації.