Четвертий клас
9-10 років
Стандарти з цього рівня:
Вимоги до мови
Володіння основами граматики та їх використання під час написання чи розмови. Демонстрація розуміння загальних принципів вживання великої літери, норм пунктуації та орфографії під час написання слів/словосполучень/речень.
L.4.1.a. Іменники. Відмінювання іменників
Учень/учениця використовує загальновживані іменники, власні назви, впізнає іменники в реченні і розрізнює за тлумаченням; змінює іменники за числами, родами, відмінками; виявляє близькі та протилежні за заначенням слова, вживає та розуміє лексичні конструкції з іменниками.
Завдання в цій тематиці:
L.4.1.b. Вживання займенників
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує займенники, має уяву про особові, вказівні та присвійні займенники, вживає та розуміє лексичні конструкції з різними типами займенників.
Завдання в цій тематиці:
L.4.1.с. Дієслова. Дієвідміни
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.
Завдання в цій тематиці:
L.4.1.d. Прикметники. Відмінювання прикметників
Учень/учениця розрізняє та використовує прикметники, впізнає прикметники в реченні та розрізняє за тлумаченням; розуміє ступені порівняння прикметників, змінює прикметники за родами і числами, правильно використовує прикметники за розрядами (відносні, якісні, присвійні), розуміє взаємодію прикметника з іменником, вживає та розуміє лексичні конструкції з прикметниками.
Завдання в цій тематиці:
L.4.1.е. Вживання прислівників
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує прислівники, має уяву про групи прислівників за значенням і роллю у реченні, вживає та розуміє лексичні конструкції з різними їхніми типами.
Завдання в цій тематиці:
L.4.1.f. Службові частини мови
Учень/учениця має уяву про службові частини мови, зокрема, загальновживані прийменники, використовує їх та вміє вводити їх у синтаксичні конструкції.
Завдання в цій тематиці:
L.4.1.g. Омоніми
Учень/учениця визначає і правильно використовує слова, що мають однакове звучання, але різне значення та іноді і написання; розуміє їхню смислову, морфологічну та синтаксичну роль; використовує їх у реченнях, словосполученнях.
Завдання в цій тематиці:
L.4.1.h. Речення
Учень/учениця створює, розширює доповнює і перегруповує речення; виявляє головні і другорядні члени речення; розрізнює завершені і незавершені речення; розуміє зв'язок слів у реченні; відрізняє речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
Завдання в цій тематиці:
L.4.1.j. Усвідомлене читання і опрацювання текстів
Учень/учениця:
- розуміє і аналізує загальну структуру тексту, виходячи з його змісту, знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- інтерпретує інформацію, представлену візуально, та використовує її для розуміння тексту;
- порівнює перекази текстів на основі джерела і вибирає найбільш докладний;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Завдання в цій тематиці:
L.4.1.i. Розуміння принципів вживання слів та фраз, які передають додаткові відомості до змісту речення чи окремого його члена
Учень/учениця розуміє і вживає слова та фрази, за допомогою яких виражається ставлення до висловленої думки, користується ними для доповнення, роз’яснення чи уточнення предметного змісту речення, виділяє їх розділовими знаками на письмі.
Завдання в цій тематиці:
L.4.2.a. Вживання великої літери
Учень/учениця розуміє і користується правилами вживання великих літер у географічних назвах, іменах людей і прізвиськах тварин, назвах свят тощо.
Завдання в цій тематиці:
L.4.2.b. Правила пунктуації при відображенні прямої мови на письмі
Учень/учениця правильно використовує розділові знаки для позначення на письмі прямої мови або цитат.
Завдання в цій тематиці:
L.4.2.с. Користування довідниковими матеріалами. Абетковий порядок слів
Учень/учениця має базові вміння в користуванні довідниковими матеріалами із застосуванням алфавітного порядку слів, знає і використовує порядок літер у абетці.
Завдання в цій тематиці:
Знання мови
Застосування знань мови та її загальних засад при усному і письмовому мовленні, читанні і прослуховуванні для розуміння функціонування слів в різних стилях, їхній ефективний вибір для доповнення речення/тексту.
L.4.3.a. Синоніми. Антоніми. Узагальнення
Учень/учениця розуміє лексичне значення окремих слів та фраз; відрізняє слова з абстрактним значенням; використовує синоніми для уникнення повторень; добирає антоніми; узагальнює або конкретизує поняття і значення; добирає влучні слова і фрази, щоб досягнути потрібного ефекту.
Завдання в цій тематиці:
L.4.3.b. Розділові знаки для позначення мети висловлювання та емоційного забарвлення
Учень/учениця використовує розділові знаки для позначення на письмі мети висловлювання та емоційного забарвлення.
Завдання в цій тематиці:
L.4.3.c. Пряме і переносне значення. Образність мовлення
Учень/учениця розуміє різницю між офіційним та неофіційним використанням мови; визначає пряме і переносне значення слів і фраз з використанням контекстних підказок.
Завдання в цій тематиці:
Розширення словникового запасу
Визначення або уточнення значення невідомих і багатозначних слів і фраз, використовуючи контекст, аналізуючи складові тексту. Демонстрація розуміння образної мови, словосполучень та нюансів у значенні слів. Використання такої кількості слів та фраз, яка є достатньою для читання, писання, слухання текстів відповідно до віку; демонстрація вміння з’ясовувати значення невідомого терміна, важливого для розуміння або висловлення думки.
L.4.4.a. Використання контексту як ключа до значення слів або фраз
Учень/учениця використовує контекст речення як ключ до значення слова або фрази, знаходить чи складає до ключового речення речення з тим самим змістом, виділяє в контексті та правильно використовує синоніми, антоніми, омоніми.
Завдання в цій тематиці:
L.4.4.b. Словотвір. Будова слова як ключ до його значення
Учень/учениця використовує загальновживані афікси як ключ до значення слова, використовує зрозуміле значення кореня слова для визначення значення нового слова, створеного додаванням афіксів; змінює значення слів за допомогою додавання або вилучення афіксів до відомого слова; розуміє і визначає значення спільнокореневих слів, використовує значення окремих слів для розуміння значення слів, створених їх злиттям, та створює нові слова цим способом.
Завдання в цій тематиці:
-
Розрізняємо спільнокореневі слова та форми того самого слова
-
Ланцюжок слів
-
Добираємо рими
-
Сортуємо слова з префіксами і суфіксами
-
Додаємо частинку і утворюємо слово
-
Вибираємо слово за морфемною схемою
-
Збираємо слово з частин
-
Розбираємо слово за будовою
-
Формуємо потяг
-
Утворюємо зменшувально-пестливі слова
-
Встановлюємо відповідність
-
Вибираємо слова з префіксами з-, с-, пре-, при-
-
Морфемна шарада
-
Відновлюємо слова
-
Гра «П’ятий зайвий»
-
Жителі міст
-
Додаємо до слів закінчення
-
Доповнюємо приказку
-
Гра «Продовж ланцюжок»
-
Гра «Чи правда, що…»
-
Доповнюємо складні слова
-
Утворюємо іменники, визначаємо їхній рід
-
Утворюємо прикметники на -ський, -цький, -зький (загальні назви)
-
Утворюємо прикметники на -ський, -цький, -зький (власні назви)
-
Розподіляємо прикметники із суфіксами -ов-, -ев-, -єв-
-
Утворюємо прикметники з префіксами при-, пре-
-
Утворюємо дієслова ІІІ особи множини теперішнього часу
-
Утворюємо дієслова на -ся
-
Завершуємо дію за допомогою префікса
-
Утворюємо пари дієслів (завершена/незавершена дія)
-
Добираємо до іменників спільнокореневі дієслова у неозначеній формі
-
Розрізняємо дієприкметники/прикметники
-
Гра «Вибери човну назву»
-
Утворюємо ступені порівняння прислівників
L.4.4.с. Користування довідковими матеріалами для уточнення значень слів та фраз
Учень/учениця використовує довідкові матеріали (словники, глосарії, тезауруси), щоб знайти або уточнити значення слів та фраз.
Завдання в цій тематиці:
L.4.4.d. Розуміння зв’язків між словами, відтінків та нюансів у значенні слів
Учень/учениця розуміє та визначає взаємозв’язок між словами та їх використанням для опису предметів та їхніх ознак, дій, явищ тощо; розуміє значення простих аналогій та метафор у контексті; розуміє значення та взаємозв’язок слів з протилежними та схожими, але не однаковими значеннями; співвідносить слова за категоріями за одним або кількома ключовими атрибутами значення; визначає зв'язок між словом та його лексичним значенням; розрізняє відтінки лексичного значення споріднених слів, описує різницю між спорідненими словами; має навички вираження емоційних та оціночних відтінків висловлювання з використанням позитивної/негативної конотації.
Завдання в цій тематиці:
L.4.5.а. Користування словами та фразами, засвоєними в результаті читання чи прослуховування
Учень/учениця знає та використовує точні відповідні загальні академічні та спеціальні визначення, які є базовими для конкретної теми, виконує певні навчальні дії на основі прослуховування чи читання слів, фраз, доступних текстів.
Завдання в цій тематиці:
Розуміння образної мови
Розуміння образної мови, зв’язків між словами та нюансів у значенні слів.
L.4.4.e. Розуміння значень сталих виразів та малих форм усної народної творчості
Учень/учениця розуміє та пояснює значення загальних ідіом, приказок та прислів'їв.
Завдання в цій тематиці: