Синонімія властива дієсловам в тій же мірі, що й іншим частинам мови. Це досить цікаве явище, вивчення якого допомагає краще зрозуміти лексичне значення слів, розмежувати випадки, коли те чи інше дієслово доцільно використовувати, а коли – ні, а крім того синонімія ще й позитивно впливає на збільшення словникового запасу дитини. Як вже знає учень, синоніми є словами, що мають схоже лексичне значення при зовсім різному написанні та звучанні. При цьому синоніми утворюють цілі ряди, оскільки в мові відразу кілька слів цілком можуть бути відносними синонімами. Повними синонімами, тобто словами, які мають не просто схоже, а фактично однакове значення, слова в українській мові бувають рідко, тож вони здебільшого обʼєднуються в пари. Синоніми особливі тим, що вони можуть заміняти одне одного в реченні, але тільки повні синоніми можуть робити це завжди, тоді як всі інші можуть заміняти одне одного лише у певному контексті. У ході виконання цього завдання дитина тренуватиметься добирати синоніми до дієслів, при чому – відразу до кількох. На екрані перед дитиною міститься зображення книжки. На одній її сторінці угорі – перше дієслово, на іншій, теж зверху, знаходиться друге. До кожного з них необхідно підібрати синоніми з-поміж варіантів, що подані внизу. Це дасть учню більш глибоке розуміння даного мовного явища, де багато що залежить від контексту.
Учень/учениця:
- знає значущі частини слова: префікс, корінь, суфікс, закінчення;
- самостійно розбирає прості за будовою слова;
- розрізнює спільнокореневі слова та форми того самого слова;
- ділить на групи слова, що відповідають на питання різних частин мови, включно з числівниками і прислівниками;
- розрізняє слова з абстракним і конкретним значенням;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.
Учень/учениця розуміє лексичне значення окремих слів та фраз; відрізняє слова з абстрактним значенням; використовує синоніми для уникнення повторень; добирає антоніми; узагальнює або конкретизує поняття і значення; добирає влучні слова і фрази, щоб досягнути потрібного ефекту.
Учень/учениця розуміє та визначає взаємозв’язок між словами та їх використанням для опису предметів та їхніх ознак, дій, явищ тощо; розуміє значення простих аналогій та метафор у контексті; розуміє значення та взаємозв’язок слів з протилежними та схожими, але не однаковими значеннями; співвідносить слова за категоріями за одним або кількома ключовими атрибутами значення; визначає зв'язок між словом та його лексичним значенням; розрізняє відтінки лексичного значення споріднених слів, описує різницю між спорідненими словами; має навички вираження емоційних та оціночних відтінків висловлювання з використанням позитивної/негативної конотації.